Probleem ivm onbeveiligde wifi

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 379

Probleem ivm onbeveiligde wifi

Ik heb sinds kort een laptop en ging dus wat experimenteren met Wifi. Ik had al eerder gehoord over hotspots en dergelijke en dus ging ik er naar opzoek. Ik vond een netwerk met een eigenaardige naam dat open bleek te zijn. Ik surfte er dus op tot ik vandaag in de plaatselijke multimedia winkel kwam tot ik per toeval dezelfdelfde naam zag staan. Dus realiseerde ik me dat hetgene ik voor een hotspot aannam misschien het internet is van een particulier.Ik zou deze persoon graag informeren van het feit dat zijn netwerk niet beveiligd is. Hoe vind ik van wie deze Wifi verbinding is ? Ben ik strafbaar omdat ik op zijn netwerk heb gesurft ?

Alvast Bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Probleem ivm onbeveiligde wifi

Hoe vind ik van wie deze Wifi verbinding is ? Ben ik strafbaar omdat ik op zijn netwerk heb gesurft ?
Hotspots komen alleen maar voor in drukke plaatsen zoals het station, restaurants, winkelcentra, ...

Je kan niet vinden van wie een bepaalde wifi verbinding is. Je kan hooguit min of meer de locatie bepalen door met je laptop te gaan lopen en te kijken in welke richtingen het signaal versterkt of verzwakt.

Een paar maanden geleden is in België iemand veroordeeld voor het gebruiken van andermans internetverbinding zonder daar toestemming voor te vragen en ik herinner me dat er op dit forum ook een discussie over is geweest, dus je kan best eens gaan zoeken :D

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Probleem ivm onbeveiligde wifi

Er is wat dat betreft een aanmerkelijk verschil tussen Nederland en België. In België is er (corrigeer me indien nodig) een limiet op het dataverkeer van je abonnement. Ga je erboven dan moet je (fors) betalen en/of wordt de verbindingsnelheid naar beneden gezet. Als je daar dus van andermans netwerk gebruik maakt kun je die serieus benadelen.

In Nederland geldt dat niet (meer): je dataverkeer is met vrijwel elk abonnement onbeperkt. Als je dan even van andermans netwerk gebruik maakt benadeel je die ander hooguit als die op dat moment iets aan het downloaden is. (aangenomen dat je alleen even kort surft en niet enorm gaat downloaden).

Bovenstaand verschil vertaalt zich waarschijnlijk ook naar de rechtspraak.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer