Springen naar inhoud

Op zoek naar berekeningswijze

• Log in om te kunnen reageren

rocketry boy

rocketry boy

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 augustus 2008 - 19:05

Ik ben aan het werken aan een project waarbij, door een verbrandingsreactie
warmte-energie vrijkomt die er op zijn beurt voor zorgt dat de druk in het vat verhoogt.

Ik pomp het gas door een vloeistof en verbrandt het boven het wateroppervlak in een gesloten systeem.

Stel: ik wil gebruik maken van acetyleen (C2H2):

2C2H2(g) + 5O2(g) → 4CO2(g) + 2H2O(l)

Ik heb het verschil in enthalpie berekend en kom uit op een waarde van 1604.2KJ

Voor de verbranding wordt de temperatuur en de druk constant gehouden.
Na de verbranding zal de temperatuur stijgen waarmee een druksverhoging gepaard gaat.

Mijn vraag:
Hoe kan ik hieruit de temperatuur van het systeem berekenen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 augustus 2008 - 18:40

Dit lijkt me niet zonder gevaar, wat ben je ermee van plan als ik vragen mag?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 augustus 2008 - 19:19

Ik ben aan het werken aan een project waarbij, door een verbrandingsreactie
warmte-energie vrijkomt die er op zijn beurt voor zorgt dat de druk in het vat verhoogt.

Voor de verbranding wordt de temperatuur en de druk constant gehouden.
Na de verbranding zal de temperatuur stijgen waarmee een druksverhoging gepaard gaat.

Mijn vraag:
Hoe kan ik hieruit de temperatuur van het systeem berekenen?

Oninteressante vraag. Ik zou liever geÔnteresseerd zijn in de druktoename, en of je vat wel bestand is aan die druk.
Ongetwijfeld wordt het antwoord dat zoiets niet makkelijk te berekenen is, en dat je zoiets niet met zekerheid kan zeggen. Dan mag ik een vraag stellen: Denk je dat dit een verstandig project is?

Ik wil je echt niet afkraken hoor, maar met dit soort dingen spelen is levensgevaarlijk (in een ander topic vroeg je al hoe je grote hoeveelheden zuurstof kon maken). Ik denk dat mensen die universitair geschoold zijn in chemie, jou project nog niet eens zouden durven uitvoeren.
De man in het gelinkte artikel dacht waarschijnlijk ook dat hij alles goed doordacht had, en dat er niks mis kon gaan: http://www.nu.nl/new...maakte_bom.html

Veranderd door Raspoetin, 26 augustus 2008 - 19:21

I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

rocketry boy

rocketry boy

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 augustus 2008 - 13:18

Natuurlijk ben ik me bewust van de gevaren die er allemaal bij komen kijken.
Het is een gevaarlijk projectje, maar met de nodige voorzorgsmaatregelen moet dit toch tot het minimale gebracht
kunnen worden? Ook wil ik vooraleer ik begin met experimenteren, kunnen berekenen waar ik aan toe ben, wat ik kan verbeteren,.... en zodoende mezelf en de installatie voorbereiden.

Over het topic hoe je een hoeveelheid zuurstof kunt maken:

Indien ik de verbranding zou laten gebeuren met acethyleen (C2H2) en alleen gebruik zou maken van de zuurstof zittend in het volume lucht in de met water gevulde raket, krijg je enkel en alleen een stuiptrekking vrees ik.
Ik moet daarom wat extra zuurstof zien te maken waardoor de brandstof volledig weggereageerd kan worden.

En inderdaad, het is vele interessanter om te weten hoe groot de druksverhoging is tijdens de reactie, maar eenmaal
je de temperatuur weet te voorspellen lijkt het me niet moeilijk om hieraan te komen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 augustus 2008 - 15:44

Famous last words:

Natuurlijk ben ik me bewust van de gevaren die er allemaal bij komen kijken.

Dat ben je niet, anders zou je hier (en ongetwijfeld elders) deze vragen niet hoeven stellen. Je bent je er waarschijnlijk wel van bewust dat het ergens tussen redelijk gevaarlijk en bloedlink in zit?

Overigens:

A little knowledge is a dangerous thing

Alexander Pope, 1709

Ik acht dit redelijk gevaarlijk voor iemand die er alles van weet, en bloedlink voor jou.

• Anything that can go wrong, will go wrong.
  • If anything simply cannot go wrong, it will anyway.
  • If there's a possibility of several things going wrong, the one that will go wrong will be the one with the gravest consequences.
  • If you perceive that there are four possible ways in which something can go wrong, and circumvent these, then a fifth way, unprepared for, will promptly develop.
  • If you make everything idiotproof, they'll invent a better idiot.
  • If everything seems to be going allright, you are obviously overlooking something.
  • Left to themselves, things tend to go from bad to worse.

Murphy's laws (1948 en later)

Mijn motto: Murphy was een optimist :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 augustus 2008 - 18:23

Kijk, wij weten hier ook wel dat wanneer je dit beslist uit wilt voeren, je dit dan ook wel gaat doen. Ik bedoel, wie zijn wij nu helemaal?
Echter, de meesten hier zijn van mening dat je dit niet moet doen, omdat je dus, zoals Jan al zei, niet alle gevaren kan inschatten. Zelfs al zou je dat doen (en kunnen), dan nog durft niemand je hier op een briefje te geven dat het goed gaat.
Hoeveel mensen werken er wel niet aan de space-shuttle? Van de 5 die er ooit echt in gebruik zijn genomen, zijn er 2 verongelukt, oftewel 40%!! En dat terwijl de minst knappe kop van het hele team waarschijnlijk slimmer is dan de meest slimme hier.

En stel dat we je een flink eind op weg helpen, en het gaat mis, hoe denk je dan dat de mensen hier gaan reageren als ze net zo'n krantenbericht als ik hierboven heb gepost lezen?

Ik zou eens gaan googlen op amateur raket verenigingen of op amateur rocket club of zo, maar ik denk niet dat je hier heel veel hulp gaat krijgen.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures