[scheikunde] Dissociatie & ionisatie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 13

[scheikunde] Dissociatie & ionisatie

Hey,

Ik moet HNO2 ioniseren. Ioniseren is het terug opsplitsen in ionen (toch?).

Ik denk dus dat je hetvolgende verkrijgt: H+ en 2 NO-

Verder moet ik AL(OH)3 dissocieren. Hier weet ik echter niet wat ik moet doen.

Ik vermoed: Al3+ + 3OH- maar dan heb ik net hetzelfde gedaan als hierboven (bij ioniseren). Kan iemand me uitleggen hoe ik hier tewerk moet gaan?

Bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [scheikunde] Dissociatie & ionisatie

stigmata123 schreef:Ioniseren is het terug opsplitsen in ionen (toch?).

ik moet AL(OH)3 dissocieren. Hier weet ik echter niet wat ik moet doen.

Ik vermoed: Al3+ + 3OH- maar dan heb ik net hetzelfde gedaan als hierboven (bij ioniseren). Kan iemand me uitleggen hoe ik hier tewerk moet gaan?
Precies wat je doet: Ik zou het alleen iets netter opschrijven:

AL(OH)3 (s) + aq --> Al3+(aq) + 3OH-(aq)
Ik moet HNO2 ioniseren.

Ik denk dus dat je hetvolgende verkrijgt: H+ en 2 NO-
HNO2 --> H+ en 2 NO-

en nou gaat er iets mis: als je nou je positieve ladingen en je negatieve ladingen optelt kom je niet op nul uit

1(+) + 2(-) = 1(-)

wat is in notatie het belangrijke verschil tussen AL(OH)3 en HNO2 ?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 13

Re: [scheikunde] Dissociatie & ionisatie

wat is in notatie het belangrijke verschil tussen AL(OH)3 en HNO2 ?


Bij het eerste heb je 3 keer OH atomen en bij het laatste heb je geen 2 H ionen of O ionen maar enkel 2 O ionen vanwege de haakjes. Zoiets? :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [scheikunde] Dissociatie & ionisatie

Nee, één NO2- -ion
Bij het eerste heb je 3 keer OH atomen
OH- -ionen
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8.614

Re: [scheikunde] Dissociatie & ionisatie

Ik moet HNO2 ioniseren. Ioniseren is het terug opsplitsen in ionen (toch?).
Het verschil tussen dissociasitie en ionisatie is een vraag die we hier wel vaker krijgen:
  • Dissociatie: een reactie waarbij bijvoorbeeld de ionen van een ionverbinding uit elkaar vallen in water;
  • Ionisatie: een reactie waarbij een polaire verbinding ionen vormt wanneer hij opgelost in water.
Bij ionisatie speelt water ook een actieve rol, bij dissociatie is het eerder een katalysator. Zie ook de reactievergelijkingen hieronder.
Ik denk dus dat je hetvolgende verkrijgt: H+ en 2 NO-
Niet helemaal juist: HNO2 is een neutrale molecule. Wanneer we jouw oplossing bekijken tellen we echter 1 positieve en 2 negatieve ladingen, dus zou de molecule negatief geladen moeten zijn.
Ik vermoed: Al3+ + 3OH- maar dan heb ik net hetzelfde gedaan als hierboven (bij ioniseren). Kan iemand me uitleggen hoe ik hier tewerk moet gaan?
Dit is inderdaad correct. Beide reacties lijken op elkaar, maar ze zijn niet helemaal hetzelfde. Kijk maar eens naar de reactievergelijkingen hieronder:
\(\mbox{HNO_2} + \mbox{H_2O} \longrightarrow \mbox{H^+} + \cdots\)
(hier moet je nog iets invullen)
\(\mbox{H_2O}\)
\(\mbox{Al(OH)_3} \longrightarrow \mbox{Al^{3+}} + 3 \mbox{OH^-}\)
Zoals je kunt zien maakt water bij een ionisatie effectief deel uit van de reagerende producten en is het bij de tweede reactie enkel een katalysator.

EDIT: Jan van de Velde was me tweemaal voor (waarschijnlijk omdat ik een beetje aan het knoeien was met mijn LaTeX-codes).
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 13

Re: [scheikunde] Dissociatie & ionisatie

\(\mbox{HNO_2} + \mbox{H_2O} \longrightarrow \mbox{H^+} + \cdots\)
(hier moet je nog iets invullen)


Sorry, ik ben echt niet mee. Ik begrijp dat water nodig is voor ionisatie. Je zet in de opgave hierboven de H al apart. Deze is positief geladen. Wat overblijft is No2- en H2o, juist? Wat moet ik nu met deze laatste twee doen? Ik kan No2- en de twee waterstof atomen (die positief geladen zijn) samenvoegen en dan heb ik H + NOH (als dat al bestaat..). En wat te doen met die laatste O? Gewoon erachter plaatsen? Dus H + NOH + O? Lijkt me helemaal fout :D

Berichten: 8.614

Re: [scheikunde] Dissociatie & ionisatie

Sorry, ik ben echt niet mee. Ik begrijp dat water nodig is voor ionisatie. Je zet in de opgave hierboven de H al apart. Deze is positief geladen. Wat overblijft is No2- en H2o, juist? Wat moet ik nu met deze laatste twee doen? Ik kan No2- en de twee waterstof atomen (die positief geladen zijn) samenvoegen en dan heb ik H + NOH (als dat al bestaat..). En wat te doen met die laatste O? Gewoon erachter plaatsen? Dus H + NOH + O? Lijkt me helemaal fout :D
Excuses, mijn fout. Ik had voor de duidelijkheid beter het volgende geschreven:
\(\mbox{HNO_2} + \mbox{H_2O} \longrightarrow \mbox{H_3O^+} + \cdots\)
(hier moet je nog iets invullen)

Lukt het nu?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 13

Re: [scheikunde] Dissociatie & ionisatie

Klintersaas schreef:Excuses, mijn fout. Ik had voor de duidelijkheid beter het volgende geschreven:
\(\mbox{HNO_2} + \mbox{H_2O} \longrightarrow \mbox{H_3O^+} + \cdots\)
(hier moet je nog iets invullen)

Lukt het nu?
Nu kan ik helemaal nietmeer volgen denk ik :D Wat er overblijft is NO2 en die zou je er dus achter kunnen zetten. Maar H3O+ kan toch niet? 3 waterstof-ionen die alledrie positief geladen zijn heb je samengevoegd met 1 zuurstof ion die 2 maal negatief is. 3 maal positief + 2 maal negatief = 1 maal positief toch?

Berichten: 8.614

Re: [scheikunde] Dissociatie & ionisatie

Wat er overblijft is NO2 en die zou je er dus achter kunnen zetten.
Inderdaad.
Maar H3O+ kan toch niet? 3 waterstof-ionen die alledrie positief geladen zijn heb je samengevoegd met 1 zuurstof ion die 2 maal negatief is. 3 maal positief + 2 maal negatief = 1 maal positief toch?
Inderdaad, eenmaal positief en dat is waar dat plustekentje in superscript op duidt.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 13

Re: [scheikunde] Dissociatie & ionisatie

Dan is dat iets dat ik nog niet gezien heb denk ik. Je maakt van O2- een O3-, raar :D

Berichten: 8.614

Re: [scheikunde] Dissociatie & ionisatie

Daar is niet veel raars aan, hoor. Beschouw een watermolecule (\(\mbox{H_2O}\)). Een waterstofatoom heeft een lading van 1+, een zuurstofatoom heeft een lading van 2-. Om ervoor te zorgen dat het geheel neutraal blijft, hebben we dus twee waterstofatomen en één zuurstofatoom nodig. Nu heb je dus water. Wanneer deze watermolecule een proton \(\mbox{H^+}\), zijn er drie positieve ladingen en slechts twee negatieve. Het gevormde ion \(\mbox{H_3O^+}\) is dus positief geladen.

PS: Dit ion wordt ook wel het hydroxoniumion genoemd.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 13

Re: [scheikunde] Dissociatie & ionisatie

Ok, ik snap het. Bedankt voor al je hulp vandaag. Je hebt zonet een man leren vissen (ghehe) :D

Jan Van De Velde, ook jij heel erg bedankt voor de moeite!

Nu maar hopen op een goed resultaat.

Berichten: 8.614

Re: [scheikunde] Dissociatie & ionisatie

Ok, ik snap het. Bedankt voor al je hulp vandaag. Je hebt zonet een man leren vissen (ghehe) :D
Heel erg graag gedaan. Als ik je daadwerkelijk heb leren 'vissen', dan is mijn dag goed. En denk erom, mochten er vissen zijn die je nog niet kunt vangen (om even op de metafoor door te gaan), dan mag je altijd bij deze vissersschool (lees: Wetenschapsforum.nl) aankloppen om de juiste vistechniek te leren.
Nu maar hopen op een goed resultaat.
Ik hoop met je mee.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: [scheikunde] Dissociatie & ionisatie

Daar is niet veel raars aan, hoor. Beschouw een watermolecule ([url=http://java%20script:void(0);]java script:void(0);[/url]). Een waterstofatoom heeft een lading van 1+, een zuurstofatoom heeft een lading van 2-.
Even voor de goede orde, (ik hoop dat ik het hiermee niet verwarrend maak):

In een watermolecuul heeft het H-atoom juist géén lading van +1, en het O-atoom geen lading van -2. Het H-atoom is niet aanwezig als H+ ion en het O-atoom niet als O2-. Pas bij het splitsen van water in H+ en OH- worden ionen gevormd, daarom is het ionisatie. Hetzelfde geldt bij HNO2.

In Al(OH)3 zijn de deeltjes reeds aanwezig als ionen, namelijk Al3+ en OH-. Bij het splitsen hiervan worden geen ionen gevormd (ze bestaan immers al) en er is dus ook geen sprake van ionisatie.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [scheikunde] Dissociatie & ionisatie

Even voor de goede orde, (ik hoop dat ik het hiermee niet verwarrend maak):
Ik vind het juist véél duidelijker zo.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer