[statistiek] Hoe beslis je wanneer je een nulhypothese mag verwerpen?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 308

[statistiek] Hoe beslis je wanneer je een nulhypothese mag verwerpen?

Ik snap hoe de testen en zo werken, maar ik maak dikwijls nog een fout hierbij :

Wanneer verwerp je de hypothese? Ik vind alleen voorbeelden, maar geen concrete regel...bestaat deze niet mss?

Bijvoorbeeld bij een Chi² test.

Je vind een uitkomst van 13.419 , je tabel zegt dat voor 5% er 13.091 is. Dan wordt de nulhypothese aanvaard.

Heeft dit te maken met het soort test? Of is het afhankelijk van de situatie (groter dan/ kleiner dan) ...

Dit is zoooo verwarrend, zelfs na 100den oefeningen zie ik er geen klaar meer in. :D
The exclamation that follows a worldchanging invention isn't"Eureka". It is "That's funny"

Berichten: 308

Re: [statistiek] Hoe beslis je wanneer je een nulhypothese mag verwerpen?

Keith schreef:Ik snap hoe de testen en zo werken, maar ik maak dikwijls nog een fout hierbij :

Wanneer verwerp je de hypothese? Ik vind alleen voorbeelden, maar geen concrete regel...bestaat deze niet mss?

Bijvoorbeeld bij een Chi² test.

Je vind een uitkomst van 13.419 , je tabel zegt dat voor 5% er 13.091 is. Dan wordt de nulhypothese aanvaard.

Heeft dit te maken met het soort test? Of is het afhankelijk van de situatie (groter dan/ kleiner dan) ...

Dit is zoooo verwarrend, zelfs na 100den oefeningen zie ik er geen klaar meer in. :D
In een ultieme poging heb ik iets ontdekt...kan iemand vertellen of dit klopt???

De risicozone ligt naar de kant waar het vergelijkingsteken staat

> betekent dat je links van de kritieke waarde moet verwerpen

< betekent dat je rechts van de kritieke waarde moet verwerpen

(dit zijn eenzijdige testen)

als men zegt verschillend van (of gelijk aan) ---> naar beide kanten

(dit zijn tweezijdige testen)
The exclamation that follows a worldchanging invention isn't"Eureka". It is "That's funny"

Reageer