Springen naar inhoud

Stamboomonderzoek

• Log in om te kunnen reageren

zoegeerts

zoegeerts

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 augustus 2008 - 09:49

Wie zou me kunnen helpen bij het invullen van het schema (zie bijlage) ivm stamboomonderzoek.

Dit is de opgave:

Hier veronderstelt men dat het kenmerk krulhaar recessief overerft (ss) Het allel krijgt dan het symbool s want het dominante allel is in dit geval sluikhaar (S) Om tot een oplossing te komen moet je alle genotypen noteren. Soms komen voor 1 persoon 2 genotypen in aanmerking (SS en Ss) omdat je uit het schema niet kan afleiden of het individu homozygoot (SS) of heterozygoot (Ss) is. In dergelijk geval duid je het genotypen aan door S gevolgd door een punt (S.) Dit punt betekent S of s

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 augustus 2008 - 18:43

We willen je graag helpen, maar de beste manier om dat te doen is je bij te sturen zodat je zelf op het goede antwoord komt. We kunnen je namelijk perfect in ťťn keer de volledige oplossing geven, maar daar leer je niets van.

Overloop dus eens alle individuen in de stamboom en vertel welk genotype ze volgens jou hebben en waarom.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

zoegeerts

zoegeerts

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 augustus 2008 - 13:18

Is dit juist of fout? Als er ťťn of meerdere fouten zijn wat zijn deze dan?

Dit is de opgave:

Hier veronderstelt men dat het kenmerk krulhaar recessief overerft (ss) Het allel krijgt dan het symbool s want het dominante allel is in dit geval sluikhaar (S) Om tot een oplossing te komen moet je alle genotypen noteren. Soms komen voor 1 persoon 2 genotypen in aanmerking (SS en Ss) omdat je uit het schema niet kan afleiden of het individu homozygoot (SS) of heterozygoot (Ss) is. In dergelijk geval duid je het genotypen aan door S gevolgd door een punt (S.) Dit punt betekent S of s

Bijgevoegde miniaturen

• stamboomonderzoek.JPG

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 augustus 2008 - 20:55

Zoals je me per PB gevraagd hebt (in het vervolg kan je dat evengoed in de topic zelf doen hoor) zal ik je wat vooruit helpen. Ik zie echter dat je inmiddels twee nieuwe topics (hier en hier) hebt geopend over dit onderwerp. Dat is nergens voor nodig (meer nog, crossposting wordt op dit forum niet getolereerd, zie ook de regels).

Ik ga dus in deze topic verder, maar ik zal de oplossing die je in de andere topics gegeven hebt hier gebruiken.

Om te beginnen: de genotypes van alle personen met krulhaar (ss) heb je juist, evenals dat van de man in 1. Enkele zaken die ik niet onmiddellijk begrijp heb ik op de afbeelding hieronder met rood aangeduid en genummerd:

stamboomonderzoek.png

Algemene opmerking: je dient de genotypes in de vierkantjes onder de man- of vrouwsymbolen te schrijven. Enkele keren heb je de genotypes in het symbool zelf geschreven. Nu overloop ik even de rode nummertjes:
  • Hier heb je in het mansymbool het genotype Ss genoteerd. Dit is correct, maar moet in het vierkantje eronder komen (waar nu dus S. staat; ik begrijp overigens niet waarom je dat hebt geschreven);
  • Ook hier heb je de genotypes in de symbolen man of vrouw geschreven. Het genotype onder het mansymbool is reeds voorgedrukt en het genotype dat je in het vrouwsymbool hebt geschreven is foutief. Je weet namelijk dat het om een nakomeling gaat van ouders met de genotypes Ss en ss. Het genotype SS kan dus nooit voorkomen bij een nakomeling van deze ouders en aangezien deze nakomeling sluikhaar heeft, heeft ze genotype Ss;
  • Ook hier weer heb je de genotypes (die overigens correct zijn) in de symbolen zelf geschreven: ze moeten in de vierkantjes eronder komen;
  • Ik begrijp niet meteen waarom er hier een balk en geen vierkantje staat, maar dat doet er even niet toe. Ik vind het vooral vreemd dat de nakomeling van twee homozygoot recessieve ouders toch heterozygoot dominant is. Hier klopt volgens mij iets niet.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures