Springen naar inhoud

[fysica]druk:vraagstukken

• Log in om te kunnen reageren

ksvboyke1

ksvboyke1

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 augustus 2008 - 15:45

Hey, ik moet binnenkort (27 augustus) mijn vakantietaak van fysica gaan indienen. Het probleempje is, ik moet heel veel oefeningen maken over arbeid en vermogen, enz, maar ik snap ze niet zo goed, ik ben ook niet goed in fysica.:D Zouden jullie mij wat kunnen helpen met de gepaste formule te geven, of een oplossingswijze, ik weet dat jullie de oplossingen niet mogen geven maar gewoon een oplossingswijze. Dat mag toch hť? Ah ja hier zijn de vragen: het zijn er maar een paar. De andere heb ik in een andere topic gezet :

1) Bereken het verschil in druk in de zee tussen het wateroppervlak en een diepte van 35 m. De dichtheid van zeewater is 1.03 g/cm≥.als antwoord : (3.53*10<--(na de 10 moet er zo een 5 rechtsboven de 10 staan, ik weet niet hoe je dat doet.) dus 10 tot de 5 Pa)

2)Een sluisdeur heeft een breedt van 10 m. Langs de ene zijde staat het water 6 m hoog en langs de andere kant 4 m. Bereken de resulterende kracht die door het water op die deur wordt uitgeoefend.als antwoord: (98*10<-- zelfde als daarnet maar nu een 4) dus 10 tot de 4 N)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 augustus 2008 - 16:01

Begin vraag 2 eens met een klein schetsje, en met het in symbolen op een rijtje te zetten van je gegevens en gevraagd

Voor superscripts vind je boven je berichtenvenster een knopje met aA (vierde van links) Sleep de hoog te zetten tekst met je muis aan en kies hier superscript.
daz zie je dit in je tekst:
102[sup]35[/sup]
en dit in het uiteindelijke bericht:
10235

Veranderd door Jan van de Velde, 18 augustus 2008 - 16:01

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

ksvboyke1

ksvboyke1

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 augustus 2008 - 18:13

ok zal ik proberen, bedankt. maar kan je nog een paar tips geven,?

808

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 augustus 2008 - 18:29

sluisdeuren.gif

naar links drukt een waterkolom van 6 m hoogte.
Over die hoogte, hoe groot is die druk GEMIDDELD?
Die gemiddelde druk kun je je voorstellen als aangrijpend in het midden van die deur.
Hoe groot is het oppervlak waarop die gemiddelde druk werkt?
Hoe groot is dus de kracht naar links?

idem voor de waterkolom van 4 m, die drukt de andere kant op.

kracht naar links, kracht naar rechts, hoe groot wordt de nettokracht?
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 augustus 2008 - 19:15

Voor je eerste vraag moet je je afvragen waar de druk onder water precies vandaan komt. Er zijn twee dingen die samen zorgen voor de druk onder water. Je hebt de luchtdruk buiten. Ongeveer 100 000 Pa, afhankelijk van het weer en die drukt met een grote kracht naar beneden. Onderschat niet hoeveel druk wij elke dag te verduren krijgen van al die kilometers damkring boven ons.

Daarbij komt nog de druk door de hoeveelheid water boven je. Op het moment dat je in het water duikt, voel je de druk toenemen, dat komt omdat er meer water boven je is die op jou drukt. Die druk is afhankelijk van een aantal dingen. Je kan je wel voorstellen dat hoe meer water er boven je zit, hoe heftiger de druk is, oftewel het aantal meters aan water boven je is van belang (de hoogte van de waterkolom).
Ook is van belang hoe hard de aarde onder je aan het water boven je trekt. Als je 10 meter onder water duikt op aarde is dat minder druk dan als je 10 meter zou duiken op een grote planeet als Jupiter, die veel harder aan het water zou trekken. Dus hoe hard de aarde aan massa's trekt is ook van belang (denk aan de valversnelling).
Tot slot is de dichtheid van belang. De dichtheid zegt hoeveel kleine moleculen er bij elkaar zitten. In het geval van lood zitten er heel veel moleculen vlak bij elkaar, waardoor een kubieke centimeter lood veel zwaarder is dan bijvoorbeeld een kubieke centimeter zuurstof. In een gas (zoals zuurstof) zitten de deeltjes erg ver van elkaar vandaan waardoor een kubieke centimeter veel minder zwaar is.

Dus de druk die bovenop je duwt is afhankelijk van de buitendruk en van de druk van het water (die kan je bij elkaar optellen, de vraag was echter wat het verschil is tussen het wateroppervlak en op 35 meter diepte, dus de buitenluchtdruk is voor beide hetzelfde. Je hoeft hier dus alleen maar rekening te houden met de druk van het water boven je.) De druk van het water is dus afhankelijk van de hoogte, de valversnelling en de dichtheid. Twee daarvan zijn in de vraag gegeven en de derde kan je in je Binas opzoeken. Ik kwam alleen op een iets ander antwoord uit, namelijk 3.54*106 in plaats van 105. Misschien dat ik een rekenfoutje heb gemaakt, of misschien dat het 3.5meter moet zijn in plaats van 35 meter.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

ksvboyke1

ksvboyke1

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 augustus 2008 - 19:05

ok bedankt, heb ze allemaal kunnen oplossen.

ok bedankt, heb ze allemaal kunnen oplossen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 augustus 2008 - 19:37

Belangrijk is dat je het juiste werk/denksysteem toepast. Dan kun je (met daarnaast wat basiskennis) Šl dit soort probleempjes aan. Vaak, als je correct je eenheden gebruikt en er wat mee rondprobeert, ůůk die dingen waarvoor je basiskennis onvoldoende is.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures