[fysica] (resultante) krachten en vectoren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 8

[fysica] (resultante) krachten en vectoren

Hier zijn enkele vraagstukken waar ik maar niet uit geraak...

Mij opweg helpen zou HEEL vriendelijk zijn! gelieve zo vlug mogelijk te antwoorden als je iets weet :D

1) Een bootje vaart met een snelheid van 50km/h in oostelijke richting, maar de strominh vh water is 15km/h richting noordwest. Teken en bereken de resulterende snelheid. Bereken ook de hoek met de oostelijke richting.

2)Een boot kan met snelheid 8km/h varen in stil water op een meer. In stromend water van een rivier kan ze met een snelheid van 8km/h varen t.o.v. het water van de rivier. Als de snelheid vn het rivierwater 3km/h is, wat is dan de snelheid vd boot t.o.v. een boom op de oever als..

a)de boot stroomopwaarts vaart

b)de boot stroomafwaarts vaart

Teken de snelheidsvectoren

3)Twee krachten F1 en F2, werkend op een massa m, hebbenals grootte respectievelijk 5,0N en 7,0 N. De grootte van hun resultante voldoet dan aan:

*2,0N </= Fres </= 12,0N

*Fres > 12,0N

*Fres < 2,0N

*geen van bovenstaande

Motiveer!

4)In de volgende situatie liggen de geleiders op 4,0cm van elkaar. De punten A, C en D liggen elk op 2,0 cm van de dichtsbijzijnde geleider, B op 1cm. I= 1,0 A. Bereken de magnetische inductie in deze vier punten.

I| 2I |

| |

A. | .B .C | .D

| |

| |

| | (streepjes stellen geleiders voor, zin naar boven)

Wie kan helpen mag zeker antwoorden, ookal ben je niet zeker, of weet je maar 1 vraag :P

Alvast bedankt!

Berichten: 8.614

Re: [fysica] (resultante) krachten en vectoren

Bovenaan dit forum staat het volgende:
WSF is geen antwoordenmachine, maar begeleidt met alle plezier.

Vraag dus niet om het voorschotelen van een antwoord, maar beschrijf de punten waar je tegenaan loopt.

Als je een reactie post, geef dan niet meteen de uitkomst maar laat de vraagsteller zelf tot de goede oplossing komen.
We willen je dus graag helpen, maar dat gaat het gemakkelijkst als je vraag voor vraag aangeeft wat je zelf al geprobeerd hebt en waar je vastloopt. Vervolgens kunnen wij je bijsturen. Dat is voor ons het efficiëntst en jij leert er het meest van.

Mijn favoriete spreekwoord (dat eigenlijk een goede slogan zou zijn voor dit forum) zegt namelijk:

"Geef een man een vis en hij heeft eten voor één dag.

Leer een man vissen en hij heeft eten voor zijn hele leven.
"

Wij gaan je dus niet zomaar de vissen (lees: oplossingen) geven, maar we gaan je leren vissen (lees: leren hoe je deze opgaves oplost). Zo kun je het in de toekomst (op een toets of examen bijvoorbeeld) ook nog.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 8

Re: [fysica] (resultante) krachten en vectoren

Oke, dit is wat ik verlopig al heb..

bij vraag 1 en 2 moetk ik gwn weten over welk onderwerp het gaat..want ik kan het zo niet meteen ergens plaatsten..

Hoe ik moet beginnen weet ik niet.. wat ik al gedaan heb is de tekening gemaakt en de km/h omgezet naar m/s

Graag een kleine hint om mij op weg te zetten dus :D

Bij vraag 3 vraag ik mij af hoe die krachten op de massa inwerken. Dit is volgens mij nodig om de resultante te bepalen...anders krijg ik geen zicht over hoe ik de berekeningen moet maken (formules weet ik)

En vraag ', ja sorry voor de onduidelijke tekening :P , maar ik kreeg dezelfde vraag op examen en blijkbaar deed ik ze helemaal fout.

wat ik heb: phi = B . I. cos a / phiN = N . B . I.cos a

heb dus probleem met B en cos... en hoe ik de lengtes er moet inkrijgen

Meer heb ik niet, dit zijn echt de laatste vraagstukken waar ik vast bij zit, ik verwacht niet dat iemand alles voor me oplost, maar een beetje hulp zou wel heel welkom zijn :D ; normaal eens ik de methode zie, lukt het me wel :P

Berichten: 8.614

Re: [fysica] (resultante) krachten en vectoren

hendrikske schreef:bij vraag 1 en 2 moetk ik gwn weten over welk onderwerp het gaat..want ik kan het zo niet meteen ergens plaatsten..

Hoe ik moet beginnen weet ik niet.. wat ik al gedaan heb is de tekening gemaakt en de km/h omgezet naar m/s

Graag een kleine hint om mij op weg te zetten dus :D
Hier moet je telkens de resultante van twee (snelheids)vectoren bepalen. Ik neem aan dat je weet hoe dat moet.
Bij vraag 3 vraag ik mij af hoe die krachten op de massa inwerken. Dit is volgens mij nodig om de resultante te bepalen...anders krijg ik geen zicht over hoe ik de berekeningen moet maken (formules weet ik)
Dat hoef je niet te weten. Je kunt zonder verdere informatie bepalen dat drie van de antwoorden foutief (lees: onmogelijk) zijn.
hendrikske schreef:En vraag ', ja sorry voor de onduidelijke tekening :P , maar ik kreeg dezelfde vraag op examen en blijkbaar deed ik ze helemaal fout.

wat ik heb: phi = B . I. cos a / phiN = N . B . I.cos a

heb dus probleem met B en cos... en hoe ik de lengtes er moet inkrijgen
Tip: maak je tekening in een codeblok (tussen de tags die verschijnen bij het klikken op de Afbeelding-knop). Op die manier verdwijnen je spaties niet.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [fysica] (resultante) krachten en vectoren

Allereerst Hendrikske welkom op het wetenschapsforum. Ik ga ervan uit dat al je vragen beantwoord zullen worden en in de toekomst ben je ook meer dan welkom om meer vragen te stellen of te helpen oplossen voor anderen. Lees alleen wel even de regels door alsjeblieft. Allereerst is zoals gezegd het WSF geen antwoordmachine, en iedereen doet zijn best om zo snel mogelijk te antwoorden en zoals je ziet gebeurd dat ook. Je hoeft niet te vragen om een snel antwoord. Ten tweede heette je topic [fysica] fysica, nu is dat niet zo'n duidelijke titel. Ik heb het voor je aangepast. Dit is in jouw voordeel omdat het ervoor zorgt dat mensen die iets over het onderwerp sneller geneigd zijn om langs te komen en het bespaart tijd voor de mensen die dat niet weten. Tot slot staat er in de regels dat het niet handig is om 4 vragen in 1 topic te stellen. Het is ook in dit geval in je voordeel om losse topics te starten. Want misschien antwoorden mensen door elkaar verschillende vragen en als jij dan ook nog vragen hebt wordt het een rommeltje.

Dit is niet vervelend bedoelt, dit helpt alleen jou en de lezers van het wetenschapsforum.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 8

Re: [fysica] (resultante) krachten en vectoren

Oke bedankt, morgen zal ik er eens over nadenken :P

Hier de tekening bij vraag 4)

Code: Selecteer alles


  |I

|2I

  A.	|	  .B	   C.		|	   .D 

 |

|

 |

|

 |

|

 |

|

(de geleider zijn dus naar boven gericht, zin)
@StrangeQuark: oke, sorry, zal er in het vervolg op letten :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [fysica] (resultante) krachten en vectoren

hendrikske schreef:bij vraag 1 en 2 moetk ik gwn weten over welk onderwerp het gaat..want ik kan het zo niet meteen ergens plaatsten..

..//..

Bij vraag 3 vraag ik mij af hoe die krachten op de massa inwerken. Dit is volgens mij nodig om de resultante te bepalen...anders krijg ik geen zicht over hoe ik de berekeningen moet maken (formules weet ik)
Volgens mij zit je veel te moeilijk te denken. Probeer eens hier?

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=41633

En als dat die problemen 1-3 niet voor je oplost zie ik écht niet wat je probleem is, en moet je nog maar eens duidelijker uitleggen hoe je nu eigenlijk aan eht denken bent.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8.614

Re: [fysica] (resultante) krachten en vectoren

Met het risico dat de uitwerkingen van de vier vragen door elkaar beginnen lopen, zal ik je ook al even op weg helpen met de vierde opgave.

Ik heb even een duidelijker (althans, dat hoop ik) plaatje gemaakt, zodat iedereen mee kan volgen:

[attachment=2377:magnetis...inductie.png]

Dé manier om eender welk fysicavraagstuk aan te pakken is de volgende:
  1. Gegeven: Schrijf je gegevens overzichtelijk onder elkaar op en zet onmiddellijk om naar hoofdeenheden;
  2. Gevraagd: Schrijf op wat er eigenlijk gevraagd wordt;
  3. Analyse: Uiteraard begin je niet in het wilde weg aan een vraagstuk. Je denkt even na over wat voor soort probleem het gaat (krachten, beweging, warmtecapaciteit, elektrostatica, magnetisme,...). Vervolgens ga je na welke formules je in dat verband hebt gezien en bepaal je welke formules je zou kunnen gebruiken om de opgave op te lossen;
  4. Voorstelling: Het is een cliché, maar een tekening zegt vaak daadwerkelijk meer dan duizend woorden. Aarzel dus niet om - al is het maar in het klad - een schets te maken van de probleemstelling;
  5. Oplossing: Nu kun je beginnen. Combineer je gegevens met je formules en werk de opgave uit.
Ga dus eerst eens te werk zoals hierboven beschreven en vorm je opgave om in pure fysicataal.
Bijlagen
magnetische_inductie.png
magnetische_inductie.png (4.52 KiB) 590 keer bekeken
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 4.502

Re: [fysica] (resultante) krachten en vectoren

Met schetsjes maken kom je een heel eind.

vraag 1: a.

Uitgaan van kompasindeling N O Z en W.

Teken een hor.lijn lang 50 mm (komt overeen met 50 km/u) ,aan de rechterzijde van die lijn ga je in NW richting en tov de getekende lijn denk je eerst naar het N (90 gr.-stand) dan nog 45 gr.verder en je zit in het NW en maak met je hor.Oostbeweging een tegengestelde beweging van 15 km/u (teken 15 mm) in NW richting.

Het beginpunt van de O beweging verbindt je met het eindpunt van de NW beweging en je hebt een driehoek en je kunt de resultante opmeten resp.berekenen.

vraag 2.ERen beetje wonderlijk dat de boot bij stilstaand water en bij stromend water dezelfde snelheid heeft,maar dat zal wel niet tot me doordringen.

Bij stroomnopwaarts heb je een tegenkracht en gaat de boot (bij dezelfde motorkracht) 3 km langz.varen met de stroom mee 3 km sneller en heel deftig krijg je te maken met meneer Einsteins Rel. Theorie als je vanaf de boot naar der stilstaande oever kijkt.

De volgende opgaven moet je heel simpel proberen te realiseren,door eenvoudige prentjes of "nuchter"denken;de vraagstelling is wel eens te gecompliceerd,mogelijk om je te verwarren,je te laten nadenken over de gestelde problematiek ,je te leren de kern van het probleem direct/snel te doorzien.

Nooit in paniek geraken door veemde vraagstellingen,effe lezen en proberen te ontdekken wat de slimme vragensteller eigentluk bedoelt! :D

Sterkte!

Berichten: 8

Re: [fysica] (resultante) krachten en vectoren

Oke bedankt iedereen!

bij vraag 1 kom ik het antwoord 40,8 km/h uit. Redenering: |AB|²= 50²+15²+2.50.15.cos135°

vraag 2 en 3 ben ik nog vollop aan het bekijken. Zou iemand me het juist antwoord van 3 kunnen geven?, ik zoek de verklaring dan zelf wel :D , of je mag ze natuurlijk ook uitleggen

Bij vraag 4 denk ik dat ik weet hoe ik ze moet oplossen. Die doe ik nu meteen.

Berichten: 8

Re: [fysica] (resultante) krachten en vectoren

Bij vraag 4 denk ik dat ik weet hoe ik ze moet oplossen. Die doe ik nu meteen.


Voor A kom ik 1.10^-7 T uit

voor D 1,9.10^-6 T

gebruik ik de goede manier?..

En hoe moet ik B en C berekenen? want die staan tussen de 2 geleiders in, ik dacht mss het gemiddelde van beide, iemand suggesties?

Berichten: 8.614

Re: [fysica] (resultante) krachten en vectoren

hendrikske schreef:1) Een bootje vaart met een snelheid van 50km/h in oostelijke richting, maar de strominh vh water is 15km/h richting noordwest. Teken en bereken de resulterende snelheid. Bereken ook de hoek met de oostelijke richting.

2)Een boot kan met snelheid 8km/h varen in stil water op een meer. In stromend water van een rivier kan ze met een snelheid van 8km/h varen t.o.v. het water van de rivier. Als de snelheid vn het rivierwater 3km/h is, wat is dan de snelheid vd boot t.o.v. een boom op de oever als..

a)de boot stroomopwaarts vaart

b)de boot stroomafwaarts vaart

Teken de snelheidsvectoren

3)Twee krachten F1 en F2, werkend op een massa m, hebbenals grootte respectievelijk 5,0N en 7,0 N. De grootte van hun resultante voldoet dan aan:

*2,0N </= Fres </= 12,0N

*Fres > 12,0N

*Fres < 2,0N

*geen van bovenstaande

Motiveer!
bij vraag 1 kom ik het antwoord 40,8 km/h uit. Redenering: |AB|²= 50²+15²+2.50.15.cos135°
Correct, maar dat was niet de enige vraag. Er werd ook nog gevraagd om de hoek in oostelijke richting te berekenen. Dat is nu één van de redenen waarom je gegevens en gevraagde altijd duidelijk moet opschrijven: anders beantwoord je een vraag maar half en dat kost punten op een toets.
Zou iemand me het juist antwoord van 3 kunnen geven?, ik zoek de verklaring dan zelf wel :D , of je mag ze natuurlijk ook uitleggen
Ik ben er zeker van dat je het antwoord wel vindt wanneer je er even rustig naar kijkt. Beantwoord alvast eens volgende vragen:
  • In welke situatie is de resultante het grootst? Hoe groot is de resultante dan?
  • In welke situatie is de resultante het kleinst? Hoe klein is de resultante dan?
Schetsen kan helpen!
Bij vraag 4 denk ik dat ik weet hoe ik ze moet oplossen. Die doe ik nu meteen.
Goed, succes ermee.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 8.614

Re: [fysica] (resultante) krachten en vectoren

hendrikske schreef:Voor A kom ik 1.10^-7 T uit

voor D 1,9.10^-6 T

gebruik ik de goede manier?
Je gebruikt inderdaad de goede manier, maar je antwoorden zitten er een factor 10 of 100 naast. Bovendien moet je voor alle punten rekening houden met de twee geleiders en niet enkel met de dichtstbijzijnde. Zo wordt de magnetische inductie in punt A beïnvloed door de geleider van 1 A die op 2 cm afstand staat, maar ook door de geleider van 2 A die op 6 cm afstand staat.
En hoe moet ik B en C berekenen? want die staan tussen de 2 geleiders in, ik dacht mss het gemiddelde van beide, iemand suggesties?
Net zoals A en D. Bepaal ook telkens de zin van de twee inductievectoren en bereken vervolgens de resultante.

PS: Ik heb gemerkt dat in mijn vorige plaatje een foutje stond. Hier is het correcte plaatje:

[attachment=2379:magnetis...inductie.png]
Bijlagen
magnetische_inductie.png
magnetische_inductie.png (4.53 KiB) 586 keer bekeken
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 8

Re: [fysica] (resultante) krachten en vectoren

Klintersaas schreef:Je gebruikt inderdaad de goede manier, maar je antwoorden zitten er een factor 10 of 100 naast. Bovendien moet je voor alle punten rekening houden met de twee geleiders en niet enkel met de dichtstbijzijnde. Zo wordt de magnetische inductie in punt A beïnvloed door de geleider van 1 A die op 2 cm afstand staat, maar ook door de geleider van 2 A die op 6 cm afstand staat.

Net zoals A en D. Bepaal ook telkens de zin van de twee inductievectoren en bereken vervolgens de resultante.

PS: Ik heb gemerkt dat in mijn vorige plaatje een foutje stond. Hier is het correcte plaatje:

[attachment=2379:magnetis...inductie.png]
Ik heb nu voor elk punt de zin van de 2 inductievectoren berekend (voor elk punt heb ik de inductie berekend op beide geleiders) Maar wat ik niet snap is hoe ik nu die 2 resultaten moet samenbrengen om de resultante te verkrijgen

Berichten: 8.614

Re: [fysica] (resultante) krachten en vectoren

Ik heb nu voor elk punt de zin van de 2 inductievectoren berekend (voor elk punt heb ik de inductie berekend op beide geleiders) Maar wat ik niet snap is hoe ik nu die 2 resultaten moet samenbrengen om de resultante te verkrijgen
Op precies dezelfde manier als eender welke vectoren. Of het nu om snelheidsvectoren, krachtvectoren of inductievectoren gaat, de resultante bepaal je op exact dezelfde manier. Teken de inductievectoren dus eens in elk punt.

Als de inductievectoren in een punt dezelfde zin hebben, dan mag je hun groottes bij elkaar optellen.

Als de inductievectoren in een punt een tegengestelde zin hebben, dan mag je hun groottes van elkaar aftrekken.

Als de inductievectoren in een punt een hoek met elkaar maken (uitgezonder een gestrekte of een volle natuurlijk), dan gebruik je de methode die je ook bij opgave 1 hebt gebruikt.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer