Trinitromethyl zijgroep omzetten

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 9

Trinitromethyl zijgroep omzetten

Een vraag, ik heb mijn Organische boek er al op nageslagen maar niks concreets kunnen vinden (Organic Chemistry 3e editie Paula Yukakis Bruice & Organic Chemistry 4e editie Brown, Foote, Iverson).

Ik zoek een reactie waarmee ik een trinitomethyl zijgroep selectief om kan zetten naar een dinitromethylgroep met een azoverbinding met een andere gelijke dinitromethyl zijgroep.

-----NO2--------------NO2---NO2

----/ ---------------- /------ /

R-C-NO2 ---> R-C-N=N-C-R

--/-----------------/-------/

-NO2-------------NO2---NO2

Ik hoop dat de tekening duidelijk genoeg is, belangrijk is in mijn ogen dat de reductie van de nitrogroep selectief is, één groep mag maar aangevallen worden de andere twee moeten intact blijven. Dit is een meerstapsomzetting naar alle waarschijnlijkheid. Is de azoverbinding wel lang genoeg om geen last te hebben van de sterische hinder van de nitrogroepen?
Assumption is the mother of all ****...

Gebruikersavatar
Berichten: 9

Re: Trinitromethyl zijgroep omzetten

Misschien is het makkelijker als in eerste instantie er een aminogroep en twee nitrogroepen aan de koolstof zitten. Deze aminogroep is misschien makkelijker om te zetten.... :D
Assumption is the mother of all ****...

Berichten: 12.262

Re: Trinitromethyl zijgroep omzetten

Dat is wel handiger natuurlijk, maar ik neem aan dat je de stof al hebt met de 3 nitrogroepen eraan?

Overigens vraag ik me af: als je niets selectief doet, hoe is dan de uitkomst van de reactie? Het staat me niet heel vers in het geheugen, maar zou je daadwerkelijk meerdere azo verbindingen krijgen of blijft het bij 1?
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 9

Re: Trinitromethyl zijgroep omzetten

Ik denk niet dat je meerdere azoverbindingen krijgt vooral niet als de ander zijgroepen nitrogroepen zijn die toch duidelijk moeilijker reageren als aminogroepen. De stof te is alleen te krijgen met tertiarbutyl zijgroepen, ik wil een aantal goede syntheserouten/voorstellen hebben voor ik praktisch begin. In theorie zet ik deze tertbutyl zijgroepen eerst om naar nitrogroepen maar miss is het makkelijker eerst om te zetten naar aminogroepen en twee van deze aminogroepen om te zetten naar nitrogroepen. Voor de selectiviteit van de reactie is het misschien beter een aminogroep te laten zitten en deze te laten reageren tot de azo verbinding ontstaat. Het molecuul is nogal groot dus naast de verplichte selectiviteit (de andere nitrogroepen zijn erg belangrijk zo niet essentieel) zit je naw ook nog met sterische hinder...

Ik zit nu nog in de ideeën fase. Ik zoek een heleboel mechanistmen bij elkaar tot ik een goed beeld heb van wat mogelijk is en er een paar mogelijke synthesen opduiken. Dus niet alles wat ik hier zeg zal even intelligent klinken dus verbeter me vooral als ik een denkfout maak. Alleen al het omzetten van een tertiarbutyl zijgroep naar een trinitro of triamino zijgroep zal al moeilijk genoeg blijken. Het doel is niet een bulksynthese op te zetten maar een proof of principle experiment, dus de hoeveelheid reactiestappen of de hoogte van de obrengst zijn onbelangrijk.
Assumption is the mother of all ****...

Berichten: 12.262

Re: Trinitromethyl zijgroep omzetten

Alleen al het omzetten van een tertiarbutyl zijgroep naar een trinitro of triamino zijgroep zal al moeilijk genoeg blijken.
Je wilt van R-C-(CH3)3 naar R-C-(NO2)3 ?

Ik kan me vergissen, maar daarvoor heb je wel heel aparte reagentia nodig. Geen idee wat er nog aan de R kant zit, iets dat een dergelijke behandeling uberhaupt overleeft?
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 9

Re: Trinitromethyl zijgroep omzetten

Idd zal dat een moeilijke omzetting blijken, aparte reagentia is niet erg, in principe heb ik alles tot mijn beschikking maar idd of de -R groep dit overleefd is zeker nog maar de vraag. Maar om dit te omzeilen zou ik eventueel eerst de dinitromethyl-azo-dinitromethyl (schrijfwijze klopt niet maar u snapt me denkik wel) groep kunnen bouwen en deze aan de -R groep binden in zijn geheel door van de C (in de azoverbinding) een carbocation te maken. Het probleem is alleen dat de -R groep alleen met een tertiarbutyl groep te krijgen is op de plek waar ik dit aan wil plakken, zodra deze tertiarbuthyl groep wegvalt ontleedt de -R groep. Daarbij komt dat een Sn1 (unimoleculaire) reactie is uitgesloten en je dus niet in een reactiestap de ene groep met de andere kan verwisselen.

De -R groep is wel goed afgeschermd dus zal misschien stabieler blijken als je op het eerste gezicht zou denken, ik ga er iig wel vanuit.
Assumption is the mother of all ****...

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Trinitromethyl zijgroep omzetten

Om te beginnen: Wat is de R-groep? Zonder die informatie valt er weinig zinnigs te zeggen. Om van een t-butyl een trinitromethylgroep te maken lijkt me in het algemeen haast uitgesloten, zeker wanneer die R-groep intact moet blijven.

Gezien de te verwachten stabiliteit van zo een nitro-rijke alifatische azoverbinding lijkt me dit ook eerder een "poof-of-principle" te gaan worden.

Van het C-atoom een carbokation maken is overigens onmogelijk, gezien het sterke zuigende karakter van nitrogroepen. Een carbanion kan wel.

Ook vraag ik me af via wat voor reactie je twee nitrogroepen koppelt tot een diazeen; Het kan heel goed dat die bestaat, maar ik ken hem echt niet (en kan hem ook nergens vinden). Normale (aromtatische) diazeensynthese gaat via een diazoniumzout; alifatische diazenen zou ik eigenlijk niet weten.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer