Opamp buffer voor functie generator met meer vermogen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Opamp buffer voor functie generator met meer vermogen

Ik heb het volgende probleem:

Ik heb een apparaatje met erg lage weerstand (5 ohm) die ik in serie zet met een 80 ohm weerstand zodat de functiegenerator niet denkt dat er helemaal niets is. Hierdoor word de potentiaal die ik nodig heb natuurlijk wel hoger, maar is nog wel mee te werken.

Ik heb een sinus of rechthoek functie nodig van 0 tot 6 volt met een stroom van 70 mA

Het probleem is echter dat mijn functiegenerators de grote hoeveelheid stroom niet kunnen verdragen zodat het potentiaal inzakt.

Iemand fluisterde dat de oplossing een opamp in buffer opstelling zou zijn.

Dit schijnt een volger opstelling te zijn, kan deze opamp dan genoeg stroom leveren? En wat zijn de neveneffecten eigenlijk?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Opamp buffer voor functie generator met meer vermogen

Ik denk dat er niet veel opamps zijn die 70mA kunnen leveren. Maar je kunt de opamp nog verder bufferen door er een transistor achter te zetten. Die schakeling moet in de databoeken bij de applicaties wel te vinden zijn.

Neveneffecten zijn er niet. Zo'n schakeling volgt exact de aangeboden ingangsspanning.

Berichten: 12.262

Re: Opamp buffer voor functie generator met meer vermogen

Mwoah, 70 mA is veel voor een standaard opampje in een dip-8 behuizingkje, maar voor audioversterker bedoelde chips hebben er echt geen moeite mee. Bijvoorbeeld iets als een TDA2003. Die dingen zijn tamelijk bulletproof, maar check wel even de datasheets voor je ze klakkeloos als een normale opamp inzet - dat gaat nl niet altijd.
Victory through technology

Berichten: 582

Re: Opamp buffer voor functie generator met meer vermogen

Ik zou ook voor de oplossing opteren die klazon voorstelt; wordt typisch gebruikt voor dit soort problemen. En zoals gezegd, neveneffecten zijn er niet echt, als de frequentie maar niet TE hoog wordt.

Reageer