Effectief leiderschap

Moderator: Rhiannon

Berichten: 954

Effectief leiderschap

Onderwerp afgesplitst van
Ik ben er zo goed als zeker van, dat een niet effektief dagelijks leiderschap van de leider een stimulerende faktor hier op heeft.

Er zijn drie uitgangsposities: niet effektief leiderschap, de pester die dat leuk vindt en de gepeste die er geen antwoord op heeft.

Leg de oplossing waar het plaats vindt, de werkvloer zelf. Creeer een laag drempelige ingang voor de gepeste, hij is de enige die kan signaleren namelijk, maar ook collega's van de gepeste die het niet langer kunnen aanzien of dat pikken.

Een brieffunktie is mi een goede aanpak, laat de gepeste een brief zenden naar de hoofdleider van de organisatie, met een kopie naar een externe betrokkene van de organisatie. Een brief is makkelijker dan een gesprek.
Ik zou zeggen: "definieer in dat geval wat een effectieve leider is". Als in die definitie voorkomt dat een effectieve leider een leider is die pesten op de werkvloer voorkomt, heb je overigens een cirkelredenatie en geen verklaring.

Mijn inschatting is dat de rol van leidinggevenden er zeker is, alleen de andere kant op, namelijk door zelf het slechte voorbeeld te geven. De situatie "collega's pesten elkaar en leidinggevenden kijken toe" lijkt me minder vaak voor te komen dan "collega's pesten elkaar en leidinggevenden doen vrolijk mee, als ze al niet de oorzaak zijn".

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Effectief leiderschap

Een concrete uitleg over een effectieve leider kan ik op forum niet geven. Een effectieve leider is iemand dat dat doet wat zijn organisatie van hem vraagt.

Bv een leider van een ambtenaren org moet een andere stijl hebben dan bv een productieafd.

Zie verder bv: Blake en Mouton en ook Reddin
nothing will change without a rebel

Berichten: 954

Re: Effectief leiderschap

Het idee van Blake & Mouton (1964) is nu juist dat je die verschillende leidinggevenden wel met elkaar zou kunnen vergelijken, namelijk in hoeverre ze mens- en productiegericht zijn. Het zou een interessante vraag opleveren welk van de verschillende stijlen het beste werkt in verschillende situaties.

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Effectief leiderschap

Ik neig juist wat meer naar Reddin, daar hij de cultuur van een organisatie er wat meer in betrekt. Niettegenstaande zijn beiden effectief en soms tot mijn verbazing is in dit opzicht in 2008 er maar weinig verandert sinds 1964, of anders gezegd, ik kan leiders nog steeds boeien met dit onderwerp.

Zeker is als ik ga trainen met video.
nothing will change without a rebel

Berichten: 954

Re: Effectief leiderschap

Nee, gelukkig verouderen bepaalde inzichten niet zo heel erg snel. Aan de andere kant heeft het vakgebied van leiderschap zich na die tijd uiteraard nog wel een stuk verder ontwikkeld. Schema's als "the managerial grid" geven wel vaak inzicht in bepaalde situaties, maar zijn vaak ook weer te algemeen er dan echt iets mee te doen (wat betekenen mensgericht, productiegericht, etc precies?). En daar komt bij dat zij ook wel erg uitgaan van een "one size fits all" benadering, waar je ook je vraagtekens kunt zetten. Dat laatste zou vragen om een dynamische benadering van dergelijke modellen, waarbij een leidinggevende heen en weer gaat tussen de verschillende rollen, of ze in bepaalde gevallen misschien wel combineert. In dergelijke statische modellen is die mogelijkheid uitgesloten omdat niet wordt aangegeven onder welke condities het wisselen zal plaatsvinden en zin heeft.

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Effectief leiderschap

Ik kan wel reageren, maar ik denk dat we dan off topic gaan.

Vandaar ook mijn gedachte dat je een brief moet zenden aan de eindverantwoordelijke van de organisatie en een externe betrokkene.

Als er eenmaal zoiets gebeurd, dan zal dat een geweldige impact hebben, denk maar eens door. Maar ook het gegeven dat dit de procedure is zou wel eens afremmende werking hebben -probleem voorkomend-
nothing will change without a rebel

Gebruikersavatar
Berichten: 182

Re: Effectief leiderschap

Goed, dus stel ik word gruwelijk gepest op de werkvloer. Ik pik het niet langer en ik schrijf een brief naar zowel mijn hoofddirecteur als een externe partij (ik neem aan: iemand die niets met mijn werkvloer te maken heeft, maar mij wel kan helpen op dit gebied)

En dan?

Welk effect verwacht je?

Via welke route?

Hoe weet je dat je de juiste personen benaderd hebt?

Welk probleem los je hier eigenlijk mee op: de specifieke pesterij of het pestgedrag an sich?

By no means om je aan te vallen benb, maar het traject na de brief is mij nog niet duidelijk genoeg.

Verder heb ik wel wat aan arbeids-en organisatiepsychologie gevolgd. De situationele factoren rondom effectief leiderschap spraken mij het meest aan (meer dan bijv. een trekkenbenadering). Maargoed, dat is slechts voorkeur. Voor wetenschappelijke argumentatie rondom situationele factoren:

contingentiemodel van Fiedler (1978)

path-goal-theory van House en Mitchel (1974)

model van Hersey en Blanchard (1988)
I'm anemic when I'm happy. I loose my way everyday. My memories of time are empty - ML

Berichten: 954

Re: Effectief leiderschap

En dan heb ik ook nog goed nieuws, ik zie net dat de komende Annual Review of Psychology opent met een artikel over leiderschap.

Avolio­, B.J., Walumba, F.O. & Weber, T.J. (2009). Leadership: Current Theories, Research, and Future Directions. Annual Review of Psychology
Abstract

This review examines recent theoretical and empirical developments in the leadership literature, beginning with topics that are currently receiving attention in terms of research, theory, and practice. We begin by examining authentic leadership and its development, followed by work that takes a cognitive science approach. We then examine new genre leadership theories, complexity leadership, and leadership that is shared, collective, or distributed. We examine the role of relationships through our review of leader member exchange and the emerging work on followership. Finally, we examine work that has been done on substitutes for leadership, servant leadership, spirituality and leadership, cross-cultural leadership, and e-leadership. This structure has the benefit of creating a future focus as well as providing an interesting way to examine the development of the field. Each section ends with an identification of issues to be addressed in the future, in addition to the overall integration of the literature we provide at the end of the article.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Effectief leiderschap

Een effective leider zal er naar streven om zijn rol in de organisatie overbodig te maken.

Dat wil zeggen, het gegeven dat een organisatie (samenleving) een leider nodig heeft moet gezien worden als een defect die moet worden opgelost, voornamelijk door informatie en macht beter te verdelen onder de onderdelen van deze organisatie (samenleving). (zie ook Devolve Power)
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Effectief leiderschap

Een effective leider zal er naar streven om zijn rol in de organisatie overbodig te maken.
Dat hangt zeer sterk af van de situatie waarin de organisatie zich op een bepaald moment bevindt.
(zie ook Devolve Power)
Zijn de principes die hier worden aangerijkt voor internet-communities ook automatisch toepasbaar op bedrijfsstructuren?
Verborgen inhoud
Ik twijfel zelfs al of ze toepasbaar zijn op WSF!

Berichten: 1.425

Re: Effectief leiderschap

Vind je het gek dat ik in die redenering en in dat artikel argumenten voor een grote mate van democratie zie?

In beginsel ben ik het er wel mee eens al moet ik bekennen dat ik hier nooit toe in staat ben geweest in situaties waarin ik de leiding had. Delegeren meen ik geen moeite mee te hebben maar steeds moest ik de inspringen om de brokken op te ruimen of alles zelf opnieuw doen. Misschien ontbreekt het me aan het vermogen de juiste man op de juiste plaats te zetten.

Effectief leiderschap interesseert me zeer. Als iemand nog artikelen heeft waar geen $20,- voor neergeteld hoeft te worden houdt ik me aanbevolen.

@ypsilon volgens mij zijn ze van toepassing op WSF
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going



While you see a chance take it

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Effectief leiderschap

Delegeren meen ik geen moeite mee te hebben maar steeds moest ik de inspringen om de brokken op te ruimen of alles zelf opnieuw doen. Misschien ontbreekt het me aan het vermogen de juiste man op de juiste plaats te zetten.
Of: je hebt geen/te weinig vertrouwen in de persoon of je wilt hem/haar dat laten doen zoals jij dat wilt (copy behavior)

Ik weet niet in welke vorm van organisatie je zit en welke funktie je hebt, maar je zou eens kunnen kijken bij -heb ik reeds eerder benoemd- Blake en Mouton en Reddin. Het fijne daarvan is de pragmatische kant.
nothing will change without a rebel

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Effectief leiderschap

Ik herinner me nog goed, dat ik een psychologische test moest doen voor een nieuwe job bij dezelfde werkgever. Bij de nabespreking van die test vroeg ik de psycholoog of hij vond dat ik een leider was, die een eigen bedrijf kon runnen.

Hij antwoordde positief en dat was voor mij het startsein. Ik was de man uitermate dankbaar, ik had dat net even nodig.

In plaats van de nieuwe job te accepteren heb ik ontslag genomen.

Mijn vraag is nu: Ben je een leider of kun je leiderschap leren ?
nothing will change without a rebel

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Effectief leiderschap

Snow white schreef:Goed, dus stel ik word gruwelijk gepest op de werkvloer. Ik pik het niet langer en ik schrijf een brief naar zowel mijn hoofddirecteur als een externe partij (ik neem aan: iemand die niets met mijn werkvloer te maken heeft, maar mij wel kan helpen op dit gebied)

En dan?

Welk effect verwacht je?

Via welke route?

Hoe weet je dat je de juiste personen benaderd hebt?

Welk probleem los je hier eigenlijk mee op: de specifieke pesterij of het pestgedrag an sich?

By no means om je aan te vallen benb, maar het traject na de brief is mij nog niet duidelijk genoeg.

Verder heb ik wel wat aan arbeids-en organisatiepsychologie gevolgd. De situationele factoren rondom effectief leiderschap spraken mij het meest aan (meer dan bijv. een trekkenbenadering). Maargoed, dat is slechts voorkeur. Voor wetenschappelijke argumentatie rondom situationele factoren:

contingentiemodel van Fiedler (1978)

path-goal-theory van House en Mitchel (1974)

model van Hersey en Blanchard (1988)
Ik zie nu pas je bericht. Nee het gaat mij om iets anders en dat is namelijk de gepeste. Ik ga er namelijk vanuit dat hij niet de moed of de kracht heeft om met het probleem naar zijn chef te stappen, dat is namelijk nogal wat. Waarom is juist hij slachtoffer?

Verder is hij afhankelijk wat zijn chef gaat doen en kon wel eens bedreigend zijn voor hem. Vandaar direct maar naar de top.

Met extern bedoel ik bv een commissaris, een bestuurslid etc.
nothing will change without a rebel

Gebruikersavatar
Berichten: 182

Re: Effectief leiderschap

Oke, bedankt voor je reactie, maar ik heb nu nog steeds geen antwoord op mijn vragen. Herformulering:

Wat verwacht je dat de topman doet?

Doet zo'n top dat direct of toch weer via je directe leider?

Hoe weet je dat je de juiste personen hebt benaderd? Misschien dat juist iemand aan de top makkelijker tot ontslag overgaat, omdat hij waarschijnlijk minder weet heeft van je persoonlijke kwaliteiten en bijdragen.

Wat is het gevolg voor de verhouding tussen de gepeste en zijn leider, nu de gepeste buiten zijn leider om is gegaan?
I'm anemic when I'm happy. I loose my way everyday. My memories of time are empty - ML

Reageer