Sterke interactie

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 662

Sterke interactie

Een neutron bestaat uit een up en 2 downs. Een proton 2 ups en een down. Maar hoe verloopt de interactie tussen protonen en neutronen? Waarom kan men geen immense neutronenbol maken, die aan elkaar plakken door de sterke interactie? Ik las dat het tetraneutron volgens het huidige model instabiel zou moeten zijn, maar waarom? Houden de gluonen van de sterke interactie deze neutronen niet samen, en indien niet, waarom dan wel zo bij een echt atoom?

Ik vroeg onlangs, na het bekijken van de gravitatiewet en de wet van Coulomb, of er gelijkaardige wetten zijn voor de andere twee krachten, maar de prof was ontwijkend. Is het zo complex?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Sterke interactie

Ik vermoed dat een toestand van 2 gebonden neutronen zal vervallen naar deuterium+elektron+antineutrino. Helemaal zeker ben ik niet, ik zou er enkele boeken moeten bijnemen, die ik nu niet heb, om te weten
  1. of de finale toestand werkelijk energetisch gunstiger is, hoewel ik vermoed van wel
  2. hoe snel dat verval zou verlopen
Misschien dat iemand anders dit vermoeden kwantitatief kan onderbouwen.

Met betrekking tot je laatste vraag: ja, het is wel degelijk zo complex. We hebben wetten die de interactie tussen de quarks beschrijven (deze zijn elegant, maar het is moeilijk om er berekeningen mee uit te voeren), maar hieruit een effectieve interactie tussen nucleonen bepalen blijkt een moeilijke opgave. Er zijn wel empirische wetten beschikbaar. Hier wordt een samenvatting van recent werk gegeven. Allicht ben je daar in concreto niet zoveel mee, maar op zijn minst krijg je een heel klein idee. Ik herinner me dat er een vrij geloofwaardige empirische formule bestaat die de korte dracht van de interactie in rekening brengt, maar de naam ontglipt me en het boek ligt ver weg (als ik de formule terugvind laat ik het weten).

Reageer