Springen naar inhoud

[chemie] opstellen van formules en reacties

• Log in om te kunnen reageren

Arkimarki

Arkimarki

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 augustus 2008 - 10:54

Dit zijn 3 vragen van mijn vakantietaak die ik niet echt snap en misschien kunt u mij hierbij helpen.

23) Carbonylverbindingen kunnen onder twee vormen in evenwicht met elkaar voorkomen. Dat is het resultaat van de beweeglijkheid van het H-atoom verhuizen op het C-atoom naats de CO-groep. Daardoor kan het H-atoom verhuizen naar het O-atoom, waarbij een dubbele binding ontstaat tussen 2 C-atomen en een alcoholfunctie. Die krijgt de naam ‘enol’. Bv bij aceton komt de enol vorm voor in een verhouding 1/10000. Schrijf de formule van de enolvorm.

24) Door een droog Na-zout van een carbonzuur te smelten met NaOH, wordt natriumcarbonaat afgesplitst en ontstaat een alkaan. Schrijf volgende reactie:
a) de inwerking van NaOH op Na-butyraat
b) de bereding van butaan volgens deze methode

29) Bij droge destillatie (verhitting onder afsluiting van lucht) van een mengsel van een organisch Ca-zout en een alkaancarbonzuur wordt CaCO³ afgesplitst en ontstaat een alkanon. Schrijf volgende reacties:
a) de droge destillatie van Ca-propionaat
b) de bereiding van propanon volgens deze methode

Alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 augustus 2008 - 11:10

Mag ik je allereerst welkom heten en ik ga er vanuit dat er mensen antwoord op je vraag kunnen geven. Ik heb echter wel één verzoek. Zou je in het vervolg, zoals in de regels ook staat, niet meerdere onderwerpen in 1 topic willen stoppen. Zeker omdat het om 3 vragen met 2 subvragen gaat, kan dit topic daardoor erg verwarrend worden. Het is geen probleem als je drie topics opent met drie vragen.

Naast dit verzoek heb ik ook nog een tip. Mensen zijn hier veel meer geneigd anderen te helpen als je ook laat zien waar je vast loopt en hoe je het aanpakt. Het huiswerkforum is natuurlijk geen voorzeg-antwoord-machine, en het is niet de bedoeling dat anderen voor jou je taak maken. Ik neem aan dat je dat wel begrijpt.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 20 augustus 2008 - 11:51

23) dit staat bekend als keto-enol tautomerie
http://en.wikipedia....nol_tautomerism
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tautomeer

24) hier geldt: R-COO-Na + NaOH ---> R-H + Na2CO3
waarin R staat voor een alkylgroep. De juiste keuze van R geeft het gewenste antwoord op vragen 23a en 23b.
Hydrogen economy is a Hype.

Arkimarki

Arkimarki

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 augustus 2008 - 13:30

bedankt

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures