Springen naar inhoud

Essentiele verschil atoomsoorten

• Log in om te kunnen reageren

bzl

bzl

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 augustus 2008 - 18:07

Waarin schuilt het essentiele verschil tussen de diverse atoomsoorten, wat maakt nu bijv het ijzeratoom wezenlijk anders van bijv koper ondanks het feit dat ze naar het schijnt uit dezelfde elementaire deeltjes zijn opgebouwd.
Het protonen/neutronen/elektronen uit mijn vwo-tijd(25 jaar geleden) zegt mij niet genoeg.Waaruit is het verschil in soortelijke massa te verklaren tussen de diverse elementen?

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 augustus 2008 - 18:36

Het protonen/neutronen/elektronen uit mijn vwo-tijd(25 jaar geleden) zegt mij niet genoeg.

Toch is dat de kern van het verhaal. Een ijzeratoom onderscheidt zich van een koperatoom door het verschillende aantal protonen in de atoomkern (bij ijzer 26, bij koper 29). Wat wil je nog meer weten?

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 augustus 2008 - 18:45

Het verschillende gedrag is vaak te danken aan de electronen, hoe ze in hun schil zitten. Bijvoorbeeld waarom het ene magnetisch is en het andere niet heeft te maken met het aantal elektronen, hun spin, het afschermen van ladingen etc. Electronische eigenschappen hebben te maken met hoe makkelijk de elektronen los gaan van de kern. Dus in een koperdraad zitten de buitenste elektronen erg losjes vast aan het atoom, hierdoor kunnen er gemakkelijk vele atomen door het materiaal heen stromen. Waterstof bruggen worden gevormd door dat de zuurstof kern een beetje aan het electron trekt van het waterstof. Zouten worden gevormd doordat chloor een los elektron over heeft en natrium graag een elektron wil hebben, daarom kunnen ze het samen zo goed vinden. De kleur van een stof heeft ook te maken met de energien van de elektronen.

Dus ik denk dat als je naar stof eigenschappen zoekt dat dit vaak puur een elektronen kwestie is. Maar wat bedoel je precies?

Het verschillende gedrag is vaak te danken aan de electronen, hoe ze in hun schil zitten. Bijvoorbeeld waarom het ene magnetisch is en het andere niet heeft te maken met het aantal elektronen, hun spin, het afschermen van ladingen etc. Electronische eigenschappen hebben te maken met hoe makkelijk de elektronen los gaan van de kern. Dus in een koperdraad zitten de buitenste elektronen erg losjes vast aan het atoom, hierdoor kunnen er gemakkelijk vele atomen door het materiaal heen stromen. Waterstof bruggen worden gevormd door dat de zuurstof kern een beetje aan het electron trekt van het waterstof. Zouten worden gevormd doordat chloor een los elektron over heeft en natrium graag een elektron wil hebben, daarom kunnen ze het samen zo goed vinden. De kleur van een stof heeft ook te maken met de energien van de elektronen.

Dus ik denk dat als je naar stof eigenschappen zoekt dat dit vaak puur een elektronen kwestie is. Maar wat bedoel je precies?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

bzl

bzl

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 augustus 2008 - 19:47

Mbt soortelijke massa of dichtheid: ijzer atoomnr 26, dichtheid 7800
aluminium atoomnr 13 maar de dichtheid is minder dan de helft van ijzer nl 2700, hoe zit dat.

Wat mij in z'n algemeenheid zeer verbaasd is het feit dat alle atoomsoorten in essentie uit dezelfde deeltjes zijn opgebouwd, maar dat ze in gedrag zo veel verschillen

eendavid

eendavid

• >1k berichten
  • 3751 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 september 2008 - 14:24

Mbt soortelijke massa of dichtheid: ijzer atoomnr 26, dichtheid 7800
aluminium atoomnr 13 maar de dichtheid is minder dan de helft van ijzer nl 2700, hoe zit dat.

De afstand tussen de atomen zal voor beide stoffen verschillen (of preciezer: het aantal atomen per volume-eenheid). Dat is te wijten aan de bindingen, die bepaald worden door de elektronenconfiguratie van de atomen. Allicht zal je met google deze structuren voor beide stoffen terugvinden, en dan kan je het rekensommetje maken, en dat zal wel tot het gewenste resultaat leiden. Voor het bepalen van de meest stabiele structuur gegeven het atoomnummer worden simulaties gedaan. Dus ook hier geldt wat sq zei: de verschillen zijn te wijten aan de elektronische structuur.

da_doc

da_doc

• >250 berichten
  • 308 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 september 2008 - 15:22

Om het nog wat ingewikkelder te maken: het gaat om de toestand met de laagste vrije energie. De vrije energie F=U-TS, waarbij U de interne energie is, T de temperatuur en S de entropie. Met stijgende T wordt S steeds belangrijker. Dus hebben we faseovergangen. B.v. ijzer heeft heel wat verschillende fasen, afhankelijk van temperatuur en druk. Dat is een heel leuk onderwerp.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures