[natuurkunde] Warm water via zonnenergie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

[natuurkunde] Warm water via zonnenergie

Hallo,

Na een jaar van OP's en problemen probeer ik de draad terug op te pakken van mijn buitenlandse cursus op afstandsonderwijs (grote vergissing maar bon...)

Weer zo van die "leuke" hypotheses waarbij ik graag jullie mening ken...

2 families in Madrid beschikken over identieke nieuwe zonnesystemen, juist berekent en uitgevoerd, in perfecte staat van gebruik.

Beide families verbruiken evenveel warm water aan 45° C (op dezelfde uren van de dag) en de thermostaat van beide staat op dezelfde hoogte.

Toch verbruikt één van beide families meer auxiliaire energie dan de andere.

Wat kan daar de reden van zijn ?


Ik kan zo een 10tal redenen opsommen maar die zijn steeds weer af te breken want kunnen onder de noemer vand e één of de andere vallen.

Zo zou ik kunnen zeggen bijvb. er staat nergens dat de 2 families naast elkaar wonen dus is het mogelijk dat de waterkwaliteit bij beiden verschillend is en het ene systeem kalkrijker water toegevoerd krijgt waardoor kalkaanslag in het systeem waardoor het water minder verwarmd en dus een hoger auxiliair verbruik noodzakelijk is...maar dan kan je zeggen...is in tegenstrijd met de perfecte staat van gebruik...

Daarnaast denk ik ook bijvb. aan de lengte van de leidingen die wel verschillend zou kunnen zijn...en hoe langer de leidingen hoe meer verlies van warmte.

Dan bedenk ik bijvb dat de zonnepanelen van de ene vuiler zijn dan die van de andere of een gebrek aan onderhoud...

Ik vrees echter dat de oplossing volledig ergens anders ligt, vandaar mijn vraag hier op t forum...

Wie heeft een idee ? :D

Alvast bedankt !

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [natuurkunde] Warm water via zonnenergie

Er staat ook nergens dat de collectoren van beide families onder dezelfde hoek staan of in dezelfde richting.

Ook kan zijn dat één van beiden minder vloeistof, dus een lager vloeistofniveau en daardoor een lagere drijvende kracht in het thermosyphon systeem heeft. Minder circulatie door de collector betekent lager rendement.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 8

Re: [natuurkunde] Warm water via zonnenergie

Ik begrijp je redenering...maar er staat dat de systemen juist berekend en geplaatst zijn, dus dat omvat juiste hoek etc...

Bovendien is een zonneboiler een gesloten systeem...dus het niveau van de vloeistof kan niet lager staan bij de één als bij de ander want ze zijn in perfecte staat zegt de tekst.

Bedankt om mee te denken !

Berichten: 38

Re: [natuurkunde] Warm water via zonnenergie

Als beide families de thermostaat even hoog hebben staan wil nog niet zeggen dat evenveel energie verbruiken. Die ene familie heeft altijd de keukendeur open staan, die andere houdt hem netjes dicht.

Berichten: 8

Re: [natuurkunde] Warm water via zonnenergie

Als beide families de thermostaat even hoog hebben staan wil nog niet zeggen dat evenveel energie verbruiken. Die ene familie heeft altijd de keukendeur open staan, die andere houdt hem netjes dicht.
Hi, zoals in de titel en de tekst staat gaat het over warm water... ze hebben dezelfde installatie,juist geplaatst etc...evenveel verbruik, thermostaat op zelfde hoogte etc...

bedankt voor het meedenken

Reageer