Standaarddeviatie lineaire combinatie toevalsvariabelen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 220

Standaarddeviatie lineaire combinatie toevalsvariabelen

Hallo,

Ik probeer een oefening op te lossen, dit lukt niet en ik denk dat het probleem zit bij het vormen van de standaarddeviatie van een lineaire combinatie van toevalsvariabelen.

Stel een student studeert gemiddeld 50 bladzijden per dag met standaarddeviatie 20.

Hoeveel dagen moet hij studeren om met kans van 95% een cursus van 300 pg volledig door te nemen?

stel x = aantal dagen

en P = aantal pagina's

Dan is het gemiddelde van het aantal pagina's in het totaal x*50

maar nu, wat is de standaarddeviatie? ik denk (sigmaP)^2= x^2 * 20^2 dus

sigmaP = x*20 maar wat ik van de oefenzitting heb opgeschreven is 20*sqrt(x)

waar ga ik de fout in?

groeten

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Standaarddeviatie lineaire combinatie toevalsvariabelen

Eerst nog 1 ding afspreken, ik kom uit Vl, en bij ons is de standaarddeviatie hetzelfde als sigma² (dus niet sigma ofzo), mar omdat ik er eventjes van uitga dat je uit Ndl komt, zal ik met SD sigma bedoelen :D

En ik zou zeggen dat jij helemaal gelijk hebt, immers er geldt: als y=ax+b (met y bedoelen we dus het gemiddelde over a dagen, en x is het gemiddelde van 1 dag :P ), dan sy²=a²*sx².

In dit geval geeft dit: y=a*50==>sigmay²=a²*20².

Dus je SD zal idd 20*a zijn,
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 220

Re: Standaarddeviatie lineaire combinatie toevalsvariabelen

Ik kom ook uit vlaanderen, anders had ik toch al lang een paar stevige taalfouten gemaakt, zoals die nederlanders dat zo goed kunnen.

De vraag is namelijk een meerkeuzevraag en als ik het uitreken met sigmaP= 20x dan kom ik een aantal dagen uit dat niet staat tussen de oplossingen...

dus ik zoek op in standaardnormaaltabel 0.05 dat geeft 1,645 dat stel ik gelijk aan (300 - 50x)/20x

dit geeft 4 dagen, maar dit antwoord is niet logisch aangezien het zoiezo meer als 6 moet zijn.

(het antwoord is 8) => misschien 6-4=2 en 6+2 = 8 :D

groeten

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Standaarddeviatie lineaire combinatie toevalsvariabelen

phenomen schreef:(het antwoord is 8) => misschien 6-4=2 en 6+2 = 8 :D

groeten
Ja, ik betwijfel dat dat laatste de juiste opl zal zijn :P

Mar toen ik eens goed nadacht, zag ik de opl vr je probleem: probeer eens de CENTRALE LIMIETSTELLING te gebruiken.

Een kleine aanzet: X=aantal pg's per dag; n=aantal dagen dat je leest/leert==>P(nX>300)...

Werk dit uit, en je vindt 8 (heb het zelf al uitgerekend, mar aan de opl zonder meer, daar leer je nix uit).

PS begrijp je wrm de limietstelling hier zal werken?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer