[scheikunde] Titratie indicator

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 25

[scheikunde] Titratie indicator

1. Is fenolftaleïne geschikt voor een 50ml natriumcyanide oplossing van 0,05 mol/l. en een HCl-oplossing van 0,40 m% en ρ = 0,9957.





2. titratie van CHOOH en NaOH: is fenolftaleine een goede indicator?


De eerste vraag geraak ik niet echt aan uit wat ik moet doen mat die massaprocent, dit kan ik toch onmogelijk omzetten naar mol/l?

Wat ik hierna moet doen weet ik ook niet precies. Ik weet wat het equivalentiepunt is, maar hierbij is de ph toch altijd 7, waarom moet ik dan uitzoeken als fenolftaleïne een geschikte indicator is?

De tweede titratievraag denk ik dat ik weet hoe ik moet beginnen, maar opnieuw hetzelfde probleem als hierboven.

Of heb ik het helemaal mis en moet ik hierbij de ph uitrekenen voor een aantal titraties (0,5,10ml,... bijgevoegd) en dan de titratiesprong zoeken?

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: [scheikunde] Titratie indicator

De eerste vraag geraak ik niet echt aan uit wat ik moet doen mat die massaprocent, dit kan ik toch onmogelijk omzetten naar mol/l?


Een massapercentage kun je toch omrekenen in grammen per liter? een mol kun je toch omrekenen naar grammen? et voila, dan ben je al een heel eind verder.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 25

Re: [scheikunde] Titratie indicator

Ik ben niet echt goed in chemie maar heb toch een poging gewaagd:

met de vergelijking dat de dichtheid van een stof gelijk is aan massa / volume kom ik uit dat 1 liter gelijk is aan 1.0043kg.

1.0043 kg x 0.40m% = 0.40172 kg /liter

dit kan je gemakkelijk omzetten naar mol per liter, maar dan kom ik 11 mol/l uit en dit vind ik toch wel wat veel?

En zou iemand misschien ook kunnen antwoorden op het tweede deel van mijn vraag, namelijk waarnaar ik precies moet zoeken.

met dank bij voorbaat,

jens

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: [scheikunde] Titratie indicator

Ik weet wat het equivalentiepunt is, maar hierbij is de ph toch altijd 7, waarom moet ik dan uitzoeken als fenolftaleïne een geschikte indicator is?
Nee, pH op equivalentiepunt is beslist niet altijd 7. Je moet dit echt uitrekenen voor de gegeven titratie: wat voor mengsel heb je op het equivalentiepunt? wat is de pH hiervan? komt dat overeen met het omslagpunt van fenolftaleïne?
Caedmon schreef: schreef:1.0043 kg x 0.40m% = 0.40172 kg /liter

dit kan je gemakkelijk omzetten naar mol per liter, maar dan kom ik 11 mol/l uit en dit vind ik toch wel wat veel?
Inderdaad want je zit een factor 100 te hoog. Het is 0,40 massa PROCENT, oftewel 0,004 massa FRACTIE.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [scheikunde] Titratie indicator

Caedmon schreef:1. Is fenolftaleïne geschikt voor een 50ml natriumcyanide oplossing van 0,05 mol/l. en een HCl-oplossing van 0,40 m% en ρ = 0,9957.

wat ik moet doen met die massaprocent, dit kan ik toch onmogelijk omzetten naar mol/l?


Met voldoende gegevens kun je van alles "omzetten". Daarbij moet je dan wél van al je grootheden (concentratie, dichtheid, volume, massa, aantal moleculen) de goeie eenheden kennen. Als je die achter je gegevens zie je dat er verbanden zijn:

een voorbeeld van de grootheid concentratie met een (mogelijke) eenheid:

\(concentratie ( c )\ in\ massaprocent\ (m\%) = \frac {massa(m) \ opgeloste \ stof\ (in\ kg)}{massa (m) \ oplossing\ (in\ kg)} \times 100\% \)
bijv. :
\( 50 m\% =\frac {50}{100} \frac{kg \ opgeloste \ stof }{kg \ oplossing } = 0,5 \frac{kg}{kg} = 500 g/kg \)


dus:
\(0,40 m\% = \frac{......}{100} \frac{kg \ opgeloste \ stof }{kg \ oplossing } = ...... \frac {kg}{kg} = ....... \ g/kg \)


Je wil naar concentratie in een andere eenheid:
\(concentratie ( c )\ in \ mol\ per\ liter\ (mol/L) = \frac{aantal \ moleculen(n)\ opgeloste\ stof\ (in\ mol)}{volume\ (V) \ oplossing(in\ L)} \)
bijv.
\(\frac{2\ mol\ moleculen}{4\ L\ oplossing} = 0,5\ \frac{mol \ moleculen}{L \ oplossing} = 0,5\ mol/L \)
Nou krijg je echter nog wat gegevens aangereikt:
\(dichtheid\ oplossing \ (\rho)\ (in\ kg/L) = \frac{massa(m)\ oplossing\ (in \ kg)}{volume\ (V) oplossing\ (in\ L)}\)
Kunnen we wat met zo'n gegeven? (ρ= 0,9957 (kg/L, want dat wordt hier ongetwijfeld bedoeld en zou er eigenlijk gewoon bij moeten staan)

Ja, hiermee kun je je massa oplossing omrekenen naar een volume oplossing:

bijv: ρ= 0,8 kg/L ==> massa van 1 L oplossing is 0,8 kg, volume van 1 kg oplossing is dan 1/0,8 = 1,25 L/kg
\(c= 50 m\%\ bij\ \rho= 0,8\ kg/L = \frac{0,5\ kg\ opgeloste\ stof}{kg\ oplossing}\ bij\ \frac{1,25\ L\ oplossing}{kg\ oplossing} \)
geeft dan
\(c\ in\ kg/L = \frac{0,5\ kg\ opgeloste\ stof}{1,25 L\ oplossing}= 0,4 kg/L\ = 400\ g/L\)


Nu zou je die massa opgeloste stof nog moeten omrekenen naar hoeveelheid opgeloste moleculen: zoek een verband tussen mol en kg.
\(molmassa\ (mm)\ (in\ kg/mol)} = \frac{massa\ (m)\ opgeloste\ stof\ (in\ kg)}{hoeveelheid\ (n)\ opgeloste\ moleculen\ (in\ mol)}\)
stel nou je molmassa 50 g/mol = 0,050 kg/mol
\(0,4\ kg\ opgeloste\ stof\ bij\ 0,050\ kg/mol\ = \frac{0,4}{0,050}\ \frac{kg\ opgeloste\ stof}{\frac{kg\ opgeloste\ stof}{mol\ opgeloste\ stof}} = 8 mol\ opgeloste\ stof \)


0,4 kg/L wordt dus 8 mol/L

En op die manier kun je ál die stoichiometrische grootheden op een of andere wijze in elkaar omrekenen. Blijf op de juiste eenheden letten, weet een beetje breuken te rekenen (delen door een breuk is hetzelfde als vermenigvuldigen emt het omgekeerde en zo) en je komt er altijd uit. Misschien wel eens met een omweg, maar da's een kwestie van ervaring en handigheid.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 25

Re: [scheikunde] Titratie indicator

Fred F. schreef:Nee, pH op equivalentiepunt is beslist niet altijd 7. Je moet dit echt uitrekenen voor de gegeven titratie: wat voor mengsel heb je op het equivalentiepunt? wat is de pH hiervan? komt dat overeen met het omslagpunt van fenolftaleïne?

Inderdaad want je zit een factor 100 te hoog. Het is 0,40 massa PROCENT, oftewel 0,004 massa FRACTIE.
Bedankt voor je reactie, maar het probleem is dat ik de ph niet kan berekenen op het equivalentiepunt, dat was in het begin mijn vraag:-).

Berichten: 25

Re: [scheikunde] Titratie indicator

2. titratie van CHOOH en NaOH: is fenolftaleine een goede indicator?

Hoe begin ik hieraan? En hoe moet ik tot een oplossing komen?

Ik graak er niet meer aan uit sorry, ik kom zot van al die pH's...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: [scheikunde] Titratie indicator

Zoals ik al eerder zei: je moet bepalen wat voor mengsel je hebt op het equivalentiepunt.

Schrijf altijd eerst de volledige reactievergelijking.

Je ziet dan hoeveel molen van het één reageren met hoeveel molen van het ander tot het equivalentiepunt.

Bijvoorbeeld de eerste vraag: NaCN + HCl --> HCN + NaCl

50 ml 0,05 mol/l NaCN is 0,0025 mol NaCN en dat heeft op het equivalentiepunt 0,0025 mol HCl verbruikt en 0,0025 mol HCN geproduceerd.

Die HCl was 0,4 m% met dichtheid 0,9953 kg/l oftewel 0,109 mol HCl / liter.

Je moet dus 22 ml HCl oplossing toegevoegd hebben op het equivalentiepunt.

Je hebt op het equivalentiepunt dus 50 + 22 = 72 ml oplossing met daarin 0,0025 mol HCN, dat is 0,0333 mol HCN/liter.

Met de Kz van HCN en deze concentratie kun je de pH op het equivalentiepunt berekenen. Die zal duidelijk beneden de 7 zijn.

Wat is het pH omslagpunt van fenolftaleïne? zoek op in tabel.

Dus is fenolftaleïne een goede indicator of toch niet?

Soortgelijk verhaal voor de tweede vraag.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 25

Re: [scheikunde] Titratie indicator

Eigenlijk snap ik nog niet echt hoe je nu die pH kan berekenen?

En hoe kom je een beetje daarboven aan die 22ml HCl oplossing? Ik kom daar 27.25 ml uit?

bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: [scheikunde] Titratie indicator

0,0025 mol HCl = 0,0025 / 0,109 = 0,0229 liter = 23 ml.

Ik had die 22,9 naar 23 moeten afronden i.p.v. 22 en die HCN concentratie is dan 0,034 mol/L

pH = - Log [H3O+]

Voor en zwak zuur geldt: H3O+ = Wortel{ Kz * C } waarin C de brutoconcentratie van het zuur (in dit geval die 0,034 mol/L HCN) is.

Dit soort simpele dingen zou toch in je theorieboek moeten staan. De stof nog maar eens goed doornemen zou ik zeggen.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 25

Re: [scheikunde] Titratie indicator

Dan kom ik uit: -log( Wortel [9.31 * 0.034] ), en dit komt dan uit op een pH van 0.25?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: [scheikunde] Titratie indicator

Nee, die 9,31 die jij gebruikt is niet de Kz maar ik neem aan de pKz

pKz = -Log(Kz)
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer