Energie (of energieën) in de (alternatieve) geneeskunde

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Energie (of energie

Onderwerp afgesplitst van
Is het niet zo dat werkelijk alles uit energie bestaat en dat het lijkt alsof wij

bv. op het gebied van energetische geneeskunde minder ontwikkeld zijn dan onze voorouders?

Waar zijn onze meet instrumenten om dit 'alles is energie' te meten?

Hoe sterk is mijn 4de chakra vandaag?
Het is vooral zo dat voor zowat elke energiegerelateerde "geneeskundige" theorie die je vandaag de dag hoort geen enkel bewijs bestaat. Die dingen vallen n.m.m. terecht te plaatsen als kwakzalverij. Onze voorouders wisten niet beter.

Berichten: 13

Re: Energie (of energie

Het is vooral zo dat voor zowat elke energiegerelateerde "geneeskundige" theorie die je vandaag de dag hoort geen enkel bewijs bestaat. Die dingen vallen n.m.m. terecht te plaatsen als kwakzalverij. Onze voorouders wisten niet beter.
dat lijkt op; geen bewijs => kwakzalverij.

Dat lijkt mij wat kort door de bocht.

Dan geeft je n.m.m. alle positieve voorvallen,

m.b.t. 'energetische geneeskunde', het label

'wilskracht' (placebo effect).

En die gedachten.. (van de wilskracht)

bestaat n.m.m. weer uit pure energie, wat het

dus weer energetisch 'helen' maakt.

En zo maak ik er een woordspelletje van :D

Feit is, dat we over 'subtiele energie' nog maar bar weinig weten.

Misschien is het voor sommige pas waarheid als de ' wetenschap'

het aangetoond heeft. Terwijl voor andere, het nu al waarheid is, ondanks

de mogenlijkheid dat de 'wetenschap' het ooit feitelijk gaat weerleggen.

Dan kies ik liever voor de laatste groep....

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Energie (of energie

98006887 schreef:Dan geeft je n.m.m. alle positieve voorvallen,

m.b.t. 'energetische geneeskunde', het label

'wilskracht' (placebo effect).
Klopt. Er is zelfs geen bewijs dat al die energie-geneeskunde enig effect heeft dat verder gaat dan een placebo. 't Is dus niet alleen dat er geen bewijs is dat er zo'n energie bestaat als die waarvan men zegt gebruik te maken, het is niet eens aannemelijk dat het ook werkt. Het is tegenwoordig weer bon ton om onder energie vanalles en nog wat te plaatsen dat er niet thuishoort, en het hele energiebegrip dan meteen ook in vraag te stellen.

Berichten: 13

Re: Energie (of energie

Klopt. Er is zelfs geen bewijs dat al die energie-geneeskunde enig effect heeft dat verder gaat dan een placebo.
Dit bewijs is er wel. Zo is er o.a. een wisselwerking tussen het meridianen- en gliacellennetwerk aangetoond, m.b.v. de AMI-machine van Motoyama en Dumitrescu's. Bovendien wordt er n.m.m. in het leger allang gebruik gemaakt van de aura informatie. (helaas meer tijdens het verhoor dan bij het voorkomen van ziekten)
't Is dus niet alleen dat er geen bewijs is dat er zo'n energie bestaat als die waarvan men zegt gebruik te maken, het is niet eens aannemelijk dat het ook werkt.
Nouja het 'wetenschappelijk' bewijs is er dus in overvloed, wat de vraag of werkt dus overbodig maakt.
Het is tegenwoordig weer bon ton om onder energie vanalles en nog wat te plaatsen dat er niet thuishoort, en het hele energiebegrip dan meteen ook in vraag te stellen.
Dat klopt. Maar dat komt ook omdat we er te weinig vanaf weten. Maar gelukkig komt daar verandering in. Zo vind ik het tegenwoordig fijn dat de rekeningen van iemands accupunctuur-behandeling gewoon door de verzekering betaald worden (sommige beweren namelijk dat de 3000 jaar oude wetenschap geen wetenschap zou zijn).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Energie (of energie

Dit bewijs is er wel.
Als jij daarvan overtuigd bent, zul je helaas nog wat moeten gaan bijstuderen op het vlak van wat een bewijs genoemd mag worden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 13

Re: Energie (of energie

Als jij daarvan overtuigd bent, zul je helaas nog wat moeten gaan bijstuderen op het vlak van wat een bewijs genoemd mag worden.
Oke... kirlian fotografie bv.
Kirlian-fotografie Een electrografisch proces waarvan de Russische elktrotechnisch ingenieur Semyon Kirlian de wegbreider was en dat van het verschijnsel kringontlading gebruik maakt om de bio-energetische processen van levende systemen op film vast te leggen.

(1988, by Richard Gerber)
Ik zie dit als wetenschappelijk bewijs m.b.t. het vastleggen van een aura.

(Volgens Edcar Cayce Kun je heel wat informatie uit die aura halen. En aangezien informatie belangrijk is voor het leger begrijp ik wel dat ze mensen trainen om deze aura, met blote oog, te kunnen zien. Blijkbaar kan dat trainen dus ook. Het zal nauwkeuriger zijn dan een leugendetector, aangezien je je gevoelens niet kan verbergen :D )

W.s. en beetje off-topic, maar voor de volledigheid.
Met elektrografie of Kirlian fotografie wordt de techniek aangeduid waarbij levende voorwerpen worden gefotografeerd bij een hoogfrequent elektrisch veld met een hoog voltage en een lage stroomsterkte. Deze techniek werd voornamelijk door Semyon Kirlian ontwikkeld die er zijn naam aan heeft gegeven. Kirlian begon zijn onderzoekingen in het begin van de jaren veertig en dat viel ongeveer samen met het meten van elektromagnetische velden om levende voorwerpen door Burr.

Beide geleerden ontwikkelden experimentele technieken waarmee veranderingen in de energievelden van levende systemen konden worden gemeten. Bij zijn benadering maakte Burr gebruik van conventionele voltmeters en verkreeg gegevens in de vorm van het niveau microvoltage. Kirlian bestudeerde dezelfde elektrische velden van het lichaam, maar hij vertaalde met zijn elektrografische technieken de elektrische metingen van Burr in de visuele kenmerken van een elektrische corona. Burr en Kirlian kwamen tot de slotsom dat ziekten, zoals bijvoorbeeld kanker, belangrijke veranderingen in het elektromagnetische veld van levende organismen veroorzaakten. Burr deed deze ontdekking door het bestuderen van oppervlakkige huidmetingen, gemaakt met zijn voltmeter. Kirlian legde beelden vast van de corona-ontlading van het lichaam en bevestigde daarmee de veranderingen in het energieveld ten gevolge van ziekte. Sinds Kirlian voor het eerst zijn nieuwe kijk op het bestuderen van de lichamen van planten en dieren met behulp van de elektrofotografie had ontwikkeld, hebben talloze andere onderzoekers, waaronder ikzelf, de bevestiging gegeven van het diagnostische vermogen van elektrografische opnametechnieken. In de meest eenvoudige vorm is elektrografie gebaseerd op het waarnemen van een verschijnsel dat bekend staat als de corona-ontlading. Elektrisch geaarde voorwerpen in hoogfrequente elektrische velden geven op karakteristieke wijze ontladingen van vonken te zien tussen het voorwerp en de elektrode die het veld opwekt. De term `corona-ontlading' stamt of van het waarnemen van ontladingspatronen om cirkelvormige voorwerpen waar het patroon van de vonken langs de rand van het voorwerp lijkt op de buitenste corona van de zon bij een zonsverduistering. Als een stukje fotografische film tussen het object en de elektrode wordt geplaatst, wordt de vonkenontlading vastgelegd op de gevoelige emulsie. De corona ontstaat door de sporen van ontladen elektronen die miljoenen elektronen vertegenwoordigen die van het object naar de fotografische plaat stromen waarop een voorwerp ligt. Afhankelijk van de gebruikte film en de energetische kenmerken van de generator van het elektrische veld, worden schitterende kleuren en vonkenpatronen waargenomen in de elektrografische afbeelding in wat ook wel de Kirlian-aura wordt genoemd. Er zijn talrijke biofysische factoren, zoals temperatuur, vocht, omstandigheden ter plaatse, druk, enzovoort, die een fysische invloed kunnen hebben op de uiteindelijke ontlading.3 Ondanks de vele variabelen die op het beeld van invloed kunnen zijn, zijn talrijke onderzoekers erin geslaagd relevante biologische gegevens te verkrijgen uit de verschijning van de elektrische corona's die om menselijke vingertoppen worden gefotografeerd. De ontladingspatronen om de corona van de menselijke vingertop maken, naast andere ziekten in het lichaam van degene wiens vinger wordt gefotografeerd, belangrijke diagnostische informatie kenbaar met betrekking tot de aanwezigheid van kanker4 en mucoviscidosis.5

Nog interessanter dan van vingertoppen zijn de schitterende ontladingspatronen van allerlei soorten bladeren gefotografeerd. Het 'Phantom Leaf effect' is het unieke verschijnsel dat met elektrografie wordt vastgelegd en vooral relevant is voor onze bespreking van bio-energetische ontwikkelingspatronen.

bron: Energetische geneeskunde, Richard Gerber. ISBN: 978 90 230 0928 3

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Energie (of energie

Mijn beide klompen zijn gebroken!
Dit bewijs is er wel. Zo is er o.a. een wisselwerking tussen het meridianen- en gliacellennetwerk aangetoond, m.b.v. de AMI-machine van Motoyama en Dumitrescu's.
Nooit van die machine gehoord, maar soit: het bestaan van die meridianen is nog nooit overtuigend aangetoond, dus een wisselwerking met de gliacellen zal ook wel niet aangetoond zijn.
Bovendien wordt er n.m.m. in het leger allang gebruik gemaakt van de aura informatie. (helaas meer tijdens het verhoor dan bij het voorkomen van ziekten)
Sorry hoor, maar wie heeft je dát wijsgemaakt? :D
Dat klopt. Maar dat komt ook omdat we er te weinig vanaf weten. Maar gelukkig komt daar verandering in. Zo vind ik het tegenwoordig fijn dat de rekeningen van iemands accupunctuur-behandeling gewoon door de verzekering betaald worden (sommige beweren namelijk dat de 3000 jaar oude wetenschap geen wetenschap zou zijn).
Ik ben ervan overtuigd dat accupunctuur stressreducerend kan zijn, maar er is nooit overtuigend aangetoond dat de effecten verder gaan dan die van een placebo. Er is wél aangetoond dat het niet uitmaakt waar de naalden geprikt worden overigens. Dat maakt het bestaan van voornoemde meridianen weer wat twijfelachtiger.
Oke... kirlian fotografie bv.
Kirlianfotografie gebeurt op basis van zeer eenvoudige natuurkundige processen. Wat het niet doet is een foto maken van je aura.
(Volgens Edcar Cayce Kun je heel wat informatie uit die aura halen. En aangezien informatie belangrijk is voor het leger begrijp ik wel dat ze mensen trainen om deze aura, met blote oog, te kunnen zien. Blijkbaar kan dat trainen dus ook. Het zal nauwkeuriger zijn dan een leugendetector, aangezien je je gevoelens niet kan verbergen :P )
Over Edgar Cayce zijn wat interessante links te vinden:

Why Edgar Cayce was not a psychic

James Randy Educational Foundation

A field trip to Edgar Cayce’s Association for Research and Enlightenment

Berichten: 13

Re: Energie (of energie

ypsilon schreef:Mijn beide klompen zijn gebroken!

Nooit van die machine gehoord, maar soit: het bestaan van die meridianen is nog nooit overtuigend aangetoond, dus een wisselwerking met de gliacellen zal ook wel niet aangetoond zijn.
Dan maar even iets over meridianen...
In de jaren zestig heeft een team onderzoekers in Korea, onder leiding van professor Kim Bong Han1,2 een serie onderzoeken uitgevoerd naar de anatomische aard van het meridianensysteem bij dieren. Kim heeft experimenten uitgevoerd met de acupunctuurmeridianen van o.a. konijnen. Hij injecteerde radioactieve P32 (een isotoop van fosfor) in het acupunctuurpunt van een konijn en volgde de opname van de stof in het omringende weefsel. Met behulp van de techniek van micro-autoradiografie ontdekte hij dat de P32 actief werd opgenomen langs een fijn buizensysteem van kanaaltjes (ongeveer 0,5 — .1,5 micron in doorsnede) dat het pad volgde van de klassieke acupunctuurmeridianen. Concentraties P32 in het weefsel dat direct de meridianen omringt of bij het injectiepunt waren te verwaarlozen. Toen P32 doelbewust in een dichtbij gelegen ader werd geïnjecteerd, kon de stof weinig of niet worden opgespoord in het meridianennetwerk. Deze bevinding veronderstelt dat het meridianensysteem onafhankelijk van het vatenstelsel is.

Recente studies door de Franse onderzoeker Pierre de Vernejoul en anderen hebben Kims bevindingen bevestigd bij de mens.3 Radioactief technetium 99m werd op de acupunctuurpunten bij patiënten geïnjecteerd en de opname van de isotoop werd gevolgd door de beelden met een gammacamera. De Vernejoul kwam tot de conclusie dat het radioactieve technetium 99m een afstand van 30 centimeter aflegde in 4 lot 6 minuten langs de klassieke Chinese acupunctuur-meridiaanpaden. Het bleek niet mogelijk overeenkomstige resultaten te verkrijgen als de isotoop op een willekeurige plaats op de huid, of opzettelijk in de ader of in her lymfestelsel werd ingebracht. Hieruit volgt de veronderstelling dat de meridianen een uniek en afzonderlijk morfologisch pad volgen.

Bron: Energetische Geneeskunde, Richard Gerber
Sorry hoor, maar wie heeft je dát wijsgemaakt? :D
Deze discussie heeft geen zin. Ik heb het gehoord van iemand en vind het aannemelijk.
Ik ben ervan overtuigd dat accupunctuur stressreducerend kan zijn, maar er is nooit overtuigend aangetoond dat de effecten verder gaan dan die van een placebo. Er is wél aangetoond dat het niet uitmaakt waar de naalden geprikt worden overigens. Dat maakt het bestaan van voornoemde meridianen weer wat twijfelachtiger.
Ik snap dit niet. Hoe kun je wel aantonen dat; het niet uitmaakt waar je ze prikt om vervolgens te claimen 'ze bestaan niet'
ypsilon schreef:Kirlianfotografie gebeurt op basis van zeer eenvoudige natuurkundige processen. Wat het niet doet is een foto maken van je aura.

Ik heb op zich geen probleem met geloof in aura's, op zich zelfs niet met aura-heeling e.d. Maar het is wetenschappelijk gezien onzin, en als men grof geldt vraagt voor zaken als Kirlianfotografie en het voorstelt als iets wat het niet is, dan vind ik dat kwakzalverij en oplichterij (niet in jouw geval dus).
Aura's, wetenschappelijk gezien onzin dus maar je wil er wel in geloven... Dat is mooi.

Ongetwijfeld vind er een hoop oplichting plaats. Maar dan nu wat algemener...

-aura's

-meridianen

-chakra's

-homeopathie

-acupunctuur

-bloesemtherapie

-paranormale genezing

-kundalini-energieën

Het lijkt alsof de gewone burger hier meer mee doet dan de wetenschap. Al lang, maar zeker nu, liggen de boekwinkels er vol mee. De informatie lijkt duizenden jaren oud te zijn maar is dus wetenschappelijk gezien onzin?
Daarom heb ik besloten dit boekje te kopen, in te scannen en op het internet te zetten.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Energie (of energie

98006887 schreef:Dan maar even iets over meridianen...
Hij injecteerde radioactieve P32 (een isotoop van fosfor) in het acupunctuurpunt van een konijn en volgde de opname van de stof in het omringende weefsel.
Klinkt heel erg goed, maar daar hebben ze je dus mee bij de neus: Gelijk waar je 32P inspuit ("acupunctuurpunt" of niet) zal de stof in het omringende weefsel opgenomen worden.
32P; a beta-emitter (1.71 MeV) with a half-life of 14.3 days which is used routinely in life-science laboratories, primarily to produce radiolabeled DNA and RNA probes, e.g. for use in Northern blots or Southern blots. Because the high energy beta particles produced penetrate skin and corneas, and because any 32P ingested, inhaled, or absorbed is readily incorporated into bone and nucleic acids, OSHA requires that a lab coat, disposable gloves, and safety glasses or goggles be worn when working with 32P, and that working directly over an open container be avoided in order to protect the eyes. Monitoring personal, clothing, and surface contamination is also required. In addition, due to the high energy of the beta particles, shielding this radiation with the normally used dense materials (e.g. lead), gives rise to secondary emission of X-rays via a process known as Bremsstrahlung, meaning braking radiation. Therefore shielding must be accomplished with low density materials, e.g. Plexiglas, Lucite, plastic, wood, or water.[1]
Deze discussie heeft geen zin. Ik heb het gehoord van iemand en vind het aannemelijk.
Op deze manier heeft het inderdaad geen zin: jij vindt het aannemelijk, ik niet. Ik vind dat je zoiets dan óf aannemelijk maakt, óf niet aanvoert.
Ik snap dit niet. Hoe kun je wel aantonen dat; het niet uitmaakt waar je ze prikt om vervolgens te claimen 'ze bestaan niet'
Wel, als de theorie zegt: je prikt daar en daar en daar, want daar lopen de meridianen, en dan krijg je dit en dat effect*, en het blijkt dat je gelijk waar (dus ook waar er verondersteld wordt dat er helemaal geen meridianen lopen) mag prikken, dan lijkt het mij dat die meridianen er voor niet veel tussenzitten.

(*) Effecten waarvan nooit is aangetoond dat ze beter zijn zijn dan een placebo.

Meer:
Aura's, wetenschappelijk gezien onzin dus maar je wil er wel in geloven... Dat is mooi.
Hehe :D Dat heb ik niet gezegd. Ik zie er geen graten in dat er mensen zijn die geloven in aura's. Dat houdt me echter niet tegen om, als het aangehaald wordt in een discussie, te proberen die mensen ervan te overtuigen dat het er naar uitziet dat het voor het overgrote deel nonsens is.
Het lijkt alsof de gewone burger hier meer mee doet dan de wetenschap. Al lang, maar zeker nu, liggen de boekwinkels er vol mee. De informatie lijkt duizenden jaren oud te zijn maar is dus wetenschappelijk gezien onzin?
Dat zijn drogredenen die niets zeggen over het waarheidsgehalte van wat dan ook:
Daarom heb ik besloten dit boekje te kopen, in te scannen en op het internet te zetten.
Ik heb het even heel snel diagonaal bekeken, en ik zie geen enkele referentie of voetnoot. Het lijkt mij gewoon het verhaal te zijn van een zelfverklaard helderziende.

Let overigens wel op, want je schaadt het copyright waarschijnlijk door dit online te plaatsen.

Gebruikersavatar
Berichten: 182

Re: Energie (of energie

En dan is er nog de ad hoc stijl.

Hoe dan ook, ook ik wil even mijn punt maken hier.

Huidige status: er is geen overtuigend wetenschappelijk bewijs beschikbaar dat energieveldgerichte behandelmethoden werken - om ze zo maar even te noemen.

Er is weldegelijk naar bewijs gezocht, dus er zijn simpelweg twee mogelijkheden:

1) het bewijs moet nog gevonden worden, wij zijn (technisch) nog niet in staat om ons te gronden hierin, of;

2) bewijs van zulk een aard zal niet gevonden worden opdat het niet vergaard kan worden.

Laat me vanaf hier een duit in het zakje doen: het maakt voor nu niet eens zoveel uit of we uitkomen op 1 of 2. Op dit moment staan me met onze pion op 'huidige status'. En echt, wat maakt mij het uit als jij graag naar de natuurgeneeskundige/accupuncturist/auraheler/magnetist gaat? Mijn punt is: prentendeer niet dat je via een bepaalde weg geneest wanneer je dit niet kan gronden.

Het moge duidelijk zijn: ik ben er absoluut niet op uit om deze vorm van geneeswijzen uit te bannen. Het reguliere circuit is ook niet alles, soms vormen deze alternatieve geneeswijzen een welkome aanvulling. Mijn moeder praktiseert het bijvoorbeeld en dat vind ik prima (hoewel ik zelf afstand bewaar). Er is slechts een bezwaar van mijn kant en dat luidt 'no pretends'.

Dat is eigenlijk alles wat ik erover wilde zeggen. Ik voelde mij aangesproken omdat ik er gisteren ook al wat over zei, maar voor nu is dit alles. Wel ben ik bereid om op vragen te reageren, uiteraard.
I'm anemic when I'm happy. I loose my way everyday. My memories of time are empty - ML

Berichten: 12.262

Re: Energie (of energie

De informatie lijkt duizenden jaren oud te zijn maar is dus wetenschappelijk gezien onzin?
Zoals al eerder opgemerkt is die oudheid een slecht argument.

Het concept dat onweer wordt veroorzaakt door een kerel in een karrtje die door de lucht rijdt is ook duizenden jaren oud, maar eenvoudig te falsificeren. Dat laatste is dan ook gebeurd, en ik denk eigenlijk niet dat er nog veel mensen in geloven (wat het 'ad populum' gehalte dus ook flink verlaagd heeft).
Er staat wél dat de certificaten van het "geneeskundig instrument" alleen maar veiligheidscertificaten zijn voor elektrische aparaten (als daarmee uitgepakt wordt zit er vaak al iets scheef).
Tja.. zou er een CE sticker op zitten? :D
Victory through technology

Berichten: 13

Re: Energie (of energie

Mensen...

Ik ben klaar met deze discussies hier op het forum. Ik kan geen overeenstemming bereiken met jullie (overigens, met nagenoeg geen enkel bericht wat jullie plaatsen).

Ik heb werkelijk nog nooit zulke domme dingen gehoord als dat wat jullie opschrijven. Evenzo heb ik er vrede mee dat jullie het tegenovergestelde in het kwadraat over mijn zeggen of kunnen denken.

Als door de Nederlandse staat, gediplomeerd ingenieur wil ik graag de volgende, laatste regels, achterlaten op dit forum:

Sir Arthur Edington heeft eens gezegd: 'Waarlijk, het is eenvoudiger voor een kameel om door het oog van de naald te gaan, dan voor een academicus om door een deur te gaan'.

Persoonlijk hoop ik dat in de toekomst de staat van bewustzijn wordt erkend als belangrijk instrument voor het verkennen van de wetenschap.

Reageer