Atmosfeer

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer

Atmosfeer

Wie o wie kan ons vertelllen wat er precies in een goed functionerende atmosfeer zit. :?: Met andere woorden; wat moet er in de atmosfeer zitten om leven voor mens, dier en organismen mogelijk te maken?

Bij voorbaat ontzettend veel dank,

R en S :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Atmosfeer

allereerst moet de atmosfeer dik genoeg zijn, maar niet te dik en moet de planeet/maan genoeg massa bezitten om hem vast te houden.

Verder moeten er dacht ik niet speciale dingen inzitten om leven te creeren. Je hebt ook organismen die geen zuurstof gebruiken bv.

Men weet nog niet al te veel wat juist de voorwaarden zijn voor leven. Waarschijnlijk is water wel een zeer belangrijke factor, maar ook dat weet men ook niet voor 100% zeker

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Atmosfeer

hoe leven ontstaat in een atmosfeer; daar is men nog steeds niet uit. over het ontstaan van leven wordt ook gediscusieerd op een andere thread; biologie; leven op aarde. hier wordt er zeer diep op in gegaan.

de huidige opvatting is dat overal waar water is, op de een of de andere manier wel leven zou kunnen bestaan. het leven op aarde heeft natuurlijk zuurstof nodig (dieren, mensen etc.) koolstofdioxide (bomen, planten etc.). dit zijn zo'n beetje de 2 belangrijkste gassen. :wink:
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Atmosfeer

denk niet dat keven ontstaan in een atmosfeer.

Over die zuurstof en koolstofdioxide: dat zijn GEEN 2 gassen die nodig zijn voor leven, vroeger was zuurstof zelfs giftig voor het leven.

hulpeloze ons: wat is eigenlijk jullie opdracht: is het algemeen of hier op aarde? en alshet hier op aarde is is dat dan nu of in het begin?

Re: Atmosfeer

Iemand vroeg ons, wat nou onze preciese opdracht was. Het volgende: We moeten op Mars een stukje aarde nabouwen, waar 10 mensen (? met welke beroepen???) 2 jaar lang kunnen overleven. We moeten inventariseren wat daar allemaal voor nodig is. Er moet ook aandacht zijn voor de duurzame goederen en het milieu van de kolonie.

Groetjes R en S

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Atmosfeer

Dan kan je je het heel makkelijk maken:

je bouwt een grote serre. Daarin breng je een meer met zuiver H2O en een waterzuiveringsinstallatie. dat heb je zeker een stuk landbouwgrond nodig en eventueel wat vee (maar dat is niet perce nodig).

dan heb je ook nog een luchtzuiveraar nodig die allereerst een atmosfeer aanmakt en hem dan onderhoudt. Ik vermoed dat je niet echt meteen bomen daar gaat planten he :shock:

verder heb je huizen nodig en ontspanningsmogelijkheden en dingen die je hier ook nodig hebt he.

Wie moet er zeker mee? Een multifunctionele dokter, een onderhoudsman/vrouw, een landbouwer, psycholoog,...

Lijkt me niet echt een moeilijke opdracht, juist een hele leuke. Denk er wat over na en je zal zien dat je snel een blad vol hebt!

Kijk ook eens op google! er is reeds een dergelijk experiment geweest in de woestijn (is wel mislukt). Weet de naam er niet van, maar met wat zoeken, moet je het wel vinden!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Atmosfeer


Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Atmosfeer

lol euh noortje ik denk dat je de twee treads van een persoon verbonden hebt :shock:

IIG N2 is nu zeker ook van belang! Bacteriën fixeren dit.

Het hangt er eigenlijk vanaf wat je wil. Als je die wereld wil waar mensen horen dan heb je zuurstof, N2, CO2 en water zeker nodig.

De reden dat mensen bv O2 of bacteriën N2 of H2S of wat dan ook nodig hebben is omdat deze stoffen dienen als electron acceptors voor de redox reactie in ons lichaam. Wij gaan dus suiker omzetten in energie door de electronen van dat suiker te laten lopen langs heel wat moleculen elk van deze moleculen gaat een beetje energie aftappen en omzetten in ATP(dat we later kunnen gebruiken). uit eindelijk heb je een laatste molecule nodig die sterk genoeg is om het laatste restje energie af te tappen. Bij ons is dat O2 (zeer sterke). Dit systeem is overal aanwezig.

maar in iedergeval zou ik eens het biosphere experiment opzoeken want zij hebben gedaan wat jullie moeten doen (het is wel mislukt maar das spannend want je kan dan uitdokteren wat er fout liep)

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Atmosfeer

ja, toen jij sprak in de topick over mars ook over dat project, viel het mij in 1 keer op dat ze allebei hetzelfde vroeger. :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Atmosfeer

noortje schreef:denk niet dat keven ontstaan in een atmosfeer.

Over die zuurstof en koolstofdioxide: dat zijn GEEN 2 gassen die nodig zijn voor leven, vroeger was zuurstof zelfs giftig voor het leven.

hulpeloze ons: wat is eigenlijk jullie opdracht: is het algemeen of hier op aarde? en alshet hier op aarde is is dat dan nu of in het begin?
:shock: stomme ik, ik bedoelde natuurlijk wat nu nodig is om leven te onderhouden. :wink:
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Atmosfeer

noortje schreef:Dan kan je je het heel makkelijk maken:

je bouwt een grote serre. Daarin breng je een meer met zuiver H2O en een waterzuiveringsinstallatie. dat heb je zeker een stuk landbouwgrond nodig en eventueel wat vee (maar dat is niet perce nodig).

dan heb je ook nog een luchtzuiveraar nodig die allereerst een atmosfeer aanmakt en hem dan onderhoudt. Ik vermoed dat je niet echt meteen bomen daar gaat planten he :shock:

verder heb je huizen nodig en ontspanningsmogelijkheden en dingen die je hier ook nodig hebt he.

Wie moet er zeker mee? Een multifunctionele dokter, een onderhoudsman/vrouw, een landbouwer, psycholoog,...

Lijkt me niet echt een moeilijke opdracht, juist een hele leuke. Denk er wat over na en je zal zien dat je snel een blad vol hebt!

Kijk ook eens op google! er is reeds een dergelijk experiment geweest in de woestijn (is wel mislukt). Weet de naam er niet van, maar met wat zoeken, moet je het wel vinden!
je bedoelt misschien biosphere II. dit was als ik het goed heb mislukt omdat ze vergeten waren dat er ook nitificerende bacteriën nodig zijn.

PS hier is ook nog een leuke film over gemaakt. hij heet biodome. je moet dit vooral niet serieus opvatten. (het is een komedie) zo zie je ook meteen wie je NIET mee moet nemen naar Mars.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Atmosfeer

het was om veel meer dan die bacterien mislukt.

Reageer