Springen naar inhoud

Reine / onreine geesten

• Log in om te kunnen reageren

Arius

Arius

• >25 berichten
  • 62 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 18 augustus 2008 - 17:32

REIN / ONREIN GEESTEN
In openbaring 1 wordt duidelijk dat er sprake is van 7 geesten dus 7 heilige geesten, voor ieder gemeente 1.
In Matheus 8:16
Worden hetzelfde geesten ook demonen genoemd. Veder op 10 worden ze onrein genoemd.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 augustus 2008 - 17:44

En dus?

Heet Staal

Heet Staal

• >25 berichten
  • 88 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 augustus 2008 - 18:19

1. Stelling of vraag ontbreekt.
2. Je argumenten (die heb je alvast wel) dienen waarvoor?

Wat is je bedoeling Arius, je opent 3 onderwerpen zonder echte stelling of vraag, je wilt dat we reageren (veronderstel ik toch?) , maar op wat moeten wij dan reageren? Ik word nogal verward door jouw topics, en ik denk niet de enige te zijn.
["HEET STAAL" was op dit forum voorheen bekend onder de naam "ARWIN RUMMEL".]

Beide zijn van dit forum verdwenen, bedankt voor niets!

Antoine47

Antoine47

• >100 berichten
  • 188 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 augustus 2008 - 20:03

Er is sprake van zeven sterren als symbool voor zeven engelen en zeven gouden kandelaren als symbool van zeven gemeenten. Zelfs Johannes (over wiens identiteit men het niet helemaal eens is) beweert niet de "geesten" (die in de vertaling die ik zojuist heb gecheckt niet genoemd worden) zelf te hebben waargenomen.

Waar dit heen moet weet ik ook niet; Arius bevestigt alleen mijn vermoeden dat hij van een school is die gelooft dat als iets in Openbaringen staat, het ook openbaringen moeten zijn, omdat Openbaringen zegt dat het dat zijn, en dan in de tekst zelf gaat zoeken naar wat er nu eigenlijk precies geopenbaard wordt. Zelf-referentie en cirkelredeneringen te over maar geen filosofie.

Christenen worstelen al bijna 2000 jaar met deze teksten. Geef mijn portie maar aan fikkie.
believing is really not knowing

Arius

Arius

• >25 berichten
  • 62 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 18 augustus 2008 - 21:19

Sorry,
Klopt ik was elders bezig.
Ik bedoel te zeggen dat opgrond van openbaring wordt een ander invalshoek geworpen op het traditionele opstelling at het betreft een geest. Sterker nog hetzelfde engel die de rol / boodschap van Christus ontvangt wordt later geest genoemd.
Terug naar Matteus. Als er ’onrein’ geesten moeten ook ’rein’zijn

Arius

Arius

• >25 berichten
  • 62 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 18 augustus 2008 - 21:25

In het simpel betekent dit dat door veelvoudigheid in vocabularia eruit ziet of er meer categorieën wezens bestaan dan wat in werkelijkheid het geval is.

Antoine47

Antoine47

• >100 berichten
  • 188 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 augustus 2008 - 22:43

Als er onreine geesten zijn moeten er ook reine geesten zijn? Het een volgt niet direct uit het ander, maar ik wil toegeven dat wie over onreine geesten praat, ook Mattheus, hoogstwaarschijnlijk ook reine geesten in gedachten heeft.

Een sterker statement zou zijn: Als er geen geesten zijn, zijn er geen reine en geen onreine.

Arius

Arius

• >25 berichten
  • 62 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 19 augustus 2008 - 22:49

Raadselachtige antwoord. Ik kan het niet helemaal opvatten. Misschien komt het nog. Bij mij eigenlijke interesseert is of er overtuigende gronden zijn, voor een nooit eerder opgestelde theorie.
Nml. Dat meerdere heilige geesten (niet een enkel) zijn en het intelligente wezens betreft en niet een eigenschap of onderdeel er van.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 augustus 2008 - 17:59

Nml. Dat meerdere heilige geesten (niet een enkel) zijn en het intelligente wezens betreft en niet een eigenschap of onderdeel er van.

Deze zin is anders ook wel erg raadselachtig. Ik begrijp hem althans niet. Bedoel je dat je stelling is dat er verschillende, intelligente heilige geesten zijn of heb je het over iets anders? En wanneer zijn geesten (als die al überhaupt bestaan) heilig?

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Antoine47

Antoine47

• >100 berichten
  • 188 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 augustus 2008 - 18:40

Arius, geef eerst die teksten uit Openbaring en Mattheus eens, met vermelding van welke vertaling je gebruikt, dan weten we althans waar we het over hebben.

Verder dien je, of het leuk vindt of niet, in filosofische discussies een duidelijk onderscheid te maken tussen logisch redeneren en het opstellen van theorien enerzijds, en geloven anderzijds. Als je gelooft dat in Openbaringen op de een of andere manier goddelijke waarheden worden geopenbaard (en dat mag best), en daar een theorie op baseert, dan kun je daar niet filosofisch over discussieren.

Als je kunt aantonen dat Johannes met zijn sterren en engelen meerdere heilige geesten bedoelde, dan heb je wat bereikt. Ik denk niet dat je dat kunt, maar ga je gang, en laat ons weten hoe je dat doet. Daar zijn discussies voor.

Johan2

Johan2

• >1k berichten
  • 1780 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 20 augustus 2008 - 21:41

Arius, geef eerst die teksten uit Openbaring en Mattheus eens, met vermelding van welke vertaling je gebruikt, dan weten we althans waar we het over hebben.

Staat in opening topic: Openb. 1, Mattheus 8:16 "en verderop in 10".
Dit zijn ze:
Openb. 1:4: Van Johannes, aan de zeven gemeenten in Asia. Genade zij u en vrede van hem die is, die was en die komt, en van de zeven geesten voor zijn troon, 5 en van Jezus Christus, de betrouwbare getuige, de eerstgeborene van de doden, de heerser over de vorsten van de aarde.
Ma 8: 16: Bij het vallen van de avond brachten ze vele bezetenen bij hem. Met een enkel bevel dreef hij de geesten uit, en allen die ziek waren genas hij,
Mat. 10: 1: Daarop riep hij zijn twaalf leerlingen bij zich en gaf hun de macht om onreine geesten uit te drijven en iedere ziekte en elke kwaal te genezen.
Niet dat je daar in dit geval veel mee opschiet; ik zeg het alleen om nog maar eens deze link door te geven: www.biblija.net/biblija.cgi?lang=nl , waar je het allemaal gemakkelijk kunt op/nazoeken.

Veranderd door ypsilon, 20 augustus 2008 - 23:36

<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 augustus 2008 - 23:38

Daar schieten we inderdaad weinig mee op. Ik heb me er ooit eens aan gewaagd om de Openbaringen te proberen lezen (als je pubert doe je zotte dingen), maar als je daar geen batterij noten bij hebt, verdwaal je daarin.

Antoine47

Antoine47

• >100 berichten
  • 188 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 augustus 2008 - 08:50

Wat Johan2 citeert uit Openbaringen is duidelijk niet wat Arius bedoelde. En ik vroeg om teksten met vermelding van welke vertaling, niet om nummers. De "geesten" in M 8:16 werden door Arius in verband gebracht met, en zelfs dezelfde geesten genoemd, als de "engelen" in Openbaringen 1. Dat moet hij (of desnoods iemand anders voor hem) dan aannemelijk maken, en dat gebeurt hier niet.

Het is nog helemaal niet zo lang geleden dat krankzinnigheid werd verklaard door bezetenheid met onreine geesten, of de duivel zelf. Ik denk zelfs dat dit ten tijde van Mattheus gemeengoed was. Wat Mattheus beschrijft is de wonderbaarlijke genezing door Jezus van geestelijk gestoorden. Wat dat te maken heeft met Openbaringen 1 is me totaal onduidelijk. Opheldering graag.

Ik begin het vermoeden te krijgen dat er hier mensen zijn die gewoon maar met citaten smijten zonder te bekijken hoe relevant ze zijn - ze zijn toch allemaal waar dus het doet er niet toe. Ik hoop dat mijn vermoeden onjuist is en zou in dat geval graag op het goede spoor gezet worden.

Johan2

Johan2

• >1k berichten
  • 1780 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 21 augustus 2008 - 10:10

Daar schieten we inderdaad weinig mee op. Ik heb me er ooit eens aan gewaagd om de Openbaringen te proberen lezen (als je pubert doe je zotte dingen), maar als je daar geen batterij noten bij hebt, verdwaal je daarin.

Zo zot is het niet hoor, tenmiste als je er maar geen hogere boodschap voor nu in wilt lezen. Zoals alle voorspellingen zegt het meer over de schrijver, diens tijd en het verleden, dan over de toekomst en dat nu is met een fors notenapparaat verdomd interessant. Er is een leuke, rijk geillustreerde (Beatushandschriften, tapijten van Angers e.d.) koffietafeluitgave met commentaar van Quispel, z.g., uit ca. 1980. Is vast nog wel ergens te koop.

Wat Johan2 citeert uit Openbaringen is duidelijk niet wat Arius bedoelde.

Is het wel; hij schrijft het toch? Alleen weet hij zelf al niet zo goed wat hij er mee bedoelt en mee aanmoet, laat staan jij en ik.

En ik vroeg om teksten met vermelding van welke vertaling, ...

??? Is de gegeven link anders ook prima voor.

De "geesten" in M 8:16 werden door Arius in verband gebracht met, en zelfs dezelfde geesten genoemd, als de "engelen" in Openbaringen 1. Dat moet hij (of desnoods iemand anders voor hem) dan aannemelijk maken, en dat gebeurt hier niet.

En dat zal ook niet gebeuren, want het is gewoon onzin, zoals je zelf in het vervolg al uitlegt.

Veranderd door Johan2, 21 augustus 2008 - 10:12

<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

druijf

druijf

• >250 berichten
  • 320 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 augustus 2008 - 20:10

Dat engelen als 'geesten' worden aangeduid in NT-literatuur is denk ik wel duidelijk. Het meest simpele voorbeeld daarvan is Hebreeen 1:13-14 "Tegen wie van de engelen heeft hij ooit gezegd: ‘Neem plaats aan mijn rechterhand, tot ik van je vijanden een bank voor je voeten heb gemaakt’? Zijn zij niet allen dienende geesten, uitgezonden om hen bij te staan die deel zullen krijgen aan de redding?"

Verder vind ik het wel aannemelijk om bij de Evangelieën de boze geesten als kwade (gevallen?) engelen te zien. In 2 Petrus en Judas wordt gesproken van slechte engelen.

Of de Heilige Geest dan ook een soort superengel is in de ogen van de vroege christenen? Op zich kan je de gedachte overwegen, maar ik ben tot nu toe nog geen oudchristelijke tekst tegengekomen waar uit dat zou moeten blijken. Bovendien is de Heilige Geest bij het evangelie van Lucas, Handelingen, en Paulusbrieven iets wat gelovigen hebben ontvangen. Ik denk daarom eerder aan een persoonlijk macht dan aan een engel.
Ik denk ook dat het woord voor 'geest' een vrij breed betekenisspectrum heeft, breder dan engel (wat letterlijk 'boodschapper' betekent). Ik zou dus geen '='-teken tussen 'engel' en 'geest' zetten.
Met de 7 geesten voor de troon in Openbaringen is het mijns inziens zeer goed mogelijk dat er engelen bedoelt kunnen zijn (misschien zelfs de engelen van de gemeenten in Openbaringen 2 en 3).

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures