[wiskunde] samenvoegen van breuken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 13

[wiskunde] samenvoegen van breuken

Oke mensen een nieuwe dag en ik loop tegen het volgende probleem. Het is de bedoeling om te rekenen met verschillende breuken en hieruit één breuk te maken. Klinkt eenvoudig, maar ik kom niet uit de volgende:
\(\frac{1}{x+1} - \frac{2x}{(x+1)^3}\)
Ik dacht als ik het eerste gedeelte tot de macht 3 doe ontstaat:
\(\frac{1}{(x+1)^3}\)
Zodoende zou ik ze simpel kunnen vermenigvuldigen en zou er:
\(\frac{2x}{(x+1)^3}\)
uitkomen.

Maar vervelend genoeg is het niet zo simpel en kwam het antwoordenboek uit op:
\(\frac{x^2+1}{(x+1)^3}\)
Ook als ik de methode
\(\frac{a}{b} - \frac{c}{d} = \frac{ad - cd}{bd}\)
kom ik er niet uit.

Zou iemand mij een uitleg kunnen geven hoe van deze breuk één breuk te maken. Bij voorbaat dank!

Berichten: 8.614

Re: [wiskunde] samenvoegen van breuken

De grote truc is hier het op gelijke noemer brengen. De noemer van de linkerbreuk is \(x+1\) en dat moet \((x+1)^3\) worden. Je dient de noemer van de linkerbreuk dus te vermenigvuldigen met \((x+1)^2\). Om alles in evenwicht te houden moet je dat natuurlijk ook met de teller doen en dan krijg je dit:
\(\frac{(x+1)^2}{(x+1)^3} - \frac{2x}{(x+1)^3}\)
De rest is een kwestie van vereenvoudigen.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] samenvoegen van breuken

Ook als ik de methode
\(\frac{a}{b} - \frac{c}{d} = \frac{ad - cd}{bd}\)
kom ik er niet uit.
Hoewel de methode die Klintersaas beschreef voor een noemer van de lagere graad zorgt, moet dit ook werken. Laat anders jouw uitwerking eens zien, als je wil weten waar het misloopt.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 13

Re: [wiskunde] samenvoegen van breuken

Fantastisch zo'n snel antwoord. Het ging fout bij het vermenigvuldigen met
\((x-1)^2\)
. Ik dacht dat ik zowel de teller als de noemer tot de macht 3 mocht doen. Als ik het nu heel simpel bekijk, maar dat is altijd achter, dan is het ook heel logisch.
\(\frac{1}{2} + \frac{1}{8} = \frac{1\cdot2^2}{2\cdot2^2} + \frac{1}{8}\)


en niet zoals ik deed
\(\frac{1^3}{2^3}\)

Berichten: 13

Re: [wiskunde] samenvoegen van breuken

Hoewel de methode die Klintersaas beschreef voor een noemer van de lagere graad zorgt, moet dit ook werken. Laat anders jouw uitwerking eens zien, als je wil weten waar het misloopt.
Ik zou graag beide manieren willen begrijpen dus bij deze:
\(\frac{1}{x+1} - \frac{2x}{(x+1)^3} = \frac{(x+1)^3 - 2x(x+1)}{(x+1)(x+1)^3} = \frac{x^3-1-2x^2+2}{(x+1)^4}\)

Berichten: 582

Re: [wiskunde] samenvoegen van breuken

Il Dottore schreef:Ik zou graag beide manieren willen begrijpen dus bij deze:
\(\frac{1}{x+1} - \frac{2x}{(x+1)^3} = \frac{(x+1)^3 - 2x(x+1)}{(x+1)(x+1)^3} = \frac{x^3-1-2x^2+2}{(x+1)^4}\)
\(\frac{x^3-1-2x^2+2}{(x+1)^4}\)
hoort
\(\frac{x^3+x^2+x+1}{(x+1)^4}\)
te zijn.

Vervolgens kun je de teller factoriseren door bvb. gebruik te maken van de methode van Horner, en dan zou je ook wel hetzelfde resultaat moeten bekomen.

Merk op dat klintersaas z'n manier wat minder 'tijdrovend' is.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [wiskunde] samenvoegen van breuken

@Burgie

Dit is omslachtig.

Je kan de teller gelijk factoriseren door x+1 buiten haakjes te halen.

Berichten: 582

Re: [wiskunde] samenvoegen van breuken

Safe schreef:@Burgie

Dit is omslachtig.

Je kan de teller gelijk factoriseren door x+1 buiten haakjes te halen.


I know, maar ik dacht dat het misschien beter was om een algemeen toepasbare methode op te geven. Lijkt me makkelijker als je niet meteen gemeenschappelijke factoren 'ziet'.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [wiskunde] samenvoegen van breuken

Il Dottore schreef:Ik zou graag beide manieren willen begrijpen dus bij deze:
\(\frac{1}{x+1} - \frac{2x}{(x+1)^3} = \frac{(x+1)^3 - 2x(x+1)}{(x+1)(x+1)^3} = \frac{x^3-1-2x^2+2}{(x+1)^4}\)
niks mis mee, maar niet optimaal vereenvoudigd zo. Dus als dát de bedoeling is, wél iets mis mee.
\(\frac{1}{x+1} - \frac{2x}{(x+1)^3} = \frac{(x+1)^3 - 2x(x+1)}{(x+1)(x+1)^3} = {......}\)
tot hier doe je niks principeels mis, netjes volgens de regels.

Maar dan ga je gelijk de teller al uitwerken, en dat leidt ertoe dat je niet ziet dat er zowel in teller als noemer nog een gemeenschappelijke factor (x+1) zit die je beter eerst verwijdert.
\(\frac{1}{x+1} - \frac{2x}{(x+1)^3} = \frac{ (x+1)^3 - 2x(x+1)}{(x+1)(x+1)^3} = \frac{(x+1)( (x+1)^2 - 2x)}{(x+1)(x+1)^3}= \frac{(x+1)^2 - 2x}{(x+1)^3}\)
en dán pas uitwerken.

De factor (x+1) die je met deze algemene methode er dus eigenlijk teveel instopt kan er later weer uit, en dat is dan ook aan te bevelen......

Misschien wordt dit wat inzichtelijker als je de factor (x+1) eens vervangt door een a?
\(\frac{1}{a} - \frac{2x}{a^3}\)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 13

Re: [wiskunde] samenvoegen van breuken

Fantastisch! Allen bedankt! Ik had die gemeenschappelijke factor over het hoofd gezien. En door (x+1) te vervangen door a zag ik het licht. Maargoed na een hele dag wiskunde begint je hoofd wel wat lichter te worden :D

Reageer