Springen naar inhoud

[fysica] vraagstukken

• Log in om te kunnen reageren

nachttoerist

nachttoerist

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 augustus 2008 - 15:20

hallo
deze week moet mijn vakantiewerk fysica binnen,na enkele weken hard werken,en echt veel vraagstukken oplossen,zijn er enkele die ik echt niet opgelost krijg,mss kunnen jullie me even helpen?dankje :D

5: Een stoomlocomotief ontwikkelt tijdens het rijden een mechanische energie van 317 . 10 tot de 6e (macht) joule.het rendement van de stoomlocomotief is 0,12. De warmtecapaciteit van steenkool is 32 . 10 tot de 6e J/kg.welke massa kolen is er tijdens deze rit verbruikt?

8:In een film van James bond wordt op 100 . 10 m hoogte de patrijspoort van een boeing kapotgeslagen.de patrijspoort heeft een diameter van 45 cm.in de vliegtuigcabine wordt de kunstmatige druk van 80 . 10 Pa in stand gehouden.de buitendruk op 10 000 m hoogte is 5,00 Pa.met welke resulterende kracht wordt de persoon doorheen de patrijspoort naar buiten geperst?

10:Een afgesloten hoeveelheid gas heeft een temperatuur van 0,0C. Men houdt de druk constant en koelt af,tot het volume op de helft gevallen is.Tot welke temperatuur heeft men het gas moeten afkoelen?

11:Men beschikt over een afgesloten hoeveelheid lucht van 800 cm bij een temperatuur van 0,0 C en een druk van 76 . 10 Pa.het gas ondergaat een toestandsverandering waarbij de temperatuur tot 100,0 C oploopt en de druk daalt tot 54 . 10 Pa. Bereken het nieuwe volume

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 augustus 2008 - 15:34

WSF is geen antwoordenmachine, maar begeleidt met alle plezier.
Vraag dus niet om het voorschotelen van een antwoord, maar beschrijf de punten waar je tegenaan loopt.

Dus laten we het eens n voor n doen.

5: Een stoomlocomotief ontwikkelt tijdens het rijden een mechanische energie van 317 . 10 tot de 6e (macht) joule.het rendement van de stoomlocomotief is 0,12. De warmtecapaciteit van steenkool is 32 . 10 tot de 6e J/kg.welke massa kolen is er tijdens deze rit verbruikt?

Je hebt hier allerlei gegevens: je hebt een energie (Joule), een rendement (= een percentage van de energie), een warmtecapaciteit (Joule per kilogram) en er wordt gevraagd naar de massa (kilogram).
Hoe denk je deze gegevens te moeten combineren?
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

nachttoerist

nachttoerist

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 augustus 2008 - 15:43

Dus laten we het eens n voor n doen.

Je hebt hier allerlei gegevens: je hebt een energie (Joule), een rendement (= een percentage van de energie), een warmtecapaciteit (Joule per kilogram) en er wordt gevraagd naar de massa (kilogram).
Hoe denk je deze gegevens te moeten combineren?

kheb wat opgezocht in het handboek,verbeter me als ik fout ben he
soortelijke warmtecapaciteit=J / (kg.K)

Kg=J/K

en dan invullen ofzo?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 augustus 2008 - 15:46

Als ik de aard van je oefeningetjes zo bekijk, stel ik voor dat je eerst eens even de Bericht bekijken
5: Een stoomlocomotief ontwikkelt tijdens het rijden een mechanische energie van 317 . 10 tot de 6e (macht) joule.het rendement van de stoomlocomotief is 0,12. De warmtecapaciteit van steenkool is 32 . 10 tot de 6e J/kg.welke massa kolen is er tijdens deze rit verbruikt?[/quote]
een typisch voorbeeld van een vraag waarbij die microcursus je er helemaal door helpt.
gegevens en gevraagd met juiste eenheden op een rijtje=
E= .... J
C= .... J/kg
gevraagd:
m= ..... kg.

Je antwoord ligt nu ineens voor het grijpen: eenheden rekenen levert: LaTeX dus m= E/C
dan nog even dat rendement verrekenen. Bij 100 % benutting heb je y kg steenkool nodig. Bij 12% benutting dus 100/12 maal zoveel.

[quote]8:In een film van James bond wordt op 100 . 10 m hoogte de patrijspoort van een boeing kapotgeslagen.de patrijspoort heeft een diameter van 45 cm.in de vliegtuigcabine wordt de kunstmatige druk van 80 . 10 Pa in stand gehouden.de buitendruk op 10 000 m hoogte is 5,00 Pa.met welke resulterende kracht wordt de persoon doorheen de patrijspoort naar buiten geperst?[/quote]
Ook hier als boven, bedenk dat 1 Pa = 1 N/m

[quote]10:Een afgesloten hoeveelheid gas heeft een temperatuur van 0,0C. Men houdt de druk constant en koelt af,tot het volume op de helft gevallen is.Tot welke temperatuur heeft men het gas moeten afkoelen?[/quote]
Ook hier als boven. Kom je er formulematig niet uit omdat voor druk en volume geen cijfermatige gegvens zijn, vul er dan maar iets voor in. Maar blijf op je eenheden letten. In de gaswetten moeten temperaturen in Kelvin worden ingevuld!!!

[quote]11:Men beschikt over een afgesloten hoeveelheid lucht van 800 cm bij een temperatuur van 0,0 C en een druk van 76 . 10 Pa.het gas ondergaat een toestandsverandering waarbij de temperatuur tot 100,0 C oploopt en de druk daalt tot 54 . 10 Pa. Bereken het nieuwe volume[/quote]
Ook als hierboven. pV/T =constant betekent voor jou hier:

LaTeX
vul in wat je weet en bereken de ene overgebleven onbekende.

Phys heeft gelijk overigens: beter n voor n afwerken. :D

Veranderd door Jan van de Velde, 17 augustus 2008 - 15:59

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 augustus 2008 - 16:02

kheb wat opgezocht in het handboek,verbeter me als ik fout ben he
soortelijke warmtecapaciteit=J / (kg.K)

Dat staat fout in je opgave: er is helemaal geen sprake van soortelijke warmtecapaciteit van steenkool, het gaat om de verbrandingswarmte van steenkool, met als eenheid J/kg, en in je opgave kennelijk met het symbool C.

dus vergeet J/kgK
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

nachttoerist

nachttoerist

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 augustus 2008 - 16:13

ik snap er echt de ballen van ze,de 11 heb ik net opgelost zoals beschreven,ik kom uit v2=(2,2 . 10^5 ) / (1,4 . 10)

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 augustus 2008 - 16:18

ik snap er echt de ballen van ze,

ik kan je geen balle uitleggen, dus als je niet specifieker kan zijn.....

de 11 heb ik net opgelost zoals beschreven,ik kom uit v2=(2,2 . 10^5 ) / (1,4 . 10)

en als je dat verder uitrekent klopt dat wel.

nachttoerist

nachttoerist

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 augustus 2008 - 16:20

ik kan je geen balle uitleggen, dus als je niet specifieker kan zijn.....

en als je dat verder uitrekent klopt dat wel.

dus 1571 cm is goed volgens jou?:s

en nog iets,waarom neemt de dikte van een stuwdam toe met de diepte?

Veranderd door nachttoerist, 17 augustus 2008 - 16:22

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 augustus 2008 - 16:26

dus 1571 cm is goed volgens jou?:s

niet helemaal, 1538 is preciezer, maar dat komt omdat je tussentijds afrondt. En als je dan je significatieregels toepast zal je antwoord 1,510 cm moeten luiden.

en nog iets,waarom neemt de dikte van een stuwdam toe met de diepte?

zullen we het een beetje overzichtelijk houden en het een beetje een voor een doen?

nachttoerist

nachttoerist

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 augustus 2008 - 16:35

5,10 en 11 zijn opgelost, 10 uiteraard fout,en 5 normaal juist en 11 juist, 8 snap ik langs geen kanten en 10 heb ik gewoon er op los gegokt

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 augustus 2008 - 16:39

10 heb ik gewoon er op los gegokt

Daar heb je ons niet voor nodig. En overigens is die zr vergelijkbaar met 11. Waar je geen cijfermatige gegevens hebt vul je gewoon wat in, als je dan maar links en rechts hetzelfde invult, want dan gaat het om toestanden die niet veranderen.

8 snap ik langs geen kanten

Begin dan eens met vertellen wat je wl ziet. Want ik kan hem wel gaan voorkauwen, maar daar kom je weinig verder mee. Al eens de stappenplannen en de truuks (eenhedenrekenen) uit de microcursus systematisch rekenen geprobeerd toe te passen? Laat eens een begin van een redenering zien?

Veranderd door Jan van de Velde, 17 augustus 2008 - 16:42

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures