Oplosbaarheid

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

Oplosbaarheid

hoi,

ik heb een vraagje:

"Welke van de volgende verbindingen zijn meer oplosbaar in een zure oplossingen dan in zuiver water en waarom? AgCN / PbI2 / Al(OH)3 / ZnS"

het probleem is dat ik niet zo goed weet hoe ik dit kan zien zonder gebruik te maken van getallen/tabellen/enige andere waarden.

Ik veronderstel dat je dan eerst de reacties gaan uitschrijven ofzo?

1) AgCN -> (Ag+) + (CN-)

2) PbI2 -> (Pb2+) + (2I-)

3) Al(OH)3 -> (Al3+) + (3OH-)

4) ZnS -> (Zn2+) + (S2-)

Deze reacties zijn gewoon splitsingen in ionen. Ik heb al op het forum rond gekeken, maar ik vind enkel oefeningen die verband houden met oplosbaarheid in vb 0.1M HCL enz. , wat dus hier niet van toepassing op is

Kan er iemand mij een beetje helpen, alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Oplosbaarheid

Ten eerste: Welkom op dit forum :D

Ten tweede: Dit soort vragen past beter in het Huiswerk-gedeelte van dit forum. Als je de volgende keer zo'n rvaag hebt, a.u.b. daat plaatsen.

Ten derde, het antwoord op je eigenlijke vraag:

Reacties uitschrijven is altijd een goed begin. Heb je er al over nagedacht op welke manier de aanwezigheid van zuur de oplosbaarheid van een zout zou kunnen veranderen? Kleine hint: Zoals je waarschijnlijk weet wordt de oplosbaarheid van een zout uitgedrukt in het oplosbaarheidsproduct, bijvoorbeeld voor AgCN: Ks = [Ag+]*[CN-]

Het product van de 2 concentraties is nooit hoger dan Ks, als het daarboven komt slaat het zout neer. Als je een van de ionen in je oplossing kunt laten wegreageren, daalt de concentratie dus, waardoor er meer zout opgelost kan worden.

Meer tips geef ik niet, ik ga ervan dat het nu lukt :P
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 6

Re: Oplosbaarheid

Ok, volgende keer post ik het daar :D

ja dat van die Ks-waarden enz weet ik allemaal wel, maar ik snap het eigenlijk nog steeds niet.

Stel we nemen AgCN: (verbeter als ik het fout heb)

in WATER zou dit geven: AgCn + H2O -> AgOH + HCN (1)

in ZUUR midden geeft dit: AgCN + H+ -> (Ag+) + HCN (2)

Als de Ks-waarde van AgCN overschreden wordt, volgt er neerslag, maar die Ks-waarde wordt niet gegeven bij de vraag ,noch de concentraties.

Welke moleculen reageren nu weg in reactie (1) en (2)? en hoe kan ik dit zien/concluderen. En hoe kan ik hieruit dan verder redeneren dat de verbinding beter oplosbaar is in zuur dan in water (of omgekeerd)?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Oplosbaarheid

Je bent een heel eind op de goede weg! De waardes van Ks en de concentraties worden inderdaad niet gegeven, maar het gaat hier om een algemeen principe.

In zuur milieu vindt reactie (2) plaats. Hierdoor reageren CN- ionen die in opossing komen weer weg tot HCN. Daardoor blijft de CN- concentratie dus lager dan hij zou zijn wanneer deze reactie niet zou plaatsvinden. Met andere woorden, je kunt in zuur milieu dus meer AgCN oplossen.

Nu is de vraag voor welke van de andere zouten dat ook geldt.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 6

Re: Oplosbaarheid

Je bent een heel eind op de goede weg! De waardes van Ks en de concentraties worden inderdaad niet gegeven, maar het gaat hier om een algemeen principe.

In zuur milieu vindt reactie (2) plaats. Hierdoor reageren CN- ionen die in opossing komen weer weg tot HCN. Daardoor blijft de CN- concentratie dus lager dan hij zou zijn wanneer deze reactie niet zou plaatsvinden. Met andere woorden, je kunt in zuur milieu dus meer AgCN oplossen.

Nu is de vraag voor welke van de andere zouten dat ook geldt.

ok ik heb even de andere reacties uitgeschreven.

- PbI2 + H2O -> PbO + 2HI (1)

PbI2 + (2H+) -> (Pb2+) + 2HI (2)

- Al(OH)3 + H2O -> weet ik niet (3)

Al(OH)3 + (3H+) -> (Al3+) + 3H2O (4)



- ZnS + H2O -> ZnO + H2S (5)

Zns + (2H+) -> (Zn2+) + H2S (6)

Nu verder op jouw redenering van de vorige post. Jij zegt dat CN- ionen in de oplossing van zuur midden wegreageren tot HCN, maar dit is toch ook het geval bij de andere reactie in water.

Net als bij (5) en (6). In waterig midden reageren de S-ionen weg tot H2Sn maar ook bij zuur midden doen ze dit...

Ik snap daarom nog steeds niet hoe jij zo zeker kan concluderen dat reactie in water beter verloopt dan in zuur (of omgekeerd).

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Oplosbaarheid

Sorry, ik las niet goed, en daardoor ontstaat wat verwarring. Je reactie 1 was niet (helemaal goed), maar dat zag ik over het hoofd. Laten we nogmaals AgCN nemen. Als eerste reactie treedt altijd op, zowel in water als in zuur milieu:

(i) AgCN <--> Ag+[s/up] + CN-

nu is CN- een base, en zal dus met H2O reageren:

(ii) CN- + H2O <--> HCN + OH-

en met H+ zal het dan uiteraard ook reageren:

(iii) CN- + H+ --> HCN + H2O

Het verschil is dat de reactie (ii) maar gedeeltelijk verloopt. CN- is immers een zwakke base. De reactie met H+, een sterk zuur, verloopt wél helemaal. Wat ook nog meespeelt is dat bij reactie (ii) OH- ionen vrijkomen, en AgOH is ook slecht oplosbaar.

Nu moet je dus voor de andere reacties op dezelfde manier de mogelijke reacties (i) (ii) en (iii) opschrijven, en kijken of dat reacties zijn die zouden kunnen verlopen.

Als laatste hint: Er zit er 1 tussen die niet verloopt, en die moet je eigenlijk ook zonder tabel herkennen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Oplosbaarheid

Verplaatst naar huiswerk.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer