12v ventilator

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

12v ventilator

zou hier iemand mij kunnen vertellen waar ik aan een 12v ventilator kan komen die een snelheid heeft van 20 000 rpm heeft

zou ong 700w moeten hebben?

Re: 12v ventilator

Brecht peeters schreef:zou hier iemand mij kunnen vertellen waar ik aan een 12v ventilator kan komen die een snelheid heeft van 20 000 rpm heeft

zou ong 700w moeten hebben?
een motor zou mij ook al veel helpen.

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: 12v ventilator

Brecht peeters schreef:zou hier iemand mij kunnen vertellen waar ik aan een 12v ventilator kan komen die een snelheid heeft van 20 000 rpm heeft

zou ong 700w moeten hebben?
20.000 RPM?

Weet je dat zeker?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: 12v ventilator

Brecht peeters schreef:zou hier iemand mij kunnen vertellen waar ik aan een 12v ventilator kan komen die een snelheid heeft van 20 000 rpm heeft

zou ong 700w moeten hebben?


700 W? Dat is een enorm vermogen. Dat is iets voor een industriele ventilator.

Gebruikersavatar
Berichten: 45

Re: 12v ventilator

Das bijna 60A als ik me niet vergis, dan moet je er kabels van bijna een cm dik naartoe leggen :shock:

En 20.000 RPM is zo snel als een 52x cd-rom speler op volle toeren.

Waar wil je hem eigenlijk voor gebruiken ?
Help mee eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en andere te bestrijden in de vrije tijd van je CPU...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Re: 12v ventilator

jep 60 ampere

dient voor compressor in wagen.

20 000 is wel het min toerental

mag wel sneller zijn

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: 12v ventilator

jep 60 ampere
Dan lijkt het me slimmer een andere spanning te gebuiken.

Dan kun je een oude was machine slopen en de electro moter eruit halen.

Zo'n ding draait zonder die trommel gruwelijk hard.

60 Ampere ? en de warmte ontwikkeling dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: 12v ventilator

Dan kun je een oude was machine slopen en de electro moter eruit halen.

Zo'n ding draait zonder die trommel gruwelijk hard.
..... maar echt gen 20.000 toeren en een ventilator heeft ook weerstand....

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: 12v ventilator

ja, 20.000 lijkt me ook sterk.

Maar er is niets mis met weerstand.

Want de weerstand die je krijgt bij 20.000 toeren is hoofdzakelijk lucht weerstand, en zo word juist de "wind gemaakt" door een ventilator.

en als je de bladen eraf haalt, dan lukt het wel(die 20.000 toeren).

dus eigenlijk is toeren,maar een misleidende eenheid bij een ventilator.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: 12v ventilator

Volgens mij haalt zelfs een tandartsboor niet eens 10.000 rpm. Ik denk dat je voor 20.000 rpm echt aan een boor in vacuum moet denken...
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: 12v ventilator

Volgens mij haalt zelfs een tandartsboor niet eens 10.000 rpm. Ik denk dat je voor 20.000 rpm echt aan een boor in vacuum moet denken...
Volgens mij haalt zo'n boor wel boven de 10000 toeren.

Ik weet niet of je wel een een harde schijf hebt gezien.

Die dingen kunnen ze met 7200 laten draaien, en zijn een stuk zwaardr dan zo'n boor.

En zo'n boor heeft verder weinig luchtweerstand. Dus het vacuum zal niet veel verschil maken.

Berichten: 2

Re: 12v ventilator

Hallo,

Ik ben een RC-hovercraft aan het maken en als uplift (stijging) gebruik ik een 12v ventilator.

Afbeelding

Er rust redelijk wat gewicht op de hovercraft, dus kracht is noodzakelijk. Mijn vraag is, wat moet ik nou aan power op die ventilator zetten?! Ik dacht zelf aan een lading rechargeable 9v blokjes. Of is dat echt sterk af te raden...

Bvd & Mvg rcbs

Gebruikersavatar
Berichten: 45

Re: 12v ventilator

rcbs schreef:Hallo,

Ik ben een RC-hovercraft aan het maken en als uplift (stijging) gebruik ik een 12v ventilator.

Afbeelding

Er rust redelijk wat gewicht op de hovercraft, dus kracht is noodzakelijk. Mijn vraag is, wat moet ik nou aan power op die ventilator zetten?! Ik dacht zelf aan een lading rechargeable 9v blokjes. Of is dat echt sterk af te raden...

Bvd & Mvg rcbs
12v accutje ?

Ik heb zelf ook een hoovercraftje maar daar zit een 1000w stofzuigermotor op :shock:
Help mee eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en andere te bestrijden in de vrije tijd van je CPU...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: 12v ventilator

Op een 12 Volt ventilator(die van het plaatje toch?) een HC bouwen, lijkt me ook sterk. Bij mij in de klas zitten ook 2 mensen die een HC hebben gebouwt, die gebruiken ook gewoon een oude stofzuiger motor. en hij werkt, een ventilator is wel gemaakt voor lucht verplaatsing, maar niet zo krachtig als een stofzuiger dat doet.

Reageer