Gap tussen homo en lumo

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 36

Gap tussen homo en lumo

hoi,

Ik ben op het moment aan het leren voor mijn examens scheikunde, en ik zit vast met een vraag

Namelijk: bereken de gap tussen het hoogst bezette orbitaal (homo) en het laagste onbezette orbitaal (lumo)

De formule voor je energie :

E=h²(lambda)²/(8*(pi)²*m*R²

lambda = ringkwantumgetal.

h = constante van plank

m = massa

R = straal

De vraag was om dit te berekenen voor Benzeen.

Dus:

Benzeen heeft 30 electronen.. waarvan 6 valentie-electronen? (bekom je het aantal valentie-electronen door een veelvoud van 8 af te trekken van die 30?? dus 30-24 = 6? of kun je dit enkel weten door de ringstructuur van benzeen?)

Hoe weet je nu welke je hoogst bezette orbitaal is, en welk je laagst onbezette.. of anders gezegd.. Wat zijn de waardes voor je ringkwantumgetallen?

Hartelijk Bedankt.

Sandy

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Gap tussen homo en lumo

Hmmm, ik ben niet bekend met deze formule en met de term ringkwantumgetal, dus daar kan ik je niet mee helpen.

Maar bij mijn beste weten bestaat benzeen uit 6 koolstofatomen, en heeft ieder koolstofatoom 6 elektronen, waarvan 4 valentie-elektronen. Dat benzeen dan 36 elektronen heeft weet ik vrij zeker, en volgens mij heeft het dan 4*6=24 valentie-elektronen, daar deze allemaal in een buitenste schil zitten.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Gap tussen homo en lumo

Je beschouwt hier de 6 pi-electronen van de benzeenring. Het aantal valentie-electronen is groter, namelijk 24 (4 per C-atoom). Van die 4 zijn er 3 gelocaliseerd, betrokken in een binding met een ander C-atoom of een H-atoom. De resterende 6x1 electronen zijn gedelocaliseerd en de energieniveaus van dit orbitaal worden gedefinieerd door de golffunctie die je geeft.

Het onderste energieniveau heeft lambda=1, de tweede lambda=2, etc. Er "moeten" 6 electronen in dit orbitaal, wat is dus het kwantumgetal van de bovenste gevulde orbitaal (HOMO)? En van de LUMO?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 36

Re: Gap tussen homo en lumo

Marko schreef:Je beschouwt hier de 6 pi-electronen van de benzeenring. Het aantal valentie-electronen is groter, namelijk 24 (4 per C-atoom). Van die 4 zijn er 3 gelocaliseerd, betrokken in een binding met een ander C-atoom of een H-atoom. De resterende 6x1 electronen zijn gedelocaliseerd en de energieniveaus van dit orbitaal worden gedefinieerd door de golffunctie die je geeft.

Het onderste energieniveau heeft lambda=1, de tweede lambda=2, etc. Er "moeten" 6 electronen in dit orbitaal, wat is dus het kwantumgetal van de bovenste gevulde orbitaal (HOMO)? En van de LUMO?
hmm, ik dacht dat de energie niveau's begonnen bij lambda = 0?

en dat er op de onderste maar 1 orbitaal zit.. en vanaf dan (lambda = 1 , lambda = 2 , ...) telkens twee orbitalen.

Dus als je ze zou opvullen.. dan is je homo : lambda = 1 en je lumo: lambda = 2

Kun je ook meer als 8 van die electronen bezitten dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Gap tussen homo en lumo

Beginnen bij 0? Dat zou betekenen dat het onderste energieniveau ook 0 is, lijkt me sterk. Maar 't is alweer een tijdje geleden, dus ik kan het mis hebben.

Wel is het inderdaad zo dat er gedegenereerde orbitalen zijn.

Ik begrijp niet wat je met "8 van die electronen" bedoelt.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 36

Re: Gap tussen homo en lumo

Marko schreef:Beginnen bij 0? Dat zou betekenen dat het onderste energieniveau ook 0 is, lijkt me sterk. Maar 't is alweer een tijdje geleden, dus ik kan het mis hebben.

Wel is het inderdaad zo dat er gedegenereerde orbitalen zijn.

Ik begrijp niet wat je met "8 van die electronen" bedoelt.
Wel, die 6 pi-electronen, zoals jij ze noemt..

Ik vroeg me af of dat er ook meer konden zijn..

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Gap tussen homo en lumo

Niet in benzeen, maar bijvoorbeeld wel in naftaleen (10) en anthraceen (14)
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 36

Re: Gap tussen homo en lumo

Niet in benzeen, maar bijvoorbeeld wel in naftaleen (10) en anthraceen (14)
en dan toch nog een laatste stomme vraag bij dit onderwerp,

Maar wat zijn je pi-electronen..

Want nu zie ik wel dat die telkens hetzelfste aantal is als je aantal C-atomen, maar is dit toeval?

Want je zei van dat elke C-atoom 4 valentie-electronen heeft in benzeen.

(drie in de ringstructuur en 1 in binding met H)

Is die met de binding met H dan je pi-electroon?

Berichten: 8.614

Re: Gap tussen homo en lumo

lothrie schreef:en dan toch nog een laatste stomme vraag bij dit onderwerp,

Maar wat zijn je pi-electronen..
Vragen zijn enkel stom indien ze niet gesteld worden.

Om terug te komen op je vraag: pi-elektronen zijn de elektronen die deel uitmaken van een pi-binding.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Gap tussen homo en lumo

En de pi-bindingen zitten tussen de C-atomen in de ring. Maarre, ik wil niet vervelend doen, maar wie vragen krijgt over de energieniveaus in benzeen zou toch moeten weten wat bijvoorbeeld sigma- en pi-bindingen zijn.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 36

Re: Gap tussen homo en lumo

En de pi-bindingen zitten tussen de C-atomen in de ring. Maarre, ik wil niet vervelend doen, maar wie vragen krijgt over de energieniveaus in benzeen zou toch moeten weten wat bijvoorbeeld sigma- en pi-bindingen zijn.


pi-bindingen en sigma-bindingen weet ik wel,

We hebben het gewoon nooit pi-electronen genoemd.. Dus kwist niet goed wat je bedoelde, maar nu ben ik helemaal mee!

Dank je!

Reageer