Koelmachine

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 11

Koelmachine

Hallo,

kreeg deze vraag in 1e zit maar nu ik er eens naar kijk, weet ik het nog altijd niet.

Er zijn 2 warmtebronnen beschikbaar met constante temperatuur van respectievelijk 0°C en 127°C. Iemand beweert dat hij een koelmachine heeft ontworpen die tussen deze warmtebronnen werkt en een koudefactor heeft van 1.8 . Kan hij gelijk hebben?

Hoeveel is het maximale koelvermogen dat kan bereikt worden met een compressorvermogen van 10kW?

Nu, koelmachines gaan volgens Carnot-proces en daar is het koeleffect ε=Tlaag/(Thoog-Tlaag)

Dan kom ik daarvoor dus ε=2.1496 uit.

Maar mijn cursus is nogal onduidelijk over dat koeleffect... Is een hoge waarde goede koeling of is het omgekeerd?

Ik denk dat het dus hoe hoger de waarde voor ε hoe beter het koelt dus. Er kan een koeleffect gehaald worden van 2.1496 dus kan het zeker een koeleffect van 1.8 halen?

Compressorvermogen is P=|wnet|*M met M massadebiet M=Q/q(in)

ε=q(in)/|wnet|=q(in)/(|quit|-q(in))

P wordt dus : P=Q/ε

en Q is dus koelvermogen? Dit lijkt mij de enige mogelijkheid ?

Dus maximale koelvermogen wordt 10*2.1496=21.496 kJ/uur

Iemand die dit kan bevestigen of mijn hersenspinsel klopt?

Sorry dat het zonder LaTeX is opgebouwd, maar ben de commando's nog niet machtig :D Zal er mij eens mee bezig houden

Alvast bedankt

Berichten: 8.614

Re: Koelmachine

edraket schreef:Er zijn 2 warmtebronnen beschikbaar met constante temperatuur van respectievelijk 0°C en 127°C. Iemand beweert dat hij een koelmachine heeft ontworpen die tussen deze warmtebronnen werkt en een koudefactor heeft van 1.8 . Kan hij gelijk hebben?

Hoeveel is het maximale koelvermogen dat kan bereikt worden met een compressorvermogen van 10kW?
Horen deze twee vragen bij elkaar?

Wat je nodig hebt voor de eerste vraag is de zgn. Carnot's rule. Indien je de formule uit die link toepast zie je meteen of de koelmachine uit de vraag echt kan bestaan.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 11

Re: Koelmachine

Klintersaas schreef:Horen deze twee vragen bij elkaar?

Wat je nodig hebt voor de eerste vraag is de zgn. Carnot's rule. Indien je de formule uit die link toepast zie je meteen of de koelmachine uit de vraag echt kan bestaan.
Ja, deze horen bij elkaar.

Ik zie het niet echt hoe je dan kan weten of ze kan bestaan of niet?

ik kom voor etha 0.3175 uit dan?

Berichten: 8.614

Re: Koelmachine

Ja, deze horen bij elkaar.
Ik bedoelde of ze over dezelfde machine gingen en dat kan ik me moeilijk voorstellen.

Wat betreft de formule in de link:
\(\eta = \frac{\Delta T}{T_H}\)
met
\(\Delta T\)
het temperatuursverschil tussen de warmtebronnen en
\(T_H\)
de temperatuur van de warmtebron met de hoogste temperatuur. Vul de gegevens uit jouw opgave in en trek je conclusie.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 11

Re: Koelmachine

Klintersaas schreef:Ik bedoelde of ze over dezelfde machine gingen en dat kan ik me moeilijk voorstellen.

Wat betreft de formule in de link:
\(\eta = \frac{\Delta T}{T_H}\)
met
\(\Delta T\)
het temperatuursverschil tussen de warmtebronnen en
\(T_H\)
de temperatuur van de warmtebron met de hoogste temperatuur. Vul de gegevens uit jouw opgave in en trek je conclusie.
De exacte vraagstelling was:

Hoeveel is het maximale koelvermogen dat in deze situatie (met deze warmtebronnen) kan bereikt worden wanneer een compressorvermogen van 10 kW beschikbaar is?

dan kom ik dus voor
\(\eta = 0.3175\)
uit. Ik zie niet in wat ik hier van conclusie uit moet trekken, aangezien we alleen over een koudefactor beschikken?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Koelmachine

...Iemand beweert dat hij een koelmachine heeft ontworpen die tussen deze warmtebronnen werkt en een koudefactor heeft van 1.8 .

....

Hoeveel is het maximale koelvermogen dat kan bereikt worden met een compressorvermogen van 10kW?
koudefactor = koelvermogen/compressorvermogen

dus koelvermogen = koudefactor * compressorvermogen
Er zijn 2 warmtebronnen beschikbaar met constante temperatuur van respectievelijk 0°C en 127°C. Iemand beweert dat hij een koelmachine heeft ontworpen die tussen deze warmtebronnen werkt en een koudefactor heeft van 1.8 . Kan hij gelijk hebben?
Voor een ideale Carnot koelmachine geldt als maximaal haalbaar: koudefactor = Tlaag/(Thoog-Tlaag)

Die koudefactor wordt ook wel Coefficient Of Performance, COPcooling genoemd.

In feite is dat wat edraket het koeleffect ε noemt.
Ik denk dat het dus hoe hoger de waarde voor ε hoe beter het koelt dus. Er kan een koeleffect gehaald worden van 2.1496 dus kan het zeker een koeleffect van 1.8 halen?
In theorie: ja.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer