[natuurkunde]Bernoulli

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 39

[natuurkunde]Bernoulli

Beste ik zal me eventjes voorstellen ik ben een eerste jaar studente en ik heb een vraag over een mogelijke oefening van wet van bernouille:

Een ziekenhuisspuit heeft een doorsnede A1=0,25cm² in de "buis" en een doorsnede A2=0,10mm² in de naald, de spuit is gevuld met water (ρ = 1,0 g/cm³). als de spuit niet wordt ingedrukt is de druk binnenin de spuit gelijk aan de atmosferische druk (atm = 1,01 bar).

Men oefent een kracht F=2,00N uit op de spuit, bereken de snelheid waarmee het water uit de spuit komt.

Ik snap de oefening niet? de potentiele energie RHO*G*H de HOOGTE hierbij is dit NUL of is dit 0.,25cm van A1?? wie kan er mij helpen aub

mvg,

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [natuurkunde]Bernoulli

ρ·g·h is dichtheid (kg/m³) x valversnelling (m/s²) x hoogte (m) en als je dat in een eenhedenvergelijking uitwerkt levert dat
\( \frac{kg \cdot {m/s^2}}{m^2}\)
kg·m/s² is een andere schrijfwijze voor de newton. (Bedenk, kracht (N) = massa (kg) x versnelling (m/s²).
\( \frac{kg \cdot {m/s^2}}{m^2}\)
is dan kracht per oppervlakte, en dat is weer een andere manier om "druk" te schrijven: p = F/A

Een kracht heb je, een oppervlakte ook. :D

(ps: de meneer heet Bernoulli)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 39

Re: [natuurkunde]Bernoulli

Jan van de Velde schreef:ρ·g·h is dichtheid (kg/m³) x valversnelling (m/s²) x hoogte (m) en als je dat in een eenhedenvergelijking uitwerkt levert dat
\( \frac{kg \cdot {m/s^2}}{m^2}\)
kg·m/s² is een andere schrijfwijze voor de newton. (Bedenk, kracht (N) = massa (kg) x versnelling (m/s²).
\( \frac{kg \cdot {m/s^2}}{m^2}\)
is dan kracht per oppervlakte, en dat is weer een andere manier om "druk" te schrijven: p = F/A

Een kracht heb je, een oppervlakte ook. :D