Springen naar inhoud

[natuurkunde] Volume gas onder 5MPa druk en volume onder atmosferische druk

• Log in om te kunnen reageren

Mark mendez

Mark mendez

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 augustus 2008 - 12:03

Beste,

Ik had een vraag i.v.m gaswet.

Zie ik heb een voorbeeld:

In een stalen cilinder met een inhoud van 0,1m bevindt zich zuurstof op een druk van 5Mpa en een temperatuur van 300Kelvin. R zuurstof=260J/kg.K

Bepaal het aantal kubieke meter dat dit voorstelt?

een Volume is een inhoud dat standaard blijft en dit stalen cilinder kan toch niet uitzetten of groter worden of snap ik het niet goed? het antwoord heb ik is 4,49m.
Hoe kan je van 0,1m naar 4,49m wordt die cilinder groter ik begrijp het niet:(

mvg,

Veranderd door Mark mendez, 21 augustus 2008 - 12:04

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 21 augustus 2008 - 12:20

Bepaal het aantal kubieke meter dat dit voorstelt?
...
het antwoord heb ik is 4,49m.

Je zult de vraag wel niet goed gelezen hebben.
Bedoeld werd natuurlijk: bepaal het aantal normaal kubieke meter (Nm3) dat dit voorstelt?
Hydrogen economy is a Hype.

Mark mendez

Mark mendez

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 augustus 2008 - 12:27

Je zult de vraag wel niet goed gelezen hebben.
Bedoeld werd natuurlijk: bepaal het aantal normaal kubieke meter (Nm3) dat dit voorstelt?

Goed maar hoe kan je dan van 4.49m naar 0,1m gaan? cilinder kan toch niet klein worden? ik begrijp het niet

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44871 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 augustus 2008 - 12:35

Goed maar hoe kan je dan van 4.49m naar 0,1m gaan? cilinder kan toch niet klein worden? ik begrijp het niet

Je kunt wel dat gas dat in die kleine cilinder onder hoge druk samengeperst zit laten uitstromen totdat het dezelfde druk heeft als buiten (standaarddruk) en dan eens gaan meten hoeveel volume het dn inneemt. Dat noemen ze dan zoals FredF zegt het normaalvolume (volume in Nm)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Mark mendez

Mark mendez

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 augustus 2008 - 12:41

Je kunt wel dat gas dat in die kleine cilinder onder hoge druk samengeperst zit laten uitstromen totdat het dezelfde druk heeft als buiten (standaarddruk) en dan eens gaan meten hoeveel volume het dn inneemt. Dat noemen ze dan zoals FredF zegt het normaalvolume (volume in Nm)

Jan van de velde redder in Nood:-)

Dus ik moet onder het woord volume verstaan "hoeveelheid gas" dus er ZAT 4,49m gas in en is uitgeperst naar 0,1m klopt? en heeft totaal niks mee te maken met dat cilinder uitzet ofzo right?

sorry voor domme opmerkingen maar daar dient deze forum voor slimme mensen als jullie als domme mensen mij te helpen:)

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 21 augustus 2008 - 12:46

Nee, het heeft niets met het uitzetten van de cylinder te maken.

Een normaal kubieke meter gas is gedefinieerd bij 0 oC (273,15 K) en 1 atmosfeer (101325 Pa).

Als je die 0,1 m3 zuurstof gas van 5 MPa en 300 K op die 0 oC en 1 atmosfeer zou brengen dan wordt het volume zuurstof gas die 4,49 m3

Veranderd door Fred F., 21 augustus 2008 - 12:50

Hydrogen economy is a Hype.

Mark mendez

Mark mendez

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 augustus 2008 - 13:00

Nee, het heeft niets met het uitzetten van de cylinder te maken.

Een normaal kubieke meter gas is gedefinieerd bij 0 oC (273,15 K) en 1 atmosfeer (101325 Pa).

Als je die 0,1 m3 zuurstof gas van 5 MPa en 300 K op die 0 oC en 1 atmosfeer zou brengen dan wordt het volume zuurstof gas die 4,49 m3

aah ok nu begrijp ik het door dat die cilinder wordt geperst met 5MPa en bij 300K wordt die volume kleinder ze bedoelen ermee dat er dan maar gas beschikbaar is in die 0,1m dat bedoelen ze met volume klopt he:)

Ik heb nog een gelijkaardige oefening:

In een vat van 5m bevindt zich een gas dat van 0C tot 82C wordt verwarmd.De druk blijft constant doordat een deel van het gas door een veiligheidsklep kan ontsnappen. Hoeveel van het oorspronkelijke volume blijft erachter?
Dus hier bedoelen ze terug niet het kleinder of groter worden van het vat maar het volume van het hoeveelheid gas want ik had altijd verkeerd gesnapt dat ze met volume echt het inhoud zelf aanneemden..

Veranderd door Mark mendez, 21 augustus 2008 - 13:02

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44871 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 augustus 2008 - 13:10

In een vat van 5m bevindt zich een gas dat van 0C tot 82C wordt verwarmd.De druk blijft constant doordat een deel van het gas door een veiligheidsklep kan ontsnappen. Hoeveel van het oorspronkelijke volume blijft erachter?

Deze vraag is lullig gesteld. Het volume blijft die 5 m, want dat vat verandert niet. Lees hem beter zo:

In een vat van 5m bevindt zich een gas dat van 0C tot 82C wordt verwarmd.De druk blijft constant doordat een deel van het gas door een veiligheidsklep kan ontsnappen. Hoeveel procent van de oorspronkelijke hoeveelheid gas(moleculen) blijft er achter?

of zo:

In een vat van 5m bevindt zich een gas dat van 0C tot 82C wordt verwarmd.De druk blijft constant doordat een deel van het gas door een veiligheidsklep kan ontsnappen. Hoeveel procent van het oorspronkelijke normaalvolume blijft er achter?

Veranderd door Jan van de Velde, 21 augustus 2008 - 13:11

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Mark mendez

Mark mendez

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 augustus 2008 - 13:14

Deze vraag is lullig gesteld. Het volume blijft die 5 m, want dat vat verandert niet. Lees hem beter zo:

of zo:

Ja nu begrijp ik het veele beter jan.

Jan nog een vraag aub wanneer gebruik je bv P1.V1/T1=P2.V1/T2
en wanneer gebruik je P.V=m.R.T
Is dit niet hetzelfde? Wat is het verschil?? deze"m"bedoelen ze toch aantal kilogram molaire massa van het gas?

Veranderd door Mark mendez, 21 augustus 2008 - 13:16

Mark mendez

Mark mendez

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 augustus 2008 - 13:30

Is dit niet hetzelfde? Wat is het verschil?? deze"m"bedoelen ze toch aantal kilogram molaire massa van het gas?

Mark mendez

Mark mendez

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 augustus 2008 - 13:30

janneke:)?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44871 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 augustus 2008 - 13:33

[quote name='Mark mendez' post='440954' date='21 August 2008, 14:14']wanneer gebruik je P.V=m.R.T[/quote]

pV = nRT gebruik je ltijd, want dat is de algemene gaswet.

Kleine p trouwens voor de druk. En ook geen m van massa, maar n van het aantal mol (gas)moleculen.

gebruik in deze wet ltijd de correcte eenheden:
p in Pa of N/m (is hetzelfde)
V in m
T in K
n in mol
R in J/molK (waarde van R is dan 8,3145)

[quote]wanneer gebruik je bv P1.V1/T1=P2.V1/T2[/quote]
R is de gasconstante, per definitie constant.
In een gesloten vat, waar geen gas uit kan ontsnappen of in kan binnendringen, is n, (het aantal gasmoleculen) k constant (duhh)
in zo'n geval kun je de algemene gaswet dus schrijven als pV = constanteT, oftewel Bericht bekijken
janneke:)?[/quote]
Zo heet ik niet h? :D :P
En als je een fatsoenlijk antwoord wil kan dat wel eens even duren. Geduld is een schone zaak. Komt allemaal goed.

Mark mendez

Mark mendez

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 augustus 2008 - 13:50

pV = nRT gebruik je ltijd, want dat is de algemene gaswet.

Kleine p trouwens voor de druk. En ook geen m van massa, maar n van het aantal mol (gas)moleculen.

gebruik in deze wet ltijd de correcte eenheden:
p in Pa of N/m (is hetzelfde)
V in m
T in K
n in mol
R in J/molK (waarde van R is dan 8,3145)

R is de gasconstante, per definitie constant.
In een gesloten vat, waar geen gas uit kan ontsnappen of in kan binnendringen, is n, (het aantal gasmoleculen) k constant (duhh)
in zo'n geval kun je de algemene gaswet dus schrijven als pV = constanteT, oftewel LaTeX

.

als dat geldt, dan wil dat zeggen dat LaTeX in toestand 1 dezelfde uitkomst moet leveren als LaTeX in toestand 2 (bijvoorbeeld na verwarmen van je vat, als T hoger wordt en V niet kan veranderen moet bijgevolg p k hoger worden, en wel navenant aan T.

Je kunt dat opschrijven als LaTeX , waarbij p1 voorstelt de druk bij toestand 1, etc.

Ok man bedankt en sorry ervoor:-) ben nogal ongeduldigd:)

Gebruik aan beide zijden in elk geval dezelfde eenheden.

Zo heet ik niet h? :D :P
En als je een fatsoenlijk antwoord wil kan dat wel eens even duren. Geduld is een schone zaak. Komt allemaal goed.

ok bedankt he sorry ervoor:)

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44871 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 augustus 2008 - 13:54

sorry ervoor:)

No sweat.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures