(kwantummechanische) natuurverschijnselen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 377

(kwantummechanische) natuurverschijnselen

ik kan mijzelf niet vaak een goed beeld geven welke natuurverschijnsel bij welke (fundamentele) natuurkracht onder te delen. gezegd word door sommige mensen dat de kwantummechanische natuurverschijnselen niet eens mogelijk zijn voor te stellen omdat het het voorstellingsvermogen van de mens te boven zou gaan. is dat een normaal verschijnsel in de natuurkunde?, met andere woorden: dat de mens wel in staat zou zijn natuurverschijnselen te verklaren, maar ze niet weet voor te stellen? dat lijkt me best lastig. Nou ben ik toch wel zo eigenwijs om te vragen of er iemand mij zou kunnen helpen met voorbeelden van dagelijkse en minder dagelijkse natuurverschijnselen te illustreren in de kwantummechanische verschijnselen. (en welke fundamentele natuurkracht ze hoort) en daarbij misschien wat voorbeelden van verschijnselen onder invloed van zwaartekracht

(nou heb ik geleerd in de relativiteitstheorie van einstein dat zwaartekracht geen kracht is maar een gevolg

van de kromming van ruimtetijd. Wat voor gevolgen heeft dat voor de kwalificatie van dergelijke natuurverschijnselen?)

de sterke kernkracht: voorbeeld(en)

de elektromagnetische kracht: voorbeeld(en)

de zwakke kernkracht: voorbeeld(en)

de zwaartekracht : voorbeeld(en)

Gebruikersavatar
Berichten: 691

Re: (kwantummechanische) natuurverschijnselen

Ik noem wat op:

zwaartekracht:

aardbevingen, lawines, gesteentevorming, vallende regen, vallende hagel.

elektromagnetisme:

noorderlicht, bliksem, vuurballen, sprites, zonlicht,

zwakke kernkrachten

In de aarde vervalt radioaktieve elementen en die produceren dan warmte waardoor er continentaleplaten gaan bewegen waardoor ook vulkanisme ontstaat.

Maar dit is mede ook door gravitatie door de wisselwerking met de maan en zon.

Men heeft ergens op aarde rotsen en ook ergens een strand waar veel zwakke kernkracht een natuurverschijnsel genoemd kan worden.

Dit komt door een radioaktief erts.

sterke kernkracht

Een zeer felle lichtflits aan de hemel wanneer een supernova explodeert.

Dit kan op aarde gezien worden en als natuurverschijnsel bezien worden toch.

Bij zo'n supernova spelen de sterke kernkrachten een zeer grote rol.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Gebruikersavatar
Berichten: 377

Re: (kwantummechanische) natuurverschijnselen

super! dit maakt het al een stuk duidelijker, bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 377

Re: (kwantummechanische) natuurverschijnselen

iemand met andere voorbeelden of toevoegingen zijn altijd nog welkom natuurlijk:)

Reageer