Springen naar inhoud

[chemie] structuurformules + benamingen

• Log in om te kunnen reageren

deborraah

deborraah

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 augustus 2008 - 16:32

Weer 'n vraagje van mij :D

Ik snap vaak niet hoe ik structuurformules een naam moet geven ...
Bv deze oefening :
3) Geef een naam aan volgende onverzadigde koolwaterstoffen :
a) CH2=CH-CH2-CH3
b)CH3-C( driedubbele binding ) C-CH3
c)CH3-CH2-CH=CH2
d)CH2=CH
|
CH2-CH2-CH3
e) CH3-CH2-C ( driedubbele binding ) CH
f)Geplaatste afbeelding

Mijn antwoorden :
a) 2-buteen
b)2-butyn
c)3-buteen
d)2-ethyl etheen
e)3-butyn
f) deze snap ik niet goed, met die schuine lijnen enz :s
Ook over mijn andere antwoorden ben ik niet echt zeker ...

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 augustus 2008 - 16:56

Volgens mij snap je het best goed hoor. De eerste stap waar je altijd naar kijkt is hoe lang de langst mogelijke keten is. In het geval van a) heb je al opgemerkt dat het 1 keten is van 4 koolstof atomen en dus zal moeten beginnen met but...

Verder heb je al opgemerkt dat er een dubbele binding in zit. De uitgang achter je telwoord (met, et, prop, but, pent, enz.) is dan inderdaad een. In dit geval is het dus buteen. Als het een drie dubbele binding was was het butyn geweest. Hardstikke goed.

Dan zijn er een aantal regels wat betreft rare dingen die eraan hangen. Als je nog een zij takje hebt met een keten eraan (bijvoorbeeld aan het tweede koolstof atoom zou nog een koolstof atoom zitten) dan gebruik je weer het telwoord (met, et, prop, but, pent, enz.) maar eindig je het met yl.

Een klein voorbeeldje: In het geval van een extra koolstof atoom aan het tweede koolstof atoom van butaan zou je dan: methyl-butaan krijgen. Als er nog onduidelijkheid over zou bestaan waar de methyl aan vast zit moet je nog een getal eraan toekennen. Dus je geeft het zoveelste koolstof atoom aan met een getalletje. Dit geldt voor alle 'rare' zijtakken of rare groepen. In het geval van het voorbeeld wat ik nu geeft methyl-butaan, moet je maar eens tekenen, daar zie je dat je eigenlijk geen getalletje hoeft toe te voegen. Want als de methyl vast zou zitten aan het eerste atoom of aan het laatste koolstof atoom, dan was het geen butaan geweest maar pentaan, omdat de methyl onderdeel is geworden van de lange keten (is dat duidelijk voor je? Teken het anders). Dus de methyl kan alleen vast zitten aan het tweede of derde koolstof atoom van je butaan keten. Dus de enige mogelijkheden zijn 2-methyl-butaan of 3-methyl-butaan (snap je dat?). Nou komt een beetje ingewikkelde stap want ook hier maakt het eigenlijk niet uit. Want als ik van links tel en de methyl aan het tweede koolstof atoom vast zit dan had ik ook van de andere kant kunnen tellen en dan zat het aan het derde koolstof atoom vast (teken het maar eens) en het moet niet uitmaken voor je benaming of je een atoom draait of niet, in de natuur draaien ze ook de hele tijd. :D

Dus je weet nu:
-Kijk eerst naar de langste keten die je kan maken, die hoeft niet recht te zijn, het kan een kriskrasse wirwar zijn, als je maar een lijn koolstof atomen kan vinden die het langst is.
-Kijk of er dubbele bindingen in zitten of niet, zo niet noem je het bijvoorbeeld pentaan, bij dubbele binding is het penteen, en bij driedubbele binding is het pentyn.
-Als je een dubbele binding hebt, moet je wel zeggen waar die zit. Dus in het geval van jouw eerste opgave zit de dubbele binding tussen het eerste en tweede koolstof atoom.
-Wat is nou het daadwerkelijke getal wat je er dan voor moet zetten want het zou best 1-buteen kunnen zijn, maar ook 2-buteen. Zo lijkt het. Nu is er nog een regel dat je alle getalletjes zo laag mogelijk probeert te houden. Dus in het geval van a) moet het zijn 1-buteen.

Kortom: langste keten benoemen, zijtakken erbij zetten en kijken of de ene kant op tellen lagere getalletjes geeft dan de andere kant op tellen.

Nou is er nog 1 laatste regel die je moet weten en dan kan je volgens mij (als je de benamingen van de groepen weet) het helemaal goed opschrijven. De zijtakken schrijven we in alfabetische volgorde. Dus als je iets zou hebben als nonaan (9 koolstof ketens) met aan het tweede koolstof atoom een methyl groep en aan de vierde een ethyl groep, dan moet je dat als volgt opschrijven.
4-ethyl-2-methylnonaan
Als je van de andere kant zou rekenen zou het er zo uitzien:
5-ethyl-7-methylnonaan
Snap je dat? Teken het anders voor jezelf. De eerste is goed de tweede niet, omdat je de cijfertjes lager kan krijgen. Merk op dat de groepen op alfabetische volgorde staan.

Ik zou dus zeggen voor jouw antwoorden:
a) is denk ik fout, moet zijn 1 buteen
b) is volgens mij goed
c) moet dus niet zijn 3 buteen. Waarom? Denk aan het omdraaien van het molecuul
d) ik weet niet waar het vertikale streepje van d) aan vast moet zitten, maar volgens mij is dat 1 keten. Zoals ik al in mijn tekst zij, hoeft het niet een rechte lijn te zijn. Ik zou namelijk de ene kant van d) kunnen pakken en de andere kant en heel hard trekken. Zo heb je dan weer een lange keten.
e) Zelfde reden als c) denk ik fout
f) ik weet het niet zeker misschien dat iemand anders mij moet verbeteren, maar volgens mij zitten deze 5 koolstof atomen in een rondje, en net zoals het woord cyclus of cycloon is het griekse voorvoegsel voor rond cyclo. Dus als iets in een rondje zit, zet je er cyclo voor. Stel je voor dat die recht zou zijn, wat zou het dan zijn? Als je dat weet kan je er vervolgens cyclo voorzetten en dan kan ik het molecuul natekenen. Dat is het doel van dit moeilijke gedoe, we moeten het eens kunnen worden dat als jij een molecuul noemt dat ik het kan tekenen en andersom. In het geval van 4 koolstof moleculen in een rondje zou het cyclobutaan zijn (of het bestaat weet ik niet).

Dit is voor mij ook weer enige jaren terug, maar volgens mij werkte het zo.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 augustus 2008 - 17:01

a) CH2=CH-CH2-CH3

a) 2-buteen

Waarom 2? De dubbele binding zit al op het eerste koolstofatoom.

b)CH3-C( driedubbele binding ) C-CH3

b)2-butyn

Correct.

c)CH3-CH2-CH=CH2

c)3-buteen

Van links naar rechts gezien zou je gelijk hebben, maar je moet er steeds voor zorgen dat de nummering zo laag mogelijk is. Van rechts naar links bekeken staat de dubbele binding dus op welk koolstofatoom?

d)CH2=CH
|
CH2-CH2-CH3

d)2-ethyl etheen

Hier zie ik niet wat je bedoelt. Opmaaktip: als je m.b.v. spaties een structuurformule wilt tekenen, dan doe je dat best in een codeblok (tussen de tags [ code ] en [ /code ]) omdat de forumsoftware je extra spaties anders negeert. Ik vermoed dat je de volgende structuurformule bedoelt (voor de duidelijkheid heb ik enkel de koolstofatomen getekend):

C=C
  |
  C-C-C
Als dit inderdaad is wat je bedoelt, dan heb je helemaal geen vertakking: je kunt over alle koolstofatomen gaan met één vloeiende lijn, zonder terug te hoeven keren. Je hebt dus gewoon een keten van vijf koolstofatomen met de dubbele binding op het eerste koolstofatoom.

e) CH3-CH2-C ( driedubbele binding ) CH

e)3-butyn

Dezelfde fout als bij c).

f)Geplaatste afbeelding

Niet bang zijn van schuine lijnen. Je hebt hier te maken met een koolwaterstof - meerbepaald een alkeen - met een gesloten ring. In dat geval spreken we over een cycloalkeen en in dit geval telt het alkeen vijf koolstofatomen. Het is dus een cyclo...

EDIT: StrangeQuark was me voor.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44856 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 augustus 2008 - 17:31

f)Geplaatste afbeelding

cyclopenteen.png

zo duidelijker?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

deborraah

deborraah

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 augustus 2008 - 19:31

Iedereen erg bedankt !

'k snap het nu al iets beter :P
Héééél erg ebdankt voor de hulp :D

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures