Steen verbranden

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Steen verbranden

Kan je een steen verbranden, en waar komt de energie dan vandaag?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Steen verbranden

Verbranden van een stof is die stof laten reageren met zuurstof.

Dat levert typisch energie op in plaats van dat je dat ergens vandaan hoeft te halen.

Hier zie je chemische formules van een hoop steensoorten.

http://www.gemdepot.com/mall/properties.htm

In allemaal zie je steeds, en vaak vrij veel, de "O" terugkomen. O is de chemische afkorting voor zuurstof (Oxygen).

Met andere woorden, de meeste steensoorten zijn al oxiden (van metalen in het algemeen).

Robijn (Ruby) is bijvoorbeeld chemisch gezien aluminiumoxide.

Dus zal steen in het algemeen niet branden. Want het is in zekere zin al een verbrande stof. Net zomin als dat je de as uit de haard nóg een keer in brand kunt steken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.502

Re: Steen verbranden

Jan vdV:

Met andere woorden, de meeste steensoorten zijn al oxiden (van metalen in het algemeen).

Een beperkt gedeelte van gesteenten ( edelstenen) bevatten oxiden,maar om de meeste steensoorten oxiden te noemen,gaat mij wat te ver.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Steen verbranden

noem er eens wat....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Steen verbranden

Pyriet

Cinnaber

en andere sulfides.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Steen verbranden

En dan nog de rest van die meerderheid van niet-oxiden

(OK, de carbonaten zijn strikt geNomen óók geen oxiden....)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Steen verbranden

Ik ben het met je eens dat de meeste mineralen onbrandbare oxiden zijn hoor, maar er zijn er ook zonder zuurstof zoals sulfiden (en chloriden en fluoriden).

De sulfiden zijn denk ik wel brandbaar.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Steen verbranden

Diamanten zijn te verbranden. Ik dacht dat je dat probleem had bij kunstmatige diamanten, je kan ook teveel druk en warmte toevoegen.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 691

Re: Steen verbranden

Er moet wel zuurstof aanwezig zijn hee als dan diamant gaat branden.

Ik durf in een waterstofgas zeppelin midden in met dat gas voor 100% gevulde ballon een 1000 graden heet voorwerp te gebruiken.

Het zal alleen dat gas opwarmen...

Er zijn gesteenten die kunnen verbranden, zuurstof uit de lucht binden met het gesteente dat vrijkomt aan de oppervlakte.

Ijzerhoudende gesteenten vertonen roodkleuring indien ze met zuurstof in kontakt komen.

Deze komen in de Rocky Mountains zoal voor.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Steen verbranden

Ik snap dat er zuurstof aanwezig moet zijn, de vraag was niet onder welke omstandigheden toch? Het was kan het? Ik neem aan dat de topic starter ook wel weet dat je zuurstof nodig hebt voor verbranding.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 4.502

Re: Steen verbranden

Nav.de topic wil ik de aanvullende vraag stellen:

Welk gesteente,waar dus geen koolstof,koolstofverbindingen of zuurstofverbindingen in voorkomen,kunnen verbranden.

Hoe komt het dat koolstof als gesteente wel verbrandt en en Calcium of Silicium ea. niet;is dat een electronen-kwestie?

Berichten: 12.262

Re: Steen verbranden

Hoe komt het dat koolstof als gesteente wel verbrandt en en Calcium of Silicium ea. niet;is dat een electronen-kwestie?
Elementair koolstof, silicum en calcium zijn allemaal brandbaar.

Elementar silicium komt in de natuur wel eens voor, al is het vrij zeldzaam. Elementair calcium is een bijzonder reactief goedje dat nooit in de natuur voorkomt. Wat wel veel voorkomt is CaCO3, en de thermische omzetting daarvan in CaO noemt men wel 'branden' - onterecht, want het is geen verbrandingsproces maar een decompositie (CaCO3 -> CaO + CO2).
Victory through technology

Reageer