Springen naar inhoud

[Reactievergelijking

• Log in om te kunnen reageren

stigmata123

stigmata123

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 augustus 2008 - 17:24

Hey,

Ik zit met een vakantietaak chemie en heb geraak niet verder bij volgende oefening:

Geplaatste afbeelding

Kan iemand me vertellen hoe ik deze oefening moet aanpakken?

Ik snap niet veel van chemie dus een moeilijke uitleg (voor gevorderden) zal ik dus waarschijnlijk niet begrijpen.

Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 augustus 2008 - 17:28

Ik neem aan dat je weet dat de bovenstaande reactievergelijking nog niet volledig correct is. Aan de linkerzijde staan er 2 C-atomen, 4 H-atomen en 2 O-atomen. Aan de rechterkant staan er respectievelijk 1, 2 en 3 atomen van elke soort. Je zult de reactievergelijking dus moeten balanceren (lees: de correcte voorgetallen aanbrengen). Ik hoop dat je weet hoe dat moet, want anders heb je een elementair probleem.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

stigmata123

stigmata123

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 augustus 2008 - 17:36

Zo zou die volledig moeten zijn, juist?

Geplaatste afbeelding

Als het niet klopt dan wijst alles er inderdaad op dat ik een elementair probleem heb :D

Ps: Ik realiseer me net dat dit bericht fout geplaatst is. Mijn excuses hiervoor.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 augustus 2008 - 17:39

Zo zou die volledig moeten zijn, juist?

Correct. Kun je nu de vraag oplossen?

Ps: Ik realiseer me net dat dit bericht fout geplaatst is. Mijn excuses hiervoor.

Dergelijke berichten horen inderdaad eigenlijk in het huiswerkforum, dus de volgende keer kan je gelijkaardige vragen daar plaatsen. Een moderator zal deze topic wel verplaatsen.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

stigmata123

stigmata123

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 augustus 2008 - 18:10

Ik vermoed dat het dit moet zijn:

Geplaatste afbeelding

Is waarschijnlijk fout. Mijn redenering:

Je vult je 4 mol co2 al in (eerste vier die je ziet staan)
Je hebt al 2 mol co2 aan de rechterkant, dus daar moet nog 2 mol bij.

Links doe je dat (die 2 die je ziet staan). Maar dan komt er automatisch 4 mol H bij, die voeg je toe aan de rechterkant (de tweede 4 die je ziet staan).

Nu heb je echter 12 O aan de rechterkant dus moet je dat aanpassen aan de linkerkant door 3mol o2 te vervangen door 6 mol o2 (die 6 die je ziet staan).

correct?

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 augustus 2008 - 18:33

Is waarschijnlijk fout. Mijn redenering:

Niet zo twijfelen aan jezelf: je antwoord is correct, evenals je redenering. Het kan echter ook eenvoudiger: in je oorspronkelijke formule heb je reeds 2 mol CO2. Je hebt dubbel zoveel nodig (4 mol), dus heb je ook dubbel zoveel C2H4 en O2 nodig. M.a.w. je verdubbelt al je voorgetallen.

stigmata123

stigmata123

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 augustus 2008 - 18:40

Heb ik nu net zelf die oefening juist gemaakt? Wauw, echt niet gedacht dat dat juist zou zijn. Nu heb ik het meteen door!

Bedankt Klintersaas, je hulp is erg gewaardeerd! Ik had niet eens gemerkt dat de reactievergelijking waarmee ik begon niet volledig was.

Bedankt!

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 augustus 2008 - 18:56

Heb ik nu net zelf die oefening juist gemaakt? Wauw, echt niet gedacht dat dat juist zou zijn. Nu heb ik het meteen door!

Zie je wel, je kan meer dan je zelf denkt. Nog veel succes met de rest van je vakantietaak.

Bedankt Klintersaas, je hulp is erg gewaardeerd! Ik had niet eens gemerkt dat de reactievergelijking waarmee ik begon niet volledig was.

Graag gedaan hoor. Het controleren of een reactievergelijking wel gebalanceerd is, is het eerste wat je moet doen wanneer je er één voor je ogen krijgt.

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 augustus 2008 - 19:57

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures