Springen naar inhoud

Vervolgopleiding

• Log in om te kunnen reageren

Iceman

Iceman

• >25 berichten
  • 94 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 augustus 2008 - 10:14

Komend schooljaar rond ik mijn HBO werktuigbouwkunde opleiding af. Omdat ik nog niet precies weet welke studie ik na deze opleiding wil gaan volgen, ben ik op zoek naar een bedrijf die een test afneemt om te zien waar je interesses liggen (een soort studiewijzer). Weet iemand waar ik zo'n test af kan laten nemen en heeft iemand hier ervaring mee?
Het leven is een korte periode tussen twee eeuwigheden

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Snow white

Snow white

• >100 berichten
  • 182 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 augustus 2008 - 11:38

Wat je waarschijnlijk bedoeld, is een beroepskeuzeinteressetest. Psychodiagnostische bureau's nemen zulke tests af.

De BKT-H (BeroepsKeuzeTest Hoger niveau) zou in principe op jou van toepassing zijn. Dit is een test waarin je kijkt naar sectoren en activiteiten op hbo-niveau of hoger. Het bezwaar tegen de BKT-H is echter wel dat je al een beetje weet welke sectoren en activiteiten bij je horen.

En dit bezwaar klinkt door bij iedere beroepskeuzeinteressetest. Misschien dat een psychodiagnostisch werker je dus aanvullend test op persoonlijkheid en/of intelligentie. Wellicht ook dat er niet getest wordt in de zin van een papieren test, maar dat je bijvoorbeeld op een 'omgekeerd assessment' gaat (omgekeerd omdat assessment normaal over werving&selectie gaat).

Ik neem aan dat je in levende lijve naar zo'n bureau wil gaan - d.w.z. niet elektronisch of iets dergelijks. Je zoekt dan het liefst een bureau op bij jou in de buurt, want waarschijnlijk heb je meerdere afspraken nodig. Eerst wordt er gekeken naar jouw situatie en je vraag/vragen. Dan kiezen ze een test/middel om die vragen te beantwoorden. Het gaat om professionele tests die goedbevonden zijn door de COTAN, ten minste, daar mag je vanuit gaan. De testresultaten worden nagekeken en geinterpreteerd en hieruit volgt een psychodiagnostisch verslag. De kosten zijn er wel naar, je kan rekenen op enkele honderden euro's.

Je kan zoeken op 'psychodiagnostiek', 'PDW', 'beroepskeuzeinteressetest + <plaatsnaam>' enzovoort enzovoort.
I'm anemic when I'm happy. I loose my way everyday. My memories of time are empty - ML

Jona444

Jona444

• >1k berichten
  • 1409 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 augustus 2008 - 15:18

Waarom zou je een test afleggen om te kijken welke interesses je hebt? Je weet toch zelf ongeveer wat je boeit?
Its supercalifragilisticexpialidocious!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures