Springen naar inhoud

[wiskunde] machten herleiden

• Log in om te kunnen reageren

kakuzu

kakuzu

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 augustus 2008 - 14:21

Hallo,

ik loop nu eigenlijk tegen een probleem aan met Wiskunde. En zou graag vragen of jullie me wouden helpen. Ik heb 1 a) wel geprobeerd maar met b) lukt het niet om zelfs een begin te maken.

Alvast bedankt.

Bijgevoegde Bestanden

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Safe

Safe

• >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 20 augustus 2008 - 14:37

Als je 6a even b noemt wat betekent dan b≥? En dus, wat betekent (6a)≥?

kakuzu

kakuzu

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 augustus 2008 - 15:05

dan is (6a)³ dus 6a · 6a · 6a wat dan weer gelijk is aan 216a³ , maar als ik dan 216a³ · 8^4 dan komt daar niet het antwoord uit. of snap ik je nu verkeerd?

Safe

Safe

• >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 20 augustus 2008 - 15:14

Je hebt het goed begrepen!
Behandel (8a≤)≤ nu op dezelfde manier.

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 augustus 2008 - 15:15

dan is (6a)≥ dus 6a 6a 6a wat dan weer gelijk is aan 216a≥ , maar als ik dan 216a≥ 8^4 dan komt daar niet het antwoord uit. of snap ik je nu verkeerd?

Of ik volg je niet goed, of je ziet iets over het hoofd; bij a) staat er niet 8^4 maar 8≤, (ab)≤=a≤b≤==>(8a≤)≤=8≤*(a≤)≤.
Je krijgt dus 216*64. Voor "a" geldt nu: x^a*x^b=x^(a+b). Verder uitrekenen zal nu wel geen probleem meer zijn.
Bij b) moet je gebruiken dat (x^a)/(x^b)=x^(a-b). En natuurlijk opnieuw de regel (ab)^x=a^x*b^x.

Veranderd door Drieske, 20 augustus 2008 - 15:18

Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

kakuzu

kakuzu

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 augustus 2008 - 15:34

ik heb geleerd dat je (a^p)^q dat je dan a^p·q mag doen. Dit had ik dus gedaan met (8a²)², daarom kwam ik dus op 8^4. Maar als ik nu de redenering van Safe gebruik is het niet 8^4 maar 8a² · 8a², wat weer uitkomt op 64a^4. De som wordt dan nu dus als volgt 216a≥ &#183 64a^4 = 13824^7.

Safe dankjewel voor je hulp en Drieske ook bedankt voor jou hulp ik snap deze som nu helemaal. Ik zal nu probreren de volgende met deze info te doen.

HosteDenis

HosteDenis

• >250 berichten
  • 689 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 augustus 2008 - 15:50

ik heb geleerd dat je (a^p)^q dat je dan a^p∑q mag doen. Dit had ik dus gedaan met (8a≤)≤, daarom kwam ik dus op 8^4. Maar als ik nu de redenering van Safe gebruik is het niet 8^4 maar 8a≤ ∑ 8a≤, wat weer uitkomt op 64a^4.

Het klopt inderdaad dat LaTeX , maar dit is hier niet toepasbaar. Jij ziet x in de formule als 8a, p als 2 en q als 2. Het probleem is dat die p geen macht is van je hele x, want x is 8a en die tweede macht staat alleen over de a, niet over de 8.

Wil je de oefening toch met deze formule oplossen, dan doe je het volgende:
LaTeX

Nu hebben we immers die p over heel onze x staan, snap je? Dan gewoon uitwerken:
LaTeX

Denis

Edit: LaTeX . Het is belangrijk dat je dat 'a'-tje niet vergeet, die zevende macht staat immers over je a, niet over de coŽfficiŽnt van a.

Denis

Veranderd door HosteDenis, 20 augustus 2008 - 15:57

"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 augustus 2008 - 15:51

Onder de aA knop boven je conceptberichtvenster vind je super-en subscript:

(x^a)/(x^b)=x^(a-b) wordt dan (xa)/(xb)=x(a-b)

SO42- :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures