Springen naar inhoud

[statistiek] Kansverdeling opstellen

• Log in om te kunnen reageren

Keith

Keith

• >250 berichten
  • 308 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 augustus 2008 - 18:51

4) Mars BV in Veghel is een van de 75 vestigingen van Mars Incorprated en hier wordt onder andere de productie verzorgd van M&Mís in Nederland. In een zakje M&Mís hoort 50,0 gram te zitten. Als een zakje minder dan 48,0 gram weegt, wordt het tijdelijk uit de productie gehaald. De zakjes worden verpakt in hoeveelheden van 20 zakjes. De kans op een afgekeurd pakje (=een uit de productie genomen pakje) is 0,04.

- Wat is de kans dat het eerste afgekeurde zakje wordt opgemerkt bij het vijfde gecontroleerde zakje uit die groep van 20? (0,0340)
- Als k het aantal gecontroleerde zakjes is alvorens als getalwaardes voor de eerste keer een afgekeurd zakje wordt aangetroffen, bepaal dan de kansverdeling van k.
- Bereken E(k) en Var (X). (5,11; 422,22)

De eerste loste ik op met de geometrische kansverdeling --> p*(1-p)^(5-1) = 0.0339 ofzo, dus die klopte

Maar hoe ik de volgende moet oplossen? geen idee

Mijn idee was het volgende

De kans is constant voor elk zakje --> 0.96 voor een goed

kans op ...

1 = 0.96
2 = 0.96 ^2
3 = 0.96 ^3
...
maar ik raak niet verder ...

Ik probeerde ook al om er een exponentiele in te zien (1- de kans dat het bij de 1ste raak was, 1 - de kans bij de 2de, etc etc) maar loop vast als ik de lambda moet zoeken...

Hulp?
The exclamation that follows a worldchanging invention isn't"Eureka". It is "That's funny"

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures