Precessiecirkel

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 1

Precessiecirkel

Hallo, ik zou graag de precessiebeweging van de aarde snappen, wat volgt meen ik te snappen:

Als gevolg van de aardrotatie wijkt volgens de slingproef van Foucault een slinger op de noordpool 15 graden per uur af zodat de slinger weer in dezelfde positie staat in 24 uur, de zonnetijd. Maar de aarde heeft nu seizoenen en wijkt 23.27 graden af van het eclipticavlak zodat ze 2* per jaar met de evenaar naar de zon toe staat, nl op 21 maart en 23 september. Ondertussen draait de zon rond een supermassive black hole in het midden van de melkweg. Dus in 25.800 jaar maakt de aarde één tolbeweging rondom de loodlijn op het eclipticavlak, dus ondertussen heeft de aarde 25.800 maal rond de zon bewogen. Moet ik me nu voorstellen dat de aarde boven aan op de tol ligt zodat een circulaire beweging 1 jaar voorstelt en zo de afwijking van het ecliptica vlak verklaart wordt en dat dit zo 25.800 maal een draaibeweging maakt totdat de tol weer zijn oorspronkelijke positie heeft ingenomen? Ik zit vast omdat ik niet goed snap als men aangeeft dat de rotatieas (aardas zeker?) 20 boogseconden per jaar verplaatsing heeft en ondertussen de aardas een kanteling maakt van 23.27 graden. Men enige verklaring is dan dat de aarde vanboven op de zgn tol ligt en dan zonder de positie van de zon tegenover het middelpunt van de melkweg in achting te nemen, ze dan na 25.800 jaar terug naar de poolster staat gekeerd.

Klopt dit?? :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Precessiecirkel

earlymisty schreef:Mijn enige verklaring is dan dat de aarde van boven op de zgn tol ligt en dan zonder de positie van de zon tegenover het middelpunt van de melkweg in acht te nemen, ze dan na 25.800 jaar terug naar de poolster staat gekeerd.

Klopt dit?? :D
Als ik goed begrijp wat je bedoelt, ja. Die precessiebeweging is onafhankelijk van alle andere bewegingen. Elke tol doet dat.

Je gebruikt de term 'poolster' overigens verkeerd. Om het even welke ster die door de aardas wordt aangewezen is een poolster. In het noorden is momenteel Polaris (ongeveer) poolster. En ze zal dat over ongeveer 26000 wéér zijn (maar in de tussentijd niet dus, dan wijst de aardas opeenvolgend steeds een andere ster als poolster aan) In het zuiden is er momenteel geen duidelijke.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer