Active-x- besturings-element

Moderator: Miels

Reageer
Berichten: 4.502

Active-x- besturings-element

Ik kreeg vanavond een lang en smal (in hoogte)venster te zien bij het inschakelen van WSF,dat een Active-X-besturingselement van jullie website werd geblokkeerd door Internet Explorer.


Na een verwijzing en uitleg hierover te hebben gelezen, was de uitleg,dat wanneer je de gezochte website (dus in dit geval WSF) vertrouwde,je dat kleine programmaatje wel kon accepteren en de blokkade opheffen.


Een Active-X zou een klein besturingsprogramma zijn dat ook door malafiden (dus slechterikken) wordt gebruikt.


Ik vertrouw WSF en liet het Active-X programma toe.


Mijn vraag is dus ook of jullie (WSF) die bewuste Active -X hebben verzonden naar mijn adres;kreeg hem binnen om 23.00 uur vandaag 19-08-2008! :D

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Active-x- besturings-element

ActiveX? Van WSF? *Krabt zich even achter de oren*

Ik zou niet weten waarvoor ActiveX bij WSF gebruikt wordt, wat eigenlijk inhoudt dat dit niet gebruikt wordt. ActiveX is, voor degenen die het niet kennen, een manier om functionaliteit aan de browser toe te voegen. Microsoft gebruikt het bijvoorbeeld op haar update-site om te bekijken wat de status is van jouw Windows-installatie om je de juiste updates aan te kunnen bieden. Daarmee geef ik ook al direct het beveiligingsgevaar aan: met ActiveX heeft de externe website de mogelijkheid tot interactie met jouw computer. ActiveX is vergelijkbaar met Java, maar dan door Microsoft ontwikkeld en is ook berucht om de vele veiligheidslekken.


Ik vraag me dan ook ernstig af waar die melding vandaan komt. Je weet zeker dat je op Wetenschapsforum zat, niet op een phishing-site ofzo? Weet je nog welke pagina het precies was, een linkje hopelijk?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 4.502

Re: Active-x- besturings-element

Hallo G,


Ik was bezig op WSF en tikte een onderwerp aan (hoofdstuk,ik meen sterkteleer) en toen verscheen de mededeling;ik weet niet of een vorm van "phishing"intussen ook aan het werk is.


Een volgend bezoek zal ik probeer te herleiden!


Bedankt voor je reactie.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Active-x- besturings-element

Oktagon, als je naar "extra" gaat in de menubalk van IE, en dan naar "invoegtoepassingen beheren" -> "invoegtoepassingen in- of uitschakelen", dan krijg je een venster te zien met bovenaan een dropdownmenu waar je kan kiezen voor "Gedownloade ActiveX-besturingselementen". Ga vooral even na of daar niks verdachts tussen zit. Ik zie helaas geen mogelijkheid om te zien vanwaar ze precies gedownload zijn...


Verborgen inhoud
Overschakelen naar FireFox of Opera is altijd een goed plan :D

Berichten: 4.502

Re: Active-x- besturings-element

Ik bekeek de site van IE7 en zag wat voor mij onbekende namen ,welke een Active -X hadden bezorgd;heb deze verwijderd en wacht wel af wat ik hiermee fout zou kunnen hebben gedaan :D


Ik ontdekte verder wat beveiligings-geintjes via ADD-ONS op de IE7-site en voegde deze toe!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Active-x- besturings-element

Ik denk niet dat je er veel fout mee kan doen om ze gewoon te verwijderen. Als iets op een bepaalde site niet meer zou werken, krijg je wel opnieuw de aanbieding om ze te installeren.

Berichten: 4.502

Re: Active-x- besturings-element

Y,


zo dacht ik er ook over!

Reageer