Springen naar inhoud

Cd/dvd "branden"

• Log in om te kunnen reageren

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 25 augustus 2008 - 15:36

Branderproblemen?

Ik heb NERO als brander om CD,DVD of CD/DVD 's te branden.

Probeerde om op een Sony DVD+R met nog vermelding RW (4.7 GB!) tekstbestanden te branden-er was reeds 8MB in gebruik door Picassa met hun programma en 1 opname.

Mijn brandopdracht werd geweigerd,kon niet worden beschreven!

Wat mankeert eraan?

Wat kan er geadviseerd worden om evt.Nero te vervangen door een andere (mogelijk) gratis brander?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 25 augustus 2008 - 15:48

Even wat definities: om een CD/DVD te branden zijn er grofweg 3 zaken nodig:
  • De te beschrijven CD/DVD
  • Het fysieke apparaat om mee te branden (waar je de CD/DVD inlegt), dit is de brander
  • De software (Nero, Easy CD creator, etc)
En natuurlijk de data die je wel branden, maar dat terzijde.
Met DVD's heb je nog de complicatie dat er verschil is tussen DVD+R en DRV-R. Twee verschillende technieken die eigenlijk hetzelfde kunstje kunnen, maar niet compatible zijn. De meeste nieuwere DVD-branders zijn geschikt gemaakt voor zowel DVD+R als DVD-R. DVD branders van de eerste generatie zijn echter vaak alleen maar geschikt voor ťťn van beide technieken. Bij die branders moet je dus goed opletten welk type beschrijfbare DVD je koopt. De ander zal er simpelweg niet op werken, het wordt als niet beschrijfbaar gezien.

Elke brandsoftware die ik ken (Nero iig vanaf versie 6) kan met beide typen omgaan, daar ligt het dus niet aan. Eerste stap is dus om te kijken naar de type-aanduiding van je fysieke brander: +R, -R of +-R? Ik gok haast -R, en dat daarom de +R DVD die je erin legt als niet beschrijfbaar wordt aangeduid.

Overigens ga ik dit even verplaatsen, het heeft weinig met programmeren te maken.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 25 augustus 2008 - 17:12

Ik ken Nero niet maar in het het programma wat ik gebruik kan/moet ik aangeven of ik de DVD voor ťťn of voor meerdere opnamen wil gebruiken, m.a.w. of de disk afgesloten moet worden na het branden of open moet blijven zodat er later nog bestanden aan toegevoegd kunnen worden.

Het kan zijn dat de disk van Oktagon al afgesloten was na de eerste opname en daarom kan er niets meer aan toegevoegd worden ook al is de schijf nog bijna "leeg".
Hydrogen economy is a Hype.

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 25 augustus 2008 - 17:14

Dat was ook het eerste wat mij te binnen schiet, maar met een RW moet je dat probleem niet hebben. Die open je meteen weer als je gaat schrijven.
- Jimi Hendrix -

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 25 augustus 2008 - 22:19

Bedankt voor jullie reacties,ik ga het punt van de type-aanduiding onderzoeken (+R,-T en +-R),waar kan die type aanduiding vinden.
Dat vergemakkelijkt mijn zoeken,en kun je mogelijk NERO updaten?

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 26 augustus 2008 - 08:37

Je kunt de type-aanduiding meestal wel op de brander zelf vinden (klepje), of anders even het merk+type googlen.
Nero updaten, dat heb ik volgens mij nooit gedaan. Welke versie heb je? (help-->info)
- Jimi Hendrix -

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 26 augustus 2008 - 11:12

Vond de NERO-disk ,gekocht 2004 ( Nero-Express 1996-2003 52.3FD01.001 Ahead software) geen CD.etc aanduiding,dus mogelijk very antiek in comp.termen!

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 26 augustus 2008 - 12:31

Dat zal dan Nero 5.5 zijn, laatste versie daarvan kun je hier downloaden. En zoals al eerder gezegd: die kan met beide technieken omgaan.

En zoals al eerder gezegd: het ligt voor 95% zeker niet aan de software, maar aan de hardware. Kijk dus naar het apparaat wat in je computer zit (dat ding waar je dus de DVD inlegt). Kan dat apparaat met de +R omgaan?
- Jimi Hendrix -

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures