[chemie] Meerwaardig zwak zuur berekening

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 11

[chemie] Meerwaardig zwak zuur berekening

Stel een oplossing van 25 ml 0.02M vitamine C wordt getitreerd met een 0,05 M NaOH oplossing. Wat is de pH in het eerste equivalentiepunt?

pKa1=4.10 en pKa2=11.79.


Ik zat zelf aan het volgende te denken:

25* 0,02 = 0,5

0,5 / 0,5 = 10 ml NaOH nodig

0,5 / (10+25) = 0,014

c = 0,014 dus

Inverse log -4.10 = 7,94^-5

Even solven kom ik uit op x = 0.001

- (log x) = pH = 3.00

Klopt dit mensen? Ik ben er namelijk wel benieuwd naar.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: [chemie] Meerwaardig zwak zuur berekening

Nee, dit klopt zo niet, en het valt ook niet te controleren waar het mis gaat. Schrijf eens duidelijk op wat je waarmee vermenigvuldigt en deelt.

Want "even solven levert x=0.001 op" zegt mij hoegenaamd niets. Wat heb je dan gesolved, welke formule en welke gegevens stonden daarin?

Overigens kan je zo al zien dat het niet kan kloppen. Halverwege de titratie (dus na toevoegen van de helft van de hoeveelheid die benodigd is om het E.P te bereiken) is de pH gelijk aan de pKa van een zuur, in dit geval dus 4.1. De pH in het E.P moet dus in ieder geval boven de 4.1 liggen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 11

Re: [chemie] Meerwaardig zwak zuur berekening

Ja misshien weet ik al waar het fout gaat. Ik denk dat ik de pH in het equivalent moet berekenen volgens een zwakke base.

pKb = 14 - 4,10 = 9,90

kb = inverse log -9,90 =

25 ML * 0,02 = 5 mmol H+

3 / 0,05 = 10 ml NaOH is er nodig voor het bereiken van het eerste E.P

Nu ga ik de pH bereken aan de hand van een zwake base.

0,5 mmol OH+ (25 ml+ 10ml) = 0,014

De pOH bereken ik nu volgens de volgende formule

pOH = -log √(concenteratie * kb)

pOh = -log √(0,014 * 1,26^-10) = 5,88

pH = 14 - 5,88 = 8,12

Is mijn berekening en insteek nu wel goed? Ik twijfel er namelijk over.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: [chemie] Meerwaardig zwak zuur berekening

Ja misshien weet ik al waar het fout gaat. Ik denk dat ik de pH in het equivalent moet berekenen volgens een zwakke base.
Bij de titratie van X mol van een zwak zuur HZ met (bijvoorbeeld) een NaOH oplossing vindt de volgende reactie plaats:

HZ + OH- --> Z- + H2O

In het EP is alle HZ omgezet in Z-. De samenstelling van de oplossing komt dan dus overeen met die van X mol NaZ in water!

De pH van die oplossing bereken je dus op dezelfde manier. Je methode is dus juist. (maar nu weet je ook waarom)

Let wel: De berekening middels
pOH = -log √(concenteratie * kb)
geldt alleen als benadering. In sommige gevallen (bij sterk geconcentreerde oplossingen van een zwak zuur of base) geldt deze formule niet. Je moet dan een andere methode gebruiken, maar ik weet niet of je dat (al) in je cursus hebt gehad. Zo niet, dan mag je deze laatste opmerking vergeten :D
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 11

Re: [chemie] Meerwaardig zwak zuur berekening

Nee dat laatste hebben we niet gehad :D

Maar nu begrijp ik de berekening in het eerste E.P wel. Maar het is een tweewaardig zwak zuur, met dus nog een 2e E.P. Hoe bereken je in dat 2e E.P de pH?

Voor het eerste E.P heb je 10 ml NaOH nodig, dus voor het 2e heb je 20 ml NaOH nodig. Hoe bereken je dit verder?

Reageer