[scheikunde] polair of apolair?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8.614

[scheikunde] polair of apolair?

Gebruiker stigmata123 stuurde me zonet de volgende vraag per persoonlijk bericht:
Afbeelding

Ik moet weten of deze stoffen polair of apolair zijn.

Ik denk dat 1 apolair is maar kan niet echt zeggen waarom. Ik weet dat h positief geladen is en N negatief.

Op wikipedia zeggen ze hetvolgende: Een polaire verbinding is een chemische verbinding waarin de elektronen zodanig verdeeld zijn, dat het centrum van de negatieve ladingen niet samenvalt met het centrum van de positieve ladingen.

Ik kan niet echt uit aan die uitleg.

Het tweede is volgens mij polair omdat (denk ik) je een mooie streep kan trekken in't midden van beide stoffen en zo een helft positief en een helft negatief hebt.

Wat is nu juist apolair en polair?
Ik heb hem uitgelegd dat we - overeenkomstig de doelstellingen van Wetenschapsforum - alle informatie voor iedereen beschikbaar willen stellen en bijgevolg niet aan private hulpverlening doen. Daarom open ik voor hem deze topic om zijn vraag te beantwoorden.

Om terug te komen op je vraag: ik weet niet op welk niveau je een antwoord verwacht, dus ik zal mijn uitleg vanaf de basis opbouwen.

Zoals je hopelijk wel weet, zijn elektronen de drijvende kracht achter de bindingen tussen atomen. Ieder atoom in zo'n binding heeft de neiging om de gemeenschappelijke elektronen die de binding vormen naar zich toe te trekken. Nu heeft elk element een waarde, de zgn. elektronegatieve waarde (EN), die een maat is voor hoe hard het atoom de gemeenschappelijke elektronen naar zich toetrekt. Hoe hoger die waarde, hoe harder het atoom aan de elektronen trekt.

Indien de atomen die een binding aangaan een elektronegatieve waarde hebben die ongeveer even groot is (iets exacter: wanneer het verschil tussen de elektronegatieve waarden kleiner is dan 1,6), trekken ze ongeveer even hard aan de gemeenschappelijke elektronen die de binding vormen en blijven deze elektronen ongeveer in het midden tussen deze atomen zitten: we spreken van een covalente binding.

Indien één van de atomen in de binding een elektronegatieve waarde heeft die veel groter is dan die van het andere atoom (wanneer het verschil tussen de elektronegatieve waarden groter is dan 1,6), dan trekt het sterkste atoom de gemeenschappelijke elektronen bijna helemaal naar zich toe: we spreken van een ionbinding.

Nu, in een binding krijgt het atoom met de kleinste elektronegatieve waarde (het 'zwakste' atoom) een positieve partiële lading, aangeduid als \(\delta+\). Het atoom met de grootste elektronegatieve waarde (het 'sterkste' atoom) krijgt een negatieve partiële lading (\(\delta-\)).

Met deze kennis in het achterhoofd kunnen we eens naar je eerste opgave gaan kijken, een ammoniakmolecule. In een tabellenboekje of op het internet kunnen we de elektronegatieve waarden van de twee elementen in deze verbinding (stikstof en waterstof) opzoeken:
  • elektronegatieve waarde van stikstof: 3,04
  • elektronegatieve waarde van waterstof: 2,2
Uit deze waarden leiden we dus af dat stikstof het hardst aan de elektronen van zijn bindingen trekt en dus drie partiële negatieve ladingen krijgt (één voor elke binding met een waterstofatoom). Elk waterstofatoom krijgt bijgevolg een partiële positieve lading. Dit had je reeds correct:

[attachment=2369:elektron...iviteit1.png]

En nu komt de grote truc: we gaan de ladingsmiddelpunten bepalen. Om te beginnen het middelpunt van de negatieve ladingen (op de tekening hieronder in het rood). Dat is gemakkelijk, want alle negatieve ladingen liggen op het stikstofatoom. Het negatieve ladingsmiddelpunt (m.a.w. de negatieve pool) ligt dus ook op het stikstofatoom. Het positieve ladingsmiddelpunt, m.a.w. de positieve pool (op de tekening hieronder in het groen) ligt ongeveer op het middelste waterstofatoom:

[attachment=2370:elektron...iviteit2.png]

Zoals je ziet heeft deze molecule twee polen: een negatieve en een positieve. Het is dus een polaire molecule. Vergelijk dit met de uitleg van Wikipedia:
Een polaire verbinding is een chemische verbinding waarin de elektronen zodanig verdeeld zijn, dat het centrum van de negatieve ladingen niet samenvalt met het centrum van de positieve ladingen.
Het centrum van de negatieve ladingen (de rode bol) valt op de tekening hierboven niet samen met het centrum van de positieve ladingen (de groene bol): deze molecule is dus polair.

Bij andere moleculen, bijvoorbeeld O2, trekken beide atomen even hard aan de elektronen en valt het centrum van de negatieve ladingen wel samen met het centrum van de positieve ladingen. Zo'n molecule heeft dus geen polen en is apolair.

Ik hoop dat je bovenstaande uitleg begrepen hebt. Indien niet, aarzel dan vooral niet om iets te vragen. Als je het begrijpt, dan zou de tweede opgave geen probleem mogen vormen.

PS: Ik hoop dat je nu ook begrijpt dat 'een mooie streep in het midden van de molecule' hier niets mee te maken heeft.

PPS: Kijk ook eens in deze topic voor een heldere uitleg over elektronegativiteit en polariteit.
Bijlagen
elektronegativiteit2.png
elektronegativiteit2.png (81.56 KiB) 2428 keer bekeken
elektronegativiteit1.png
elektronegativiteit1.png (89.27 KiB) 2383 keer bekeken
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 13

Re: [scheikunde] polair of apolair?

Bedankt voor deze schitterende uitleg. Ik denk dat ik het nu wel begrijp.

Even zelf een zelf verzonne co2 ion proberen te voorspellen (polair/apolair). Resultaat:

Afbeelding

En mijn tweedevoorbeeld (chloorjodide) is volgens mij polair want er is een positieve en een negatieve pool.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [scheikunde] polair of apolair?

Afgezien van het feit dat zo'n CO2 molecule niet kan bestaan (de bindingshoek is hoe dan ook 180°) is je redenering correct.

Hint: download eens Paintdotnet.

http://www.download.com/Paint-NET/3000-219...&tag=button

Gratis, bijna net zo simpel als Paint, bijna net zo uitgebreid als Photoshop. Grote voordeel voor een plaatje als boven: teksten staan niet in vakjes die de rest van de afbeelding afdekken, en de tekstvakjes zijn nog tijdens het schrijven op hun plaats te schuiven
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8.614

Re: [scheikunde] polair of apolair?

Bedankt voor deze schitterende uitleg. Ik denk dat ik het nu wel begrijp.
Erg graag gedaan.
Even zelf een zelf verzonne co2 ion proberen te voorspellen (polair/apolair). Resultaat:
Je bedoeling is goed, alleen teken je de ruimtelijke structuur van koolstofdioxide verkeert. Die ziet er namelijk zo uit:

O = C = O

Probeer het zo nog eens.
En mijn tweedevoorbeeld (chloorjodide) is volgens mij polair want er is een positieve en een negatieve pool.
Correct.

EDIT: Jan van de Velde is me alweer voor.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [scheikunde] polair of apolair?

EDIT: Jan van de Velde is me alweer voor.
OK. stigmata is all yours..... :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 13

Re: [scheikunde] polair of apolair?

Afbeelding

Juist?

1 vraagje: Hoe komt het dat de O- ionen elks geen 2 schuine streepjes hebben? Zuurstof heeft toch 6 electronen op de buitenste schil en zoals het er nu staat heeft die er maar 2 (dubbele binding van o naar c).

Bedankt!

Berichten: 8.614

Re: [scheikunde] polair of apolair?

OK. stigmata is all yours..... :D
*grijns* Zo bedoelde ik het niet hoor (
Afbeelding

Juist?
Inderdaad, apolair.
1 vraagje: Hoe komt het dat de O- ionen elks geen 2 schuine streepjes hebben? Zuurstof heeft toch 6 electronen op de buitenste schil en zoals het er nu staat heeft die er maar 2 (dubbele binding van o naar c).
Die streepjes horen daar eigenlijk wel hoor, maar ik heb ze maar even weggelaten omdat ze voor deze opgave niet relevant waren.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 13

Re: [scheikunde] polair of apolair?

Ah ok. Op het internet stond het ook zoals jij het noteerde dus ik dacht dat ik er gewoon niets van snapte. Bedankt, ik kan weer verder.

Reageer