[scheikunde] gasontwikkeling cola + vlees bewaren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 19

[scheikunde] gasontwikkeling cola + vlees bewaren

Hallo,

Ik had een paar vraagjes waar ik zelf het antwoord niet op weet:

1. Waarom is er gasontwikkeling bj het openen van een blikje cola?

Waarom is er minder gasontwikkeling bij het openen van een blikje cola nadat het uit de diepvriezer wordt gehaald?

2. Waarom gebruiken we nitraten om vlees te bewaren? Hoe kan je dit verklaren met behulp van een redoxreactie?

Alvast bedankt!

Bij de eerste vraag dacht ik dat de druk afneemt door het openen van het blikje, waardoor er meer deeltjes in de gasfase terecht komen. Klopt dit?

Berichten: 43

Re: [scheikunde] gasontwikkeling cola + vlees bewaren

Even jouw vragen herhalen:
1. Waarom is er gasontwikkeling bj het openen van een blikje cola?

Waarom is er minder gasontwikkeling bij het openen van een blikje cola nadat het uit de diepvriezer wordt gehaald?

2. Waarom gebruiken we nitraten om vlees te bewaren? Hoe kan je dit verklaren met behulp van een redoxreactie?
Ik ben iemand die geen antwoorden voorzegt (mag ook niet volgens regels (zie bovenaan deze pagina)), maar ik wil je wel op weg helpen...
1a. Waarom is er gasontwikkeling bij het openen van een blikje cola?
Er is inderdaad sprake van gasontwikkeling. Maar waarom is die er niet op het moment dat het blikje nog dicht is?
1b. Waarom is er minder gasontwikkeling bij het openen van een blikje cola nadat het uit de diepvriezer is gehaald?
Allereerst moet je nooit een blikje cola in de diepvriezer doen, want dan is er kans dat het explodeert (door de uitzetting). Het antwoord komt met de vraag: Waarom ontstaat er gas in cola? Wat gebeurt daarmee als de cola is bevroren/kouder is?
2. Waarom gebruiken we nitraten om vlees te bewaren? Hoe kan je dit verklaren met behulp van een redoxreactie?
Door bacteriën bederft vlees. Wat zorgt ervoor dat deze bacteriën makkelijker het vlees kunnen laten bederven?
"Ha ha ha... hun zijn wel dom :)"

"Wiskunde is leuker als je denkt"

Reageer