Hoe oppervlakte uitrekenen met x y z coordinaten?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Hoe oppervlakte uitrekenen met x y z coordinaten?

Ik heb per hartslag 2048 electroden die samen de gehele activatie van de linkerkamer vastleggen. Bij elke electrode is een X, Y, Z coordinaat in milimeters bekend.

Nu wil ik graag tussen verschillende electroden oppervlaktes uitrekenen. Dit om het percentage laat geactiveerd gebied uit te rekenen. Ik heb al een tijdje gezocht naar een oplossing maar kan nergens ook maar iets in de buurt vinden.

Heeft iemand een idee hoe je bijvoorbeeld een oppervlakte uitrekent tussen 3 X,Y,Z coordinaten?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Hoe oppervlakte uitrekenen met x y z coordinaten?

roninnl schreef:Ik heb per hartslag 2048 electroden die samen de gehele activatie van de linkerkamer vastleggen. Bij elke electrode is een X, Y, Z coordinaat in milimeters bekend.

Nu wil ik graag tussen verschillende electroden oppervlaktes uitrekenen. Dit om het percentage laat geactiveerd gebied uit te rekenen. Ik heb al een tijdje gezocht naar een oplossing maar kan nergens ook maar iets in de buurt vinden.
Dat ligt eraan wat je precies de oppervlakte tussen die verschillende punten noemt.

Bij 3 punten is dat nog eenduidig gedefinieerd (zie onder), maar hoe definieer je de oppervlakte "tussen" een willekeurige wolk van 2048 punten?

Teken anders eerst eens een 2-dimensionaal voorbeeld, kun jij bijvoorbeeld tussen deze punten de oppervlakte aangeven:

Afbeelding
Heeft iemand een idee hoe je bijvoorbeeld een oppervlakte uitrekent tussen 3 X,Y,Z coordinaten?
Noem deze punten even P, Q en R.

De afstand tussen twee punten, bijvoorbeeld P en Q, kun je uitrekenen met ||P-Q|| =
\(\sqrt{(P_x-Q_x)^2+(P_y-Q_y)^2+(P_z-Q_z)^2}\)
Op die manier defineer je 3 afstanden: a = ||Q-R||, b=||R-P||, c=||P-Q||.

De oppervlakte van het driedimensionale vlak tussen P, Q en R is dan:
\(\frac{1}{4}\sqrt{(a+b+c)(b+c-a)(a+c-b)(a+b-c)}\)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 3

Re: Hoe oppervlakte uitrekenen met x y z coordinaten?

Rogier, bedankt voor het snelle en duidelijke antwoord! Ik denk dat ik zelf (na wat verder zoeken) op ongeveer hetzelfde kom, heb nog wel een vraagje.

Nu zit het zo, de 2048 electroden zijn niet zomaar willekeurig verdeelt over de binnenkant van de hartkamer. Er zijn 32 rijen onder elkaar (alle net zo ver uit elkaar) van 64 electroden naast elkaar (niet evenver uit elkaar, midden van het hart is bijvoorbeeld breder dan de punt). Dus ik wilde telkens de oppervalktes uitrekenen van vierhoeken tussen 4 'gekoppelde' electrodes en dan bij elkaar optellen voor de totale oppervlakte. Anders snij je ook de bolling van het hart te veel af.

Ik had gevonden dat het inderdaad het makkelijkste is om de vierhoekjes (tussen bv 1,2,65 en 66) op te splitsen in twee driehoeken en dan de zijden van de driehoekjes te berekenen met bovenstaande formule om dan de oppervlakte van die driehoek uit te rekenen. De formule die ik daarvoor heb gebruikt is echter anders (onderaan http://home.hccnet.nl/david.dirkse/driehoek/driehoek.html), toch?

Welke is nu de correcte?

Berichten: 3

Re: Hoe oppervlakte uitrekenen met x y z coordinaten?

Toch hetzelfde denk ik. Ik kan ze gewoon niet meer gelijkstellen. Als je drie lengtes in de formules doet komt het wel hetzelfde uit. Na 6 jaar geneeskunde vergeet je jammer genoeg weer een hoop wiskunde. :D

Reageer