Super-/subschrift plugin voor word ivm reactievergelijkingen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Super-/subschrift plugin voor word ivm reactievergelijkingen

Ik meen mij te herinneren dat er een plugin voor Word is, waarmee je heel makkelijk super- en subschrift recht onder elkaar kan typen. Dat heb je namelijk nodig bij het schrijven van reactievergelijkingen. Zonder een dergelijke plugin wordt het al gauw een bijzonder lastig en vooral omslachtig karwei, omdat je vaak superschrift recht boven subschrift moet typen (bijv lading boven atoomaantal of massagetal boven atoomnummer). Bestaat er een dergelijke plugin?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Super-/subschrift plugin voor word ivm reactievergelijkingen

Ja, Microsoft heeft zelf de plugin "Equation" of "vergelijkingseditor" in het Nederlands, waar dat mee kan. Kijk bij "invoegen, object" of hij er tussenstaat, anders is het volgens mij te downloaden van de Microsoft-site, of anders via de installatie-CD.

Een beter alternatief is MathType, maar dat is geen shareware.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Super-/subschrift plugin voor word ivm reactievergelijkingen

Daar zat ik ook al aan te denken, maar zo'n fraai resultaat geeft dat niet, althans voor wat ik ermee kan. Ook al gebruik ik dan voor de nucleongetallen een aparte tekengrootte, de regelafstand in het plaatje blijft groot, en zo'n plaatje (want dat wordt het) blijft dus dubbelhoog in mijn tekst, waardoor een tekst als geheel er niet meer uitziet.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Super-/subschrift plugin voor word ivm reactievergelijkingen

Valt toch wel mee? Zie bijlage:
Bijlagen
vgleditor.jpg
vgleditor.jpg (33.8 KiB) 904 keer bekeken
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Super-/subschrift plugin voor word ivm reactievergelijkingen

Echt fraai vind ik het niet, en als je iedere keer dat je een chemische formule moet intypen de equation editor moet opstarten, dan word je het al heel snel beu. Ik heb echter geen oplossing paraat.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Super-/subschrift plugin voor word ivm reactievergelijkingen

Inderdaad zeker niet fraai. Ik doe het als volgt:

* typ eerst alle formules zonder sub- of superscript, dus H20, SO42-, Cl-

* selecteer tegelijkertijd alle symbolen die als subscript geschreven moeten worden m.b.v. de CTRL-knop en kies bij lettertype voor subscript

* doe hetzelfde voor superscript

Zo hoef je in je hele document slechts één keer voor sub- of superscript te kiezen.

Voor de duidelijkheid een plaatje:
subsuper.JPG
subsuper.JPG (40.42 KiB) 945 keer bekeken
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Super-/subschrift plugin voor word ivm reactievergelijkingen

Is een handige methode, maar met scheikundige formules wil je nogal eens het aantal atomen en de lading recht boven elkaar hebben. SO42- is dan een beetje lelijk. Mooier is
\(SO _4^2^-\)
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Super-/subschrift plugin voor word ivm reactievergelijkingen

Klopt. Overigens is dit nog mooier:
\(\mbox{SO}_4^{2^-}\)


:D
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 389

Re: Super-/subschrift plugin voor word ivm reactievergelijkingen

[Miereneukmodus]

Volgens mij is SO42- het enige juiste, en niet de versie boven elkaar.

De 4 wijst namelijk op 4 zuurstofatomen in de molecule, terwijl de 2- wijst op de lading van de hele molecule en dus als afsluiting achter de molecule moet staan.

[/Miereneukmodus]

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Super-/subschrift plugin voor word ivm reactievergelijkingen

Dan moet je haakjes om SO4 heenzetten, anders is het nog niet duidelijk. Recht boven elkaar, als dat kan, is gebruikelijk. Hoewel iedere uitgever zijn eigen stijl kiest en er vast zullen zijn die het anders doen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Super-/subschrift plugin voor word ivm reactievergelijkingen

Kalkoen schreef:[Miereneukmodus]

Volgens mij is SO42- het enige juiste, en niet de versie boven elkaar.

De 4 wijst namelijk op 4 zuurstofatomen in de molecule, terwijl de 2- wijst op de lading van de hele molecule en dus als afsluiting achter de molecule moet staan.[/Miereneukmodus]
Klopt. In BINAS en ook in VWO Scheikunde Samengevat, e.d. staat het op deze manier en niet recht boven elkaar.

[Miereneukmodus]SO42- is trouwens een ion en geen molecuul[/Miereneukmodus]
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Berichten: 8.614

Re: Super-/subschrift plugin voor word ivm reactievergelijkingen

[ultramierenneukmodus]Het is 'mierenneuken', met dubbele 'n.'[/ultramierenneukmodus]
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Super-/subschrift plugin voor word ivm reactievergelijkingen

In BINAS en ook in VWO Scheikunde Samengevat, e.d. staat het op deze manier en niet recht boven elkaar.
Hoewel ik BINAS een prachtboek vindt, en het niet zou willen missen, wil ik toch ook niet alles ervan voetstoots aannemen. Dat het daar zó in staat zou ook nog heel wat aardser redenen kunnen hebben. Mijn scheikundeleraren hebben me er vroeger in elk geval nooit nadrukkelijk op gewezen dat het ná elkaar moest.

Maar goed, uitdaging: vind de neerslagen van een of andere gezaghebbende chemie-conferentie waarbij de voorkeur voor een of andere wijze, van notatie in drukvorm, is uitgesproken.
[ultramierenneukmodus]Het is 'mierenneuken', met dubbele 'n.'[/ultramierenneukmodus]
Neenee, we neuken er hoogstens één tegelijk. Mierneukmodus dus...... :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.246

Re: Super-/subschrift plugin voor word ivm reactievergelijkingen

De nieuwste mathtype integreert zichzelf in word wat het extra handig maakt om te gebruiken. Bovendien heeft word 2007 extra knoppen voor super en subscript. Maar helaas krijg ik ze alleen bij mathtype recht onder elkaar.
2.PNG
2.PNG (26.02 KiB) 871 keer bekeken
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Super-/subschrift plugin voor word ivm reactievergelijkingen

Mijn scheikundeleraar schreef het zelf altijd boven elkaar op het bord, en dat is iemand die altijd erg hamerde op correcte beschrijvingen én schrijfwijzen. Maar is het niet gewoon goed mogelijk dat er meerdere noteringen mogelijk zijn, bijvoorbeeld een Europese en Amerikaanse?
Bovendien heeft word 2007 extra knoppen voor super en subscript.
Die zitten ook al in 2003 (en volgens mij ook 2000), maar dan moet je ze zelf zichtbaar maken (extra, aanpassen, tabblad opdrachten).
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer