Springen naar inhoud

[fysica]arbeid,vermogen en energie. vraagstukken

• Log in om te kunnen reageren

ksvboyke1

ksvboyke1

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 augustus 2008 - 15:29

Hey, ik moet binnenkort (27 augustus) mijn vakantietaak van fysica gaan indienen. Het probleempje is, ik moet heel veel oefeningen maken over arbeid en vermogen, enz, maar ik snap ze niet zo goed, ik ben ook niet goed in fysica. :D Zouden jullie mij wat kunnen helpen met de gepaste formule te geven, of een oplossingswijze, ik weet dat jullie de oplossingen niet mogen geven maar gewoon een oplossingswijze. Dat mag toch hť? Ah ja hier zijn de vragen: het zijn er maar een paar. De andere zet ik in een andere topic. :

1) een man met een gewicht van 660 N loopt een heuvel van 200 m hoogte op. Welke arbeid moet hij daarbij minstens leveren en welk vermogen ontwikkelt hij, als deze beklimming 10 min duurtals antwoordt: (132 000 J, 220W)

2)Bereken het gewicht dat een hijsmachine met een vermogen van 25 kW in 1 min over een hoogte van 15 m kan ophalen?als antwoordt:(100 000 N)

3)Een man van 75 kg klimt met een zak aardappelen van 45 kg op zijn rug in 20 s, 9 m hoog op een ladder. Hoeveel arbeid heeft hij verricht en hoe groot is het ontwikkeld vermogen?als antwoordt: (10 600 J, 530 W)

4)Een groentenhandelaar moet een kracht van 196 N uitoefenen om zijn wagen in beweging te houden. Welke arbeid heeft hij verricht als hij een weg van 2 km aflegt? Indien hij deze weg heeft afgelegd in 1h, hoe groot is het ontwikkeld vermogen?als antwoordt:(392 000 J, 109 W)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jona444

Jona444

• >1k berichten
  • 1409 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 augustus 2008 - 15:45

heb je de microcursus 'systematisch rekenvragen oplossen' al eens doorgenomen?

http://www.wetenscha...showtopic=46674

Met deze microcursus kun je al deze vraagstukken oplossen.

Bijvoorbeeld

3)Een man van 75 kg klimt met een zak aardappelen van 45 kg op zijn rug in 20 s, 9 m hoog op een ladder. Hoeveel arbeid heeft hij verricht en hoe groot is het ontwikkeld vermogen?

W= F * delta s

F= m * a

a = gemiddelde snelheid per tijdseenheid

P= arbeid per eenheids van tijd

Deze microcursus, heeft mij al veel geholpen dergelijke oefeningen te maken!

Veranderd door Jona444, 18 augustus 2008 - 15:49

Its supercalifragilisticexpialidocious!

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 augustus 2008 - 15:54

heb je de microcursus 'systematisch rekenvragen oplossen' al eens doorgenomen?

http://www.wetenscha...showtopic=46674

prima suggestie, :D met het standaardstappenplannetje daaruit is dit allemaal pijnloos op te lossen.

Voorbeeldje

2)Bereken het gewicht dat een hijsmachine met een vermogen van 25 kW in 1 min over een hoogte van 15 m kan ophalen?als antwoordt:(100 000 N)

P= 25 kW = 25000 W = 25000 J/s
t= 1 min = 60 s
h= 15 m

Gevraagd:
G (=Fz = m∑g) = ?? N

Wat formules zoeken met deze parameters en eens zien of er bruikbare tussenzitten:
P=E/t
Ez=m∑g∑h

Hee, als je nou met P en t eens een E uitrekent, en dan met die E en de m∑g een h bepaalt?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

ksvboyke1

ksvboyke1

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 augustus 2008 - 18:11

He ja, bedankt voor die tip jona, maar ik heb alle oefeningen van deze topic opgelost behalve die 3 van die man van 75 kg en die zak aardappelen van 45. Ik dacht eerst aan het gewicht omzetten in newton? Weet iemand hoe?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 augustus 2008 - 18:18

He ja, bedankt voor die tip jona, maar ik heb alle oefeningen van deze topic opgelost behalve die 3 van die man van 75 kg en die zak aardappelen van 45. Ik dacht eerst aan het gewicht omzetten in newton? Weet iemand hoe?

Gewicht hoef je niet om te zetten in newton, want dat kun je niet anders dan in newton uitdrukken. Ken je grootheden en eenheden, dan weet je dat een gegeven met de eenheid kg een massa moet zijn.

Een van de formules voor arbeid luidt W=F∑s. Een afstand heb je, maar heb je ook een kracht? Ja, want op een massa werkt (althans vaak, en hier ook) de zwaartekracht.

Weet je hoe je de zwaartekracht berekent die op bijvoorbeeld het lichaam van de man werkt? Nou, die kracht noemen we hier het gewicht.

@Jona:
Klein detail: ds is wat dubbelop. "s" is het symbool voor afgelegde weg. En heeft daarmee ruwweg dezelfde betekenis als dx, dwz verandering van plaats.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

ksvboyke1

ksvboyke1

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 augustus 2008 - 19:03

Ok bedankt, ik heb ze allemaal kunnen oplossen en ik snap het al veel beter. Bedankt

selma.

selma.

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 november 2015 - 23:05

Wie zou me kunnen helpen???

1. De tandarts verricht 12mJ arbeid wanneer hij de naald van een spuit in je tandvlees duwt. Hij gebruikt hierbij een kracht van 0,80N. Hoe diep dringt die naald in je tandvlees.

2. Een fietser rijdt eenparig 150m in 10,0s. Daarna rijdt hij 20,0s verder tegen 5,00m/s dan rijdt hij nog 250m verder tegen 12,5m/s. Bereken de totale afgelegde weg. Teken het (x,t) en het (v,t) diagram van deze beweging.

3. Je versnelt vanuit rust en gaat eenparig versnellen. Je legt in 10s 50m af. Je eindsnelheid bedraagt 10m/s. Hoe groot was de versnelling.

4. Een trein die moet afremmen voor een auto die op de overweg staat komt tot stilstand na 9s. De remafstand van de trein bedraagt 320m. Hoe groot was de eenparige vertraging van de trein.

en eventueel uitleg AUB!!!

Ik heb bijna examen fysica

Veranderd door selma., 24 november 2015 - 23:05

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3336 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 november 2015 - 23:19

2) s=v*t --> ofwel afstand = snelheid * tijd

als je de 3 los schrijft dan krijg je de volgende berekeningen

150m=v * 10 --> v=10m/s

s= 5 * 20 --> 100m

250= 12,5 * t --> t=20

nu heb je alle waardes, nu kan je de totale afstand bereken en dan de plot maken.

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 november 2015 - 00:28

Wie zou me kunnen helpen???

..//..

en eventueel uitleg AUB!!!

Ik heb bijna examen fysica

Je docent heeft kennelijk verzuimd om een standaardtechniekje er genadeloos in te rammen bij je.

Dit zijn namelijk allemaal probleempjes die prima op te lossen zijn met het beproefde gegeven/gevraagd/formule systeem.

zie ook hier: http://www.wetenscha...ragen-oplossen/

De tandarts verricht 12mJ arbeid wanneer hij de naald van een spuit in je tandvlees duwt. Hij gebruikt hierbij een kracht van 0,80N. Hoe diep dringt die naald in je tandvlees.

zet het gegevene en het gevraagde overzichtelijk onder elkaar

= 12 mJ (= 0,012 J) 

F  = 0,80 N

s  = ??

Ken je een formule met die W, F en s die je daar zo lekker duidelijk onder elkaar ziet? 

en, kun je die "verbouwen" tot s= .....  ??

selma.

selma.

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 november 2015 - 00:31

Je docent heeft kennelijk verzuimd om een standaardtechniekje er genadeloos in te rammen bij je.

Dit zijn namelijk allemaal probleempjes die prima op te lossen zijn met het beproefde gegeven/gevraagd/formule systeem.
zie ook hier: http://www.wetenscha...ragen-oplossen/

zet het gegevene en het gevraagde overzichtelijk onder elkaar
= 12 mJ (= 0,012 J) 
F  = 0,80 N
s  = ??

Ken je een formule met die W, F en s die je daar zo lekker duidelijk onder elkaar ziet? 
en, kun je die "verbouwen" tot s= .....  ??

de formule die wij gebruiken is W= s*F

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 november 2015 - 01:05

de formule die wij gebruiken is W= s*F

nah, dan is het niet moeilijker meer dan die te gebruiken

W= s·F dus s= W/F = 0,012/0,8 = 0,015 m

klaar

probeer op dezelfde wijze nr 3 eens.
type je uitwerking hier maar uit.
klein addertje onder het gras: één gegeven staat een beetje verstopt: "Je versnelt vanuit rust " betekent dat de beginsnelheid 0 m/s is.

gegeven/gevraagd/formule........................

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 25 november 2015 - 17:16

pas bij opgave 2 de formule toe voor een eenparig rechtlijnige beweging:

s=v.t

v=5,00 m/s

t=20.0 s

teken eerst het v-t diagram.

het oppervlak onder de v-t grafiek stelt de totale afgelegde weg voor.

Veranderd door aadkr, 25 november 2015 - 17:18

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures