Springen naar inhoud

[Wiskunde] statistische toetsing met Mann-Whitnehy of wilcoxon

• Log in om te kunnen reageren

Bassie20

Bassie20

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 augustus 2008 - 08:26

Hallo

Ik loop ergens tegen aan en ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Ik voer een onderzoekje uit waarbij ik de taalproductie van twee groepen kinderen met elkaar vergelijk. Ik weet van mijn begeleider dat ik de Mann whitney U toets moet gebruiken om de groepen te vergelijken.
Nu wil ik ook binnen de groepen vergelijkingen maken. Dus twee onderdelen binnen 1 groep vergelijken en kijken of de een vaker geproduceert wordt dan de andere.
Moet ik hier ook de Mann whitney U toets voor gebruiken of de Wilcoxon rangsomtoets? Ik kan er niet achter komen dus hoop dat iemand mij kan helpen!

Groet Bas

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 augustus 2008 - 21:21

Hallo

Ik loop ergens tegen aan en ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Ik voer een onderzoekje uit waarbij ik de taalproductie van twee groepen kinderen met elkaar vergelijk. Ik weet van mijn begeleider dat ik de Mann whitney U toets moet gebruiken om de groepen te vergelijken.
Nu wil ik ook binnen de groepen vergelijkingen maken. Dus twee onderdelen binnen 1 groep vergelijken en kijken of de een vaker geproduceert wordt dan de andere.
Moet ik hier ook de Mann whitney U toets voor gebruiken of de Wilcoxon rangsomtoets? Ik kan er niet achter komen dus hoop dat iemand mij kan helpen!

Groet Bas

Hey Bas,

ofwel zitten we hier weer met hetzelfde probleem als ik vaak heb als Belg op een hollands forum, maar hier in Vlaanderen zijn deze 2 testen juist hetzelfde, enkel een andere naam afhankelijk van welke je het liefste hoort :D

Hopelijk heb je hier iets aan, Dries
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 augustus 2008 - 21:57

Had je al op de wikipedia gekeken?
en.wikipedia.org/Wilcoxon
The Wilcoxon signed-rank test is a non-parametric alternative to the paired Student's t-test for the case of two related samples or repeated measurements on a single sample

En: http://en.wikipedia....y-Wilcoxon_test
In statistics, the Mann-Whitney U test (also called the Mann-Whitney-Wilcoxon (MWW), Wilcoxon rank-sum test, or Wilcoxon-Mann-Whitney test) is a non-parametric test for assessing whether two samples of observations come from the same distribution. The null hypothesis is that the two samples are drawn from a single population, and therefore that their probability distributions are equal. It requires the two samples to be independent, and the observations to be ordinal or continuous measurements, i.e. one can at least say, of any two observations, which is the greater. In a less general formulation

Engelse teksten waren uiteraard van de respectievelijke wikipedia pagina's. Er zijn dus boor beide twee pagina's. Op de pagina van Wilcoxon staat See alos:
Mann-Whitney-Wilcoxon test (the variant for two independent samples) Met andere woorden volgens de wik is er wel een verschil.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 augustus 2008 - 08:44

Had je al op de wikipedia gekeken?
en.wikipedia.org/Wilcoxon
The Wilcoxon signed-rank test is a non-parametric alternative to the paired Student's t-test for the case of two related samples or repeated measurements on a single sample

En: http://en.wikipedia....y-Wilcoxon_test
In statistics, the Mann-Whitney U test (also called the Mann-Whitney-Wilcoxon (MWW), Wilcoxon rank-sum test, or Wilcoxon-Mann-Whitney test) is a non-parametric test for assessing whether two samples of observations come from the same distribution. The null hypothesis is that the two samples are drawn from a single population, and therefore that their probability distributions are equal. It requires the two samples to be independent, and the observations to be ordinal or continuous measurements, i.e. one can at least say, of any two observations, which is the greater. In a less general formulation

Engelse teksten waren uiteraard van de respectievelijke wikipedia pagina's. Er zijn dus boor beide twee pagina's. Op de pagina van Wilcoxon staat See alos:
Mann-Whitney-Wilcoxon test (the variant for two independent samples) Met andere woorden volgens de wik is er wel een verschil.

Ik zal eventjes quoteren uit het boek statistiek dat wij gebruiken ("statistiek en wetenschap" van Jan Beirlant, Goedele Dierckx en Mia Hubert, Derde herwerkte uitgave: 2005, uitgeverij Acco [ken je mss niet, is een uitgeverij speciaal vr Vlaamse studenten aan de hogeschool of unief]):
"De wilcoxon-rangsomtest, ook wel de Mann-whitney-test genoemd, is een niet-parametrisch alternatief voor de t-test ter vgl van 2 ongepaarde groepen. In plaats van met de waarden vd geobserveerde waarnemingen te werken, wordt overgegaan op de rangen vd waarnemingen...[nog wat uitleg ivm test]"

De enige andere niet-parametrische test die wij hebben gezien (dit is dus zeker niet de enige andere) id de terry-hoefding-vanderwaerden-test.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Bassie20

Bassie20

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 augustus 2008 - 10:00

Ik weet dat de twee toetsen niet hetzelfde zijn. De Mann whitney is om twee ONafhankelijke groepen met elkaar te vergelijken en de Wilcoxon is om twee afhankelijke met elkaar te vergelijken. Bijvoorbeeld de scores van een groep kinderen voor en na een training.
Ik kom er niet helemaal uit of het nu wel of niet afhankelijk is wat ik in mijn vraag eerder al benoem.. De vergelijking van twee verschillende categorieen binnen eenzelfde groep kinderen dus. Wat denken jullie?

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 augustus 2008 - 10:21

Ik weet dat de twee toetsen niet hetzelfde zijn. De Mann whitney is om twee ONafhankelijke groepen met elkaar te vergelijken en de Wilcoxon is om twee afhankelijke met elkaar te vergelijken. Bijvoorbeeld de scores van een groep kinderen voor en na een training.
Ik kom er niet helemaal uit of het nu wel of niet afhankelijk is wat ik in mijn vraag eerder al benoem.. De vergelijking van twee verschillende categorieen binnen eenzelfde groep kinderen dus. Wat denken jullie?

Hmm, is dat niet eigenlijk hetgene wat Wilcoxon test? of er al dan geen AFHANKELIJKHEID is tussen bijv oud zijn en haaruitval, en hier dus leeftijd en taalproductie ofzo?
Zo gebruiken wij die test toch...

PS kan iemand zeggen of het mogelijk is om pdf'jes groter als 50kb hier te uploaden? Want ik heb zelf 2 projecten stat moeten maken, wou die tonen, maar die staan ofwel op een beveiligde site van KULeuven, ofwel in een te groot pdf :D

PS2 bedenk zojuist is, bedoel je mss of je gegevens gepaard of ongepaard zijn? (hoewel dit het mij niet duidelijker zou maken :s)

Veranderd door Drieske, 23 augustus 2008 - 10:23

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures