[natuurkunde] halfwaardetijd

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 21

[natuurkunde] halfwaardetijd

Ik heb een klein vraagje :

Ik heb een co-60 preparaat met halfwaardetijd 5,27 jaar en zoek hoeveel procent van dit preparaat in 1 jaar tijd zal desintegreren.

Ik ben echt in de war met al deze begrippen, ik vermoed dat ik moet zoeken naar mijn desintegratieconstante.. Simpelweg zou ik denken : ln(2)/5,27j = 0,13.. En dan dus 13% uitkomen, maar dit lijkt me ietwat te simpel, niet?

Iemand die me zou kunnen zeggen of ik juist ben, en indien niet, waar ik in de fout ga?

Zion.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: [natuurkunde] halfwaardetijd

Na een jaar is er nog een factor p van het spul over. Aangezien halfwaardetijd = 5.27 jaar moet gelden:
\(p^{5.27} = 0.5\)
Dus
\(p=\sqrt[5.27]{0.5}\approx 0.8767\)
, oftewel 12.3% vervalt.

Ik weet niet precies wat een desintegratieconstante is, maar aan je berekening te zien is dat iets anders.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] halfwaardetijd

Ik weet niet precies wat een desintegratieconstante is, maar aan je berekening te zien is dat iets anders.
Dat is iets anders, dwz, slechts een stap op weg naar het goede antwoord. Wat Rogier aangeeft komt in formulevorm Zion mogelijk bekender voor als:
\(N_t = N_o \cdot (0,5)^{\frac{t}{\tau}}\)
No, Nt= aantal actieve kernen op tijdstip nul resp. t
\(\tau\)
= halveringstijd.

Zion berekent zijn vervalconstante/desintegratieconstante
\(\lambda = \frac{ln2}{\tau}\)
die moet dan gebruikt worden in
\(N_t = N_o \cdot (e)^{-\lambda t}\)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer