Springen naar inhoud

Slakken vs zout

• Log in om te kunnen reageren

Tommeke14

Tommeke14

• >250 berichten
  • 771 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 augustus 2008 - 19:29

Het is algemeen geweten dat slakken en zout niet zo goed samengaan, maar soms zijn er mensen (zoals mij) die het toch niet direct willen aannemen en het eens uittesten ^^

Ik had een klein beetje zout genomen, en 4 willekeurige slakken
Voor mijn experimentje wist ik dat de slakken zouden uitdrogen (of dat dacht ik toch) want het liep nogal anders af...

Ik strooide wat zout op elke slak, en bleef er even naar kijken en toen zag ik ze opeens "vervellen"
ik heb enkele fotos gemaakt van mijn experimentje

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding

ik vroeg me af wat die gele substantie is die vrijkomt.
Ik dacht eerst aan bloed, maar bloed is doorgaans rood, verder zouden het mss maagsappen kunnen zijn, maar het is behoorlijk veel voor zon klein slakje...

En nog belangrijker; waarom hebben de slakken het overleeft?
Mijn meest logische vermoeden zou zijn dat ik te weinig zout heb gebruikt, maar ik heb dit al jaren geleden gedaan, en ik meen te herinneren dat ik toen een slak dood kreeg met minder zout.
Zouden sommige slakken(soorten) minder last hebben van osmose dan anderen?

Voor de mensen die er lastig om zijn: alle slakken leven momenteel (kwartier na het experiment) nog steeds.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 augustus 2008 - 19:42

[quote name='Tommeke14' post='441117' date='21 August 2008, 20:29']ik vroeg me af wat die gele substantie is die vrijkomt.
Ik dacht eerst aan bloed, maar bloed is doorgaans rood,[/quote]
Slakkenbloed is - op dat van enkele soorten na, die wel degelijk rood bloed hebben - eerder blauwachtig, aangezien ze geen hemoglobine maar hemocyanine bezitten. Zie ook  
En nog belangrijker; waarom hebben de slakken het overleeft (= overleefd)?
Mijn meest logische vermoeden zou zijn dat ik te weinig zout heb gebruikt, maar ik heb dit al jaren geleden gedaan, en ik meen te herinneren dat ik toen een slak dood kreeg met minder zout.
Zouden sommige slakken(soorten) minder last hebben van osmose dan anderen?[/quote]
Als ze het werkelijk overleefd hebben is dat zeer vreemd, want normaliter sterven slakken wel degelijk wanneer je hen 'behandelt' met zout. Ik heb geen verklaring.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Tommeke14

Tommeke14

• >250 berichten
  • 771 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 augustus 2008 - 20:01

Ik heb in ieder geval geen idee wat die substantie zou kunnen zijn. Mijn eerste gedachte is: slakkenslijm.

dat is zeer goed mogelijk, maar waarom is dat dan geel? Terwijl slakkenslijm voor de rest toch tamelijk doorzichtig is.

Als ze het werkelijk overleefd hebben is dat zeer vreemd, want normaliter sterven slakken wel degelijk wanneer je hen 'behandelt' met zout. Ik heb geen verklaring.

Volgens mij zijn er inmiddels 2 dood, maar ze zien er nog best goed uit, helemaal niet uitgedroogd.
De andere 2 zijn spoorloos verdwenen, ik neem aan dat die het overleefd hebben , gezien ze toch een relatief lange afstand moesten afleggen om weg te kunnen raken.

Jona444

Jona444

• >1k berichten
  • 1409 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 augustus 2008 - 21:09

Ik vind het een vrij wansmakelijk, dieronvriendelijk, en compleet nutteloos experiment. Wat ga je morgen doen?
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Tommeke14

Tommeke14

• >250 berichten
  • 771 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 augustus 2008 - 21:11

Ik vind het een vrij wansmakelijk, dieronvriendelijk, en compleet nutteloos experiment. Wat ga je morgen doen?

Niks

1. het is niet nutteloos: het stikt van de slakken in mijn tuin
2. wansmakelijk is het wel, maar zo zijn er wel meer experimenten
3. Dieronvriendelijk: je kan er uiteraard ook een bus chemicalien over spuiten, maar dat is even onvriendelijk...

Veranderd door Tommeke14, 21 augustus 2008 - 21:17

Jona444

Jona444

• >1k berichten
  • 1409 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 augustus 2008 - 21:17

Om toch nog op je vraag te antwoorden:

Die visceuze substantie bestaat uit eiwitten, collageen, elastine,vitaminen... en verder alles wat een slak nodig heeft om te doen aan regeneratie. Ze kunnen dus bepaalde delen van hun lichaam vervangen indien deze zijn afgesneden ofzo.

Het is diezelfde gele substantie dat sommige fabrikanten gebruiken in huidcremes, omdat ze denken dat die substantie ook wel eens goed zou kunnen zijn voor de huis.

Geplaatste afbeelding

Ik blijf je experiment toch afkeuren.

Dieronvriendelijk is natuurlijk wel een dier doden voor je plezier. Welke methode je daarvoor gebruikt maakt het des te dieronvriendelijker.

Veranderd door Jona444, 21 augustus 2008 - 21:18

amateurtuinier

amateurtuinier

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 juli 2009 - 22:20

Maar weet iemand een methode om de slakken zo humaan mogelijk te doden? Ik heb er net 20 gevangen, ze hebben een voorkeur voor mijn annabels (hortensiasoort), korenbloemen, maar het vervelendste vind ik dat ze alle basilicum hebben gegeten, ondanks dat ik er afrikaantjes naast heb geplant. Die inmiddels overigens ook voor een deel verzwolgen zijn. Ik wil biologisch tuinieren, geen gif strooien. Is het een idee ze in pot en al in de vriezer te doen? Zou dat een zachte dood zijn?

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 juli 2009 - 08:45

Is het een idee ze in pot en al in de vriezer te doen? Zou dat een zachte dood zijn?

Het invriezen van slakken wordt inderdaad als een humane manier beschouwd. De dode slakken stinken echter erg hard, dus is het misschien best om ze er niet samen met etenswaren in te zetten.

Veranderd door Klintersaas, 04 juli 2009 - 08:46

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Jona444

Jona444

• >1k berichten
  • 1409 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 juli 2009 - 09:56

Je kan de slakken gewoon ergens dumpen (in een veld bijvoorbeeld). De kans is klein dat die slakken terug in je tuin kruipen. Je kan altijd proberen wat kraaien/eksters te lokken in je tuin door wat brood rond te strooien.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44872 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 juli 2009 - 13:12

Die vogels lossen weinig op. Slakken zitten overdag in het algemeen goed verstopt, op een vochtig schaduwrijk plekje, en 's nachts, als ze voornamelijk tevoorschijn komen, slapen de vogeltjes.

Zout strooien is niet best voor de planten in je tuin.
Als je zout ůp een slak kunt strooien, kun je hem net zo goed oppakken. Ik gooi ze dan in de groencontainer.

Wil je de slakken uit hun tent lokken, graaf dan glazen met een bodem bier in in je tuin. Geen idee of dat slakvriendelijk is, een paar dooie slakken in een glas bier is ook geen smakelijk gezicht 's ochtends. prsoonlijk vind ik het overigens weer zonde van het bier.

Hoe dan ook, wil je er vanaf (althans van de overlast) of niet? Zo ja, dan denk ik ook niet dat je al te "squeamish" kunt wezen. Ik zie dan ook niks mis met slakkenkorrels. Ik strooi die in potjes die ik op hun kant liggend een beetje ingraaf, zodat ze er makkelijk bij kunnen, zonder dat de eerste de beste regenbui de boel wegspoelt. Werkt goed .
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8803 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 juli 2009 - 13:21

Die korrels lijken me ook het beste. Er zit methaldehyde in, dat behoorlijk giftig is voor slakken, maar niet in je planten terecht komt - handig als het iets voor consumptie is. Wel een beetje oppassen dat de hond oid ze niet oplikt, voor zoogdieren is het nl ook geen gezond goedje.

Preventief zout strooien legt denk ik eerder je planten om dan die slakken - al gaan die wel weg als alle planten dood zijn natuurlijk ;)
Victory through technology

Jona444

Jona444

• >1k berichten
  • 1409 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 juli 2009 - 18:12

Wil je de slakken uit hun tent lokken, graaf dan glazen met een bodem bier in in je tuin. Geen idee of dat slakvriendelijk is, een paar dooie slakken in een glas bier is ook geen smakelijk gezicht 's ochtends. prsoonlijk vind ik het overigens weer zonde van het bier.

Maar een mooie dood is het wel. Ik heb hier ook al over gelezen. Ik vraag mij derhalve af welke stof in bier verantwoordelijk is voor de aantrekkingskracht op slakken.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44872 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 juli 2009 - 16:48

Maar weet iemand een methode om de slakken zo humaan mogelijk te doden? ..//.. Ik wil biologisch tuinieren, geen gif strooien.

Of het biologisch mag heten weet ik niet, maar bij het tuincentrum kun je gewoon eco-slakkenkorrels kopen met als werkzaam bestanddeel ijzer(III)fosfaat. Totaal onschadelijk voor hogere dieren, en zowel ijzer als fosfaat zijn gewoon in elke bodem voorkomende voorkomende mineralen, die bovendien voor elke plant onontbeerlijk zijn.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Lupus

Lupus

• >100 berichten
  • 128 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 juli 2009 - 20:38

Ik keur dit "experiment", weliswaar gedreven door nieuwsgierigheid maar niet wetenschappelijk genoeg onderbouwd om boven dierenpesterij uit te stijgen, ook af.

Overigens wil ik over het onderwerp van slakkenbestrijding nog even waarschuwen voor middelen waarin de stof metaldehyde zit. Op deze producten staat niet duidelijk genoeg vermeld hoe giftig dit is. Dieren (zoals bijvoorbeeld honden) kunnen hiermee ernstig vergiftigd worden.
Deel liever je eigen gedachten om zo je dwaasheid te tonen, dan iemand te citeren om zo wijzer te lijken.

Maggy

Maggy

• >100 berichten
  • 185 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 juli 2009 - 13:19

Als je je aan de gebruiksaanwijzing houdt (wat niemand doet), strooi je van methaldehyde-houdende korrels nooit zoveel dat het een serieus gevaar voor honden zou behoren op te leveren. Maar vogels die de aangetaste slakken makkelijk te pakken krijgen gaan er wel aan onderdoor.

Ik heb een paar jaar regelmatig op 4 plaatsen in mijn tuin van 6x6 (terras en pad meegerekend) bierpotten gezet. Bij vochtig weer wel een oogst van 100+ per dag! Regelmatig verversen want de geur van schraal bier is ook geen pretje. Na een paar keer zie je wel wat het mechanisme is: de geur trekt ze aan, ze gaan ervan drinken, bier trekt tussen hun slijmvoet en het glas waardoor ze uitglijden en verdrinken. Heus geen diervriendelijke oplossing. En erger, geen oplossing. De slakken kwamen van al mijn buren juist naar mijn tuin omdat die kennelijk door al dat bier het aantrekkelijkst rook.

Betere oplossingen:
-vraag bij snackbars, restaurants, hotels in de buurt om de eierschillen voor je op te sparen. Breek die in grove kruimels en strooi ze rond de planten die je wilt beschermen.
-verzamel op dezelfde wijze de gebruikte koffie van espresso machines, los maken en strooien rond planten waarbij eierschalen te veel in het gezicht zouden liggen
- cacaodoppen over de resterende aarde strooien
- 's ochtends na een regenbuitje vroeg opstaan en slakken rapen
- opletten welke planten in jouw tuin geen slakken aantrekken en daar extra veel van neerzetten
- kropsla, aardbeien, primula's, violen, hosta's en dergelijk slakkenvoer vermijden.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures