Springen naar inhoud

[natuurkunde] halfwaardetijd

• Log in om te kunnen reageren

Zion

Zion

• 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 augustus 2008 - 12:28

Ik heb een klein vraagje :
Ik heb een co-60 preparaat met halfwaardetijd 5,27 jaar en zoek hoeveel procent van dit preparaat in 1 jaar tijd zal desintegreren.
Ik ben echt in de war met al deze begrippen, ik vermoed dat ik moet zoeken naar mijn desintegratieconstante.. Simpelweg zou ik denken : ln(2)/5,27j = 0,13.. En dan dus 13% uitkomen, maar dit lijkt me ietwat te simpel, niet?

Iemand die me zou kunnen zeggen of ik juist ben, en indien niet, waar ik in de fout ga?

Zion.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 augustus 2008 - 13:11

Na een jaar is er nog een factor p van het spul over. Aangezien halfwaardetijd = 5.27 jaar moet gelden: LaTeX

Dus LaTeX , oftewel 12.3% vervalt.

Ik weet niet precies wat een desintegratieconstante is, maar aan je berekening te zien is dat iets anders.

Veranderd door Rogier, 25 augustus 2008 - 13:12

In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 augustus 2008 - 20:20

Ik weet niet precies wat een desintegratieconstante is, maar aan je berekening te zien is dat iets anders.

Dat is iets anders, dwz, slechts een stap op weg naar het goede antwoord. Wat Rogier aangeeft komt in formulevorm Zion mogelijk bekender voor als:

LaTeX
No, Nt= aantal actieve kernen op tijdstip nul resp. t
LaTeX = halveringstijd.

Zion berekent zijn vervalconstante/desintegratieconstante LaTeX

die moet dan gebruikt worden in LaTeX
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures