Springen naar inhoud

Waarom zijn geloven altijd zo conservatief?

• Log in om te kunnen reageren

Red BoriZ

Red BoriZ

• >100 berichten
  • 215 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 april 2005 - 13:08

Waarom eigenlijk?

Waar is dat voor nodig?
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."

- Philip K. Dick

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

p__

p__

• >1k berichten
  • 2972 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 april 2005 - 13:20

Misschien is het meer een soort idealisme en als anderen hier van afwijken, dan gaat dit tegen hun ideaalbeeld in.

Bean

Bean

• >250 berichten
  • 505 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 april 2005 - 20:32

Als we kijken naar de grootste geloven. Die hebben meestal een heilig boek, dit boek verandert niet meer, alleen de interpetatie ervan. Aangezien je sommige dingen niet progressief kunt benaderen (regels bijv.) worden geloven vaker conservatief.
I never wanted to change the world, but the world changed me...

janos

janos

• >100 berichten
  • 217 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 april 2005 - 22:02

het probleem is , mijn inziens, dat de leiders van de gelovigen het beter vinden om niet, bewust naar de boeken te kijken en al het toegevoegde of onzinnige zaken er uit te gooien. Er is te veel strijd om de macht binnen de geloofsgemeenschappen. En het oude geschrift, zoals men toen dacht, niet durft aan te passen naar onze nu betere kijk op de natuurwetten. Neem de bijbel, het begint al met een onduidelijke scheppings verhaal. De theologen (sommigen) weten beter en beseffen wel dat het niet helemaal strookt met de kennis van nu, maar durfen er geen aktie op te nemen van wege hun traktement.
Er is geen dood maar voor ik het check eet ik normaal mijn brood.

OneStepForward

OneStepForward

• >250 berichten
  • 656 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 april 2005 - 00:31

Waarom eigenlijk?

Waar is dat voor nodig?

Zijn ze dat dan of zijn het maar een aantal of substromingen?

En wat is conservatief? Je zou het misschien wel progressief kunnen noemen en misschien zijn "wij" wel conservatief omdat we aan onze huidige waarden willen vast houden.

En waar dat voor nodig is?
Dan zul je het vanuit hun geloof moeten gaan beredeneren. Niet vanuit de ogen van iemand die er niet in geloofd.
Dan heb je denk ik wel het antwoord.

Dat antwoord verschilt per geloof denk ik ook....
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer

Cassanne

Cassanne

• >1k berichten
  • 1349 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 april 2005 - 12:02

De conservatieve geloven zijn die met machtige, rijke leiders. Die leiders zitten prima waar ze zitten en zullen dan ook niets doen wat hun positie maar enigzins zou kunnen aantasten.
De gelovigen houden ze over het algemeen in de hand door maar genoeg angst op te wekken. ("Dat mag niet, want dan verstoten we je en komen je kinderen in de hel omddat ze niet gedoopt zijn.")
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Handsome Bill

Handsome Bill

• >100 berichten
  • 128 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 april 2005 - 12:22

We zien in Nederland elke dag waar een progressieve maatschappij toe leidt.
Oppervlakkige schreeuwlelijkerds bepalen de norm en de waarde, het plebs regeert. De inhoud is bijzaak.
Nee we kunnen nog veel leren van de grote denkers uit de grieks-romeinse en de joods-christelijke traditie.

Leestip voor jullie progressieven: Andreas Kinneging - Geografie van goed en kwaad.
de groeten,
H Bill

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 april 2005 - 13:15

Hoe kom je op de gedachte dat geloven conservatief zijn?

Als ik bijvoorbeeld naar de ontwikkeling van de kerk waar ik me toe reken kijk zie ik dat er de afgelopen eeuw een complete omwenteling heeft plaatsgevonden, dat geldt voor veel Nederlandse protestantse kerken. Zelfs een moloch als de RK kerk heeft in het tweede vaticaans Concilie een grote omwenteling gemaakt.

Oppervlakkige schreeuwlelijkerd

Enig idee hoeveel mensen op dit forum zo tegen jou aankijken Handsome Bill :wink:

Red BoriZ

Red BoriZ

• >100 berichten
  • 215 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 april 2005 - 16:14

Okť, geloven zelf zijn niet conservatief, maar de gelovigen enigzens wel.

Jullie kunnen niet ontkennen dat gelovigen altijd stroever omgaan met nieuwe ontwikkelingen dan anderen. Ze houden zich altijd nog lange tijd vast aan de dingen die zo 'horen'.

@ Handsome Bill, dit is geen afzeiktopic. Als ik wil kan ik ook zulke dingen zeggen over gelovigen.
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."

- Philip K. Dick

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 april 2005 - 17:27

Als ik bijvoorbeeld naar de ontwikkeling van de kerk waar ik me toe reken kijk zie ik dat er de afgelopen eeuw een complete omwenteling heeft plaatsgevonden, dat geldt voor veel Nederlandse protestantse kerken. Zelfs een moloch als de RK kerk heeft in het tweede vaticaans Concilie een grote omwenteling gemaakt.

Als ik kijk naar de vorige en huidige Paus dan zijn deze zeer conservatief, met name op punten van het homohuwelijk, abortus en condooms.

Paus Benedictus XVI heeft gisteren uitgehaald naar een wet in Spanje die homohuwelijken toestaat (Spanje is na Nederland en Belgie het derde land in Europa). Hierin werden homosexuelen afgeschilderd als 'onmenselijken'.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 april 2005 - 17:42

Een geloof is per definitie conservatief, omdat het veelal oude geloven betreft.

Wat conservatief betekent is het niet willen veranderen van bepaalde normen en waarden, omdat de normen en waarden van een geloof al vast staan en bekent zijn, zijn ze conservatief.

Als een geloof zich zal aanpassen aan de ontwikkeling van de mens, wie doet dat dan? je kunt de bijbel niet zo maar gaan herschrijven.

Over het homohuwelijk:
er zijn twee soorten huwelijken, de een is voor de kerk, de ander is voor de staat. Een huwelijk brengt economisch voordelen met zich mee, zo is het makkelijker een lening of hypotheek te krijgen, en heeft het enkele belasting technische voordelen.

Het huwelijk voor de kerk is anders, als je voor de kerk trouwt bezweer je dat je een katholieke (of ander geloof natuurlijk) bintenis aangaat, waarin je verklaart van elkaar te houden, en je kinderen gelovig op te voeden.
In sommige landen (Amerika) is dit verschil erg vaag, en behoor je door een priester, worden getrouwt.

Als het ene geloof homohuwelijk niet toestaat, dan is dat de keuze van dat geloof, als je homo bent, zou je dan dat geloof niet moeten aannemen, en naar een ander geloof gaan. Maar men zou wel voor de staat moeten kunnen trouwen, omdat geloof nou eenmaal niets met politiek te maken heeft.

Handsome Bill

Handsome Bill

• >100 berichten
  • 128 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 april 2005 - 19:16

Oppervlakkige schreeuwlelijkerd

Enig idee hoeveel mensen op dit forum zo tegen jou aankijken Handsome Bill :wink:

Geen idee, boeit ook niet. Heb je een peiling gehouden Jan?
Vast niet, het is wat jij vindt Jan, zeg het gewoon en verschuil je niet achter de meute. 8)
de groeten,
H Bill

Handsome Bill

Handsome Bill

• >100 berichten
  • 128 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 april 2005 - 19:24

Een geloof is per definitie conservatief, omdat het veelal oude geloven betreft.

Wat conservatief betekent is het niet willen veranderen van bepaalde normen en waarden, omdat de normen en waarden van een geloof al vast staan en bekent zijn, zijn ze conservatief.

Als een geloof zich zal aanpassen aan de ontwikkeling van de mens, wie doet dat dan? je kunt de bijbel niet zo maar gaan herschrijven.

Over het homohuwelijk:
er zijn twee soorten huwelijken, de een is voor de kerk, de ander is voor de staat. Een huwelijk brengt economisch voordelen met zich mee, zo is het makkelijker een lening of hypotheek te krijgen, en heeft het enkele belasting technische voordelen.

Het huwelijk voor de kerk is anders, als je voor de kerk trouwt bezweer je dat je een katholieke (of ander geloof natuurlijk) bintenis aangaat, waarin je verklaart van elkaar te houden, en je kinderen gelovig op te voeden.
In sommige landen (Amerika) is dit verschil erg vaag, en behoor je door een priester, worden getrouwt.

Als het ene geloof homohuwelijk niet toestaat, dan is dat de keuze van dat geloof, als je homo bent, zou je dan dat geloof niet moeten aannemen, en naar een ander geloof gaan. Maar men zou wel voor de staat moeten kunnen trouwen, omdat geloof nou eenmaal niets met politiek te maken heeft.

Je poging om iets zinnigs te zeggen over "wat conservatief is" is dapper maar raakt kant nog wal Purperen Wolf.
Om hier meer van te leren kan ik je het eerder genoemde boek van de rechtsfilosoof Andreas Kinneging aanbevelen of lees iets van de Edmund Burke stichting.
de groeten,
H Bill

Bean

Bean

• >250 berichten
  • 505 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 april 2005 - 19:26

Als iedereen nou is ophoud met elkaar af te zeiken en gewoon on-toppic blijft dan gaan we ergens anders wel verder over wie, wie een lul vind. Zo meester Bean heeft gesproken, de kleutertjes kunnen weer verder gaan :shock:

Bean

ps. Niks persoonlijks hoor
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Handsome Bill

Handsome Bill

• >100 berichten
  • 128 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 april 2005 - 19:29

Okť, geloven zelf zijn niet conservatief, maar de gelovigen enigzens wel.

Jullie kunnen niet ontkennen dat gelovigen altijd stroever omgaan met nieuwe ontwikkelingen dan anderen. Ze houden zich altijd nog lange tijd vast aan de dingen die zo 'horen'.

@ Handsome Bill, dit is geen afzeiktopic. Als ik wil kan ik ook zulke dingen zeggen over gelovigen.

Hmm, dat mijn pennestrijd wel eens de opmerking uitlokt als zou het "afzeiken" zijn oid is me bekend.
Ik kan mijn polemieke stijl moeilijk vaarwel zeggen, ik maggraag wat chargeren maar wees niet bevreesd, het is nooit persoonlijk bedoeld. :wink:
de groeten,
H Bill

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures