Ik zou zeggen: "definieer in dat geval wat een effectieve leider is". Als in die definitie voorkomt dat een effectieve leider een leider is die pesten op de werkvloer voorkomt, heb je overigens een cirkelredenatie en geen verklaring.Ik ben er zo goed als zeker van, dat een niet effektief dagelijks leiderschap van de leider een stimulerende faktor hier op heeft.
Er zijn drie uitgangsposities: niet effektief leiderschap, de pester die dat leuk vindt en de gepeste die er geen antwoord op heeft.
Leg de oplossing waar het plaats vindt, de werkvloer zelf. Creeer een laag drempelige ingang voor de gepeste, hij is de enige die kan signaleren namelijk, maar ook collega's van de gepeste die het niet langer kunnen aanzien of dat pikken.
Een brieffunktie is mi een goede aanpak, laat de gepeste een brief zenden naar de hoofdleider van de organisatie, met een kopie naar een externe betrokkene van de organisatie. Een brief is makkelijker dan een gesprek.
Mijn inschatting is dat de rol van leidinggevenden er zeker is, alleen de andere kant op, namelijk door zelf het slechte voorbeeld te geven. De situatie "collega's pesten elkaar en leidinggevenden kijken toe" lijkt me minder vaak voor te komen dan "collega's pesten elkaar en leidinggevenden doen vrolijk mee, als ze al niet de oorzaak zijn".