Springen naar inhoud

Energie uit warmte 2

• Log in om te kunnen reageren

Maveryth

Maveryth

• >25 berichten
  • 92 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 augustus 2008 - 10:38

Stel er is een evenwichtsreactie bij vloeistoffen A(l) + B(l) --> <--C (l). de reactie van A + B naar C is exotherm en de reactie van C naar A + B is endotherm.

Het probleem bij evenwichtsreacties is dat de reactie ook weer de andere kant op loopt, dit wil ik voorkomen door de stoffen A en B te scheiden. Ze hebben namelijk een andere dichtheid en massa. Ik wil ze scheiden door middel van stof Z(l). deze stof Z heeft een kleinere massa en dichtheid dan stof B en een grotere dichtheid en massa dan A, hierdoor zal A helemaal naar boven drijven terwijl stof B onder stof Z blijft. (zie tekening voor verduidelijking).

evenwichtsvloeistof.JPG

Als dit werkt heb je eigenlijk warmte omgezet in (nuttig te gebruiken) chemische energie of niet? dus werkt het?

?
Zoja :D , Welke evenwichtsreactie zou hiervoor geschikt zijn? (en dankje Klazon)
zo nee, waarom nou weer niet :P ?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

marcogrinwis

marcogrinwis

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 augustus 2008 - 16:53

ik snap niet helemaal wat je wil.

je zegt dat A+B -> C exotherm, hoe ga je deze stoffen bij elkaar voegen als vloeistof Z ertussen ligt?
Ook moet je constant vloeistof verversen, want bij een evenwichtsreactie zal je ook nooit meer warmte eruit krijgen dan dat je weer erin stopt om de reactie terug te laten draaien.

Maveryth

Maveryth

• >25 berichten
  • 92 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 augustus 2008 - 19:18

Je hebt gelijk, ik heb nog niet echt een manier om de reactie terug (A +B -> C) te laten verlopen, daar werk ik nog aan. Je hebt ook gelijk dat ik nooit meer warmte eruit kan krijgen dan ik erin stop. Maar stel nou dat deze evenwichtsreactie uitstekend verloopt bij een temperatuur van 20 graden Celcius en dat de warmte wordt aangevoerd door de omgeving. De warmte wordt steeds aangevoerd omdat de temperatuur overal dicht bij de 20 graden ligt. Het broeikaseffect helpt ook nog een handje.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures