Springen naar inhoud

[statistiek] Hoe beslis je wanneer je een nulhypothese mag verwerpen?

• Log in om te kunnen reageren

Keith

Keith

• >250 berichten
  • 308 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 augustus 2008 - 19:33

Ik snap hoe de testen en zo werken, maar ik maak dikwijls nog een fout hierbij :

Wanneer verwerp je de hypothese? Ik vind alleen voorbeelden, maar geen concrete regel...bestaat deze niet mss?

Bijvoorbeeld bij een Chi˛ test.

Je vind een uitkomst van 13.419 , je tabel zegt dat voor 5% er 13.091 is. Dan wordt de nulhypothese aanvaard.

Heeft dit te maken met het soort test? Of is het afhankelijk van de situatie (groter dan/ kleiner dan) ...

Dit is zoooo verwarrend, zelfs na 100den oefeningen zie ik er geen klaar meer in. :D
The exclamation that follows a worldchanging invention isn't"Eureka". It is "That's funny"

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Keith

Keith

• >250 berichten
  • 308 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 augustus 2008 - 19:41

Ik snap hoe de testen en zo werken, maar ik maak dikwijls nog een fout hierbij :

Wanneer verwerp je de hypothese? Ik vind alleen voorbeelden, maar geen concrete regel...bestaat deze niet mss?

Bijvoorbeeld bij een Chi˛ test.

Je vind een uitkomst van 13.419 , je tabel zegt dat voor 5% er 13.091 is. Dan wordt de nulhypothese aanvaard.

Heeft dit te maken met het soort test? Of is het afhankelijk van de situatie (groter dan/ kleiner dan) ...

Dit is zoooo verwarrend, zelfs na 100den oefeningen zie ik er geen klaar meer in. :D

In een ultieme poging heb ik iets ontdekt...kan iemand vertellen of dit klopt???

De risicozone ligt naar de kant waar het vergelijkingsteken staat

> betekent dat je links van de kritieke waarde moet verwerpen

< betekent dat je rechts van de kritieke waarde moet verwerpen

(dit zijn eenzijdige testen)

als men zegt verschillend van (of gelijk aan) ---> naar beide kanten
(dit zijn tweezijdige testen)
The exclamation that follows a worldchanging invention isn't"Eureka". It is "That's funny"

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures