[natuurkunde]Bernoulli

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 39

[natuurkunde]Bernoulli

Beste ik zal me eventjes voorstellen ik ben een eerste jaar studente en ik heb een vraag over een mogelijke oefening van wet van bernouille:

Een ziekenhuisspuit heeft een doorsnede A1=0,25cm² in de "buis" en een doorsnede A2=0,10mm² in de naald, de spuit is gevuld met water (ρ = 1,0 g/cm³). als de spuit niet wordt ingedrukt is de druk binnenin de spuit gelijk aan de atmosferische druk (atm = 1,01 bar).

Men oefent een kracht F=2,00N uit op de spuit, bereken de snelheid waarmee het water uit de spuit komt.

Ik snap de oefening niet? de potentiele energie RHO*G*H de HOOGTE hierbij is dit NUL of is dit 0.,25cm van A1?? wie kan er mij helpen aub

mvg,

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [natuurkunde]Bernoulli

ρ·g·h is dichtheid (kg/m³) x valversnelling (m/s²) x hoogte (m) en als je dat in een eenhedenvergelijking uitwerkt levert dat
\( \frac{kg \cdot {m/s^2}}{m^2}\)
kg·m/s² is een andere schrijfwijze voor de newton. (Bedenk, kracht (N) = massa (kg) x versnelling (m/s²).
\( \frac{kg \cdot {m/s^2}}{m^2}\)
is dan kracht per oppervlakte, en dat is weer een andere manier om "druk" te schrijven: p = F/A

Een kracht heb je, een oppervlakte ook. :D

(ps: de meneer heet Bernoulli)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 39

Re: [natuurkunde]Bernoulli

Jan van de Velde schreef:ρ·g·h is dichtheid (kg/m³) x valversnelling (m/s²) x hoogte (m) en als je dat in een eenhedenvergelijking uitwerkt levert dat
\( \frac{kg \cdot {m/s^2}}{m^2}\)
kg·m/s² is een andere schrijfwijze voor de newton. (Bedenk, kracht (N) = massa (kg) x versnelling (m/s²).
\( \frac{kg \cdot {m/s^2}}{m^2}\)
is dan kracht per oppervlakte, en dat is weer een andere manier om "druk" te schrijven: p = F/A

Een kracht heb je, een oppervlakte ook. :D

(ps: de meneer heet Bernoulli)
Zie verbeter mij als ik fout zit goed? als we nu de wet van bernouille schrijven:

RHO*G*H + RHO*V1^/2 + P1= RHO*G*H + RHO*V2^/2 + P1

dus 1000*10*0.000025( hoogte spuit klopt dit)??

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: [natuurkunde]Bernoulli

dus 1000*10*0.000025( hoogte spuit klopt dit)??
Die 0.000025 kan nooit kloppen, dit is een oppervlakte, geen hoogte!!!

denk aan cirkel met straal 1 meter=>opp=[pi]=>hoogte is niet [pi] meter, wel 1 meter :D

PS ken iemand die gisteren 2de zit mechanica had en rara, wat was de oef? :D De getalletjes waren wsl niet hetzelfde, het was wel hetz principe.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 39

Re: [natuurkunde]Bernoulli

Drieske schreef:Die 0.000025 kan nooit kloppen, dit is een oppervlakte, geen hoogte!!!

denk aan cirkel met straal 1 meter=>opp=[pi]=>hoogte is niet [pi] meter, wel 1 meter :D

PS ken iemand die gisteren 2de zit mechanica had en rara, wat was de oef? :D De getalletjes waren wsl niet hetzelfde, het was wel hetz principe.
das straf dat iemand ook zelfde oefening had.

Als ik jou mag vragen kan je deze oefening voor mij is oplossen? mijn antwoord is 2.2m/s

Klopt dit ook van jou?

dus dan laten we RHO*G*H wegvallen en gebruiken we F/ A dus dan 2N/ Pi*0,00025 tot de 2/ 4= DRUK P en die stoppen we in wet van bernouilli klopt?

dus F/A+ rho*v1^2/2= F/A+rho*v2^2/2 Klopt dit en hieruit halen we v2 snelheid right?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [natuurkunde]Bernoulli

Mark mendez schreef:Zie verbeter mij als ik fout zit goed? als we nu de wet van bernouille schrijven:

RHO*G*H + RHO*V1^/2 + P1= RHO*G*H + RHO*V2^/2 + P1

dus 1000*10*0.000025( hoogte spuit klopt dit)??
nee, je begrijpt mijn eerdere antwoord niet goed. De ρ·g·h uit Bernoulli is een term die de druk aangeeft ( voor een (verticale) vloeistofkolom). Maar, druk is druk, waardoor die ook veroorzaakt wordt. En die kun je dus gevoeglijk berekenen met je gegevens van kracht én (zuiger)oppervlak, p=F/A.

Ik heb niet voldoende ervaring met Bernoulli om je verder aan de beste oplossingswijze te helpen. Ik vermoed slechts dat je hiermee verder kunt door te stellen dat als de doorsnede van de spuit bijvoorbeeld 10 x groter is dan de doorsnede van de naald, dat de factor v1 (vloeistofsnelheid in de spuit) dan ook tien x zo klein zal zijn als de vloeistofsnelheid v2 in de naald. Zo kun je v1 en v2 als één onbekende schrijven (met v1 een functie van v2), en hou je alleen v2 als onbekende over.

In dit vermoeden word ik gesterkt omdat je kennelijk geen andere gegevens hebt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 39

Re: [natuurkunde]Bernoulli

Jan van de Velde schreef:nee, je begrijpt mijn eerdere antwoord niet goed. De ρ·g·h uit Bernoulli is een term die de druk aangeeft ( voor een (verticale) vloeistofkolom). Maar, druk is druk, waardoor die ook veroorzaakt wordt. En die kun je dus gevoeglijk berekenen met je gegevens van kracht én (zuiger)oppervlak, p=F/A.

Ik heb niet voldoende ervaring met Bernoulli om je verder aan de beste oplossingswijze te helpen. Ik vermoed slechts dat je hiermee verder kunt door te stellen dat als de doorsnede van de spuit bijvoorbeeld 10 x groter is dan de doorsnede van de naald, dat de factor v1 (vloeistofsnelheid in de spuit) dan ook tien x zo klein zal zijn als de vloeistofsnelheid v2 in de naald. Zo kun je v1 en v2 als één onbekende schrijven (met v1 een functie van v2), en hou je alleen v2 als onbekende over.

In dit vermoeden word ik gesterkt omdat je kennelijk geen andere gegevens hebt.
nu snap ik het helemaal niet:-( wie kan er mij helpen:( is dit dan een echt zooo moeilijk oefening? DRIESKE kan jij me verder helpen? Kan jij het is oplossen jan hoe dat jij het weet? mvg,

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [natuurkunde]Bernoulli

Ik zou zeggen:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [natuurkunde]Bernoulli

nou, een poging dan:

(zuiger) ρ·g·h1 + ρ·½v1² +p1 = (naald) ρ·g·h2 + ρ·½v2² +p2 (vergelijking 1)

we mogen stellen dat de buitendrukken aan beide zijden gelijk zijn:

p1 = p2 (vergelijking 2)

De doorsnede van de zuiger 0,25 cm² , doorsnede naald 0,10 mm²= 0,0010 cm²

De doorsnede van de zuiger is dan 0,25/0,001 is 250 x zo groot als de doorsnede van de naald.

dus volgt dat v2 = 250·v1 (vergelijking 3)

Dan nog kennen we in de zuiger de factor h niet, ρ·g·h kunnen we dus niks mee, want die is bedoeld voor een open verticaal vat en daar hebben we hier nie mee te maken. Nou stelt dat ook maar een druk voor, en dié kunnen we wél berekenen :

F= 2 N

A= 0,25 cm² = 0,000025 m²

p=F/A

we vervangen dus ρ·g·h1 door F/A: ρ·g·h1 = F/A (vergelijking 4)

en stellen h2 gelijk aan 0 waardoor ρ·g·h2 ook 0 wordt.

Het substitutie- en rekenwerk laat ik aan jou over :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: [natuurkunde]Bernoulli

Ik weet niet wat je gebruikt, maar komt die oef toevallig uit de Serway? :D
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 39

Re: [natuurkunde]Bernoulli

Ik weet niet wat je gebruikt, maar komt die oef toevallig uit de Serway? :D
Neen drieske komt niet van serway en wat is serway dan?

mvg,

Berichten: 39

Re: [natuurkunde]Bernoulli

Jan van de Velde schreef:nou, een poging dan:

(zuiger) ρ·g·h1 + ρ·½v1² +p1 = (naald) ρ·g·h2 + ρ·½v2² +p2 (vergelijking 1)

we mogen stellen dat de buitendrukken aan beide zijden gelijk zijn:

p1 = p2 (vergelijking 2)

De doorsnede van de zuiger 0,25 cm² , doorsnede naald 0,10 mm²= 0,0010 cm²

De doorsnede van de zuiger is dan 0,25/0,001 is 250 x zo groot als de doorsnede van de naald.

dus volgt dat v2 = 250·v1 (vergelijking 3)

Dan nog kennen we in de zuiger de factor h niet, ρ·g·h kunnen we dus niks mee, want die is bedoeld voor een open verticaal vat en daar hebben we hier nie mee te maken. Nou stelt dat ook maar een druk voor, en dié kunnen we wél berekenen :

F= 2 N

A= 0,25 cm² = 0,000025 m²

p=F/A

we vervangen dus ρ·g·h1 door F/A: ρ·g·h1 = F/A (vergelijking 4)

en stellen h2 gelijk aan 0 waardoor ρ·g·h2 ook 0 wordt.

Het substitutie- en rekenwerk laat ik aan jou over :D
Goed: Ik vul nu alles in dan F/A + RHO*V1^2/2 + P1= RHO*V2^2/2 + P2

we vullen in: 2/Pi*0,000025^2/4 + 1000*(V2/250) tot de 2/2 + P1= 1000*(250*v1 tot de 2/2) +P2

40743666543+1000*(v2/250 tot de 2de/2) + 100000Pa= 1000*(250*v1 tot de 2/2) + 100000Pa

en nu kan ik niet meer verder mits onbekenden? of zit ik fout? die v1 heb ik niet en v2..

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: [natuurkunde]Bernoulli

Mark mendez schreef:Neen drieske komt niet van serway en wat is serway dan?

mvg,
Serway is een boek dat we in leuven gebruiken, en toevallig staat uw oef daarin, moet juist dezelfde getallen EN met uitkomst erbij, maar die zal ik nog eventjes voor mij houden (uw 2.2 klopte btw niet) :D
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 39

Re: [natuurkunde]Bernoulli

Serway is een boek dat we in leuven gebruiken, en toevallig staat uw oef daarin, moet juist dezelfde getallen EN met uitkomst erbij, maar die zal ik nog eventjes voor mij houden (uw 2.2 klopte btw niet) :D
kan je me dan voort helpen aub? wat is je uitkomst dan kan ik die met de mijne vergelijken als je wilt?

ik zit vast zie hierboven...

Berichten: 39

Re: [natuurkunde]Bernoulli

Serway is een boek dat we in leuven gebruiken, en toevallig staat uw oef daarin, moet juist dezelfde getallen EN met uitkomst erbij, maar die zal ik nog eventjes voor mij houden (uw 2.2 klopte btw niet) :D
drieske heb je soms msn? mijn adres is **Modknip** voeg me toe als je wilt graag?

mvg,

**Geen email adres in berichten. Lees ook de regels van het forum.

Reageer